تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت هنرمندان از «جنبش حقوق مدنی» در ایران

شبکه اجتماعی «اتحاد برای ایران» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۲۱ آذر، روز جهانی حقوق بشر برنامه‌های هنری متعددی با عنوان «هنر در اتحاد برای ایران» در نقاط گوناگون جهان برگزار خواهد شد.

۲۱ آذر امسال از سوی این گروه «روز همبستگی و حمایت جهانی از جنبش حقوق مدنی در ایران» نامیده شده و هدف از برگزاری این برنامه‌ها جلب توجه جهان به «وضعیت ناگوار» حقوق بشر در ایران عنوان شده‌است.

«اتحاد برای ایران»، شبکه اجتماعی جهانی فعالانی است که از حقوق بشر در ایران حمایت می‌کنند، این شبکه پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران برای همبستگی با معترضان سیاسی ایران تشکیل شده‌است.

اجرای کنسرت، نمایشگاه، شعرخوانی، میزگرد و نمایش فیلم از جمله برنامه‎هایی هستند که برای این روز تدارک دیده شده‌است.

این برنامه‌ها در بیش از ۲۵ نقطه در جهان از جمله آمستردام، اورلاندو، لس آنجلس، سانفرانسیسکو، آلمان، انگلستان، و واشینگتن اجرا می‌شود.

«اتحاد برای ایران» می‌گوید که جامعه جهانی با شرکت در این برنامه‌ها از حکومت ایران می‌خواهد، به آزادی تجمع، آزادی بیان و آزادی مطبوعات احترام گذاشته و تمامی زندانیان عقیدتی-سیاسی را آزاد کند.

پایان دادن به «شکنجه و تجاوز» در زندان‌ها و محاکمه افرادی که مسئول نقض حقوق بشر هستند از دیگر خواسته‌های شرکت‌کنندگان در این برنامه است.

در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «جنبش حقوق مدنی در ایران علی‌رغم سرکوب شدید، بازداشت‌های گسترده، و زندانی کردن صدها نفر از فعالان جامعه مدنی، در حال رشد و تکثیر شدن در سطح جامعه‌ است.»

پایان دادن به «شکنجه و تجاوز» در زندان‌ها و محاکمه افرادی که مسئول نقض حقوق بشر هستند از جمله خواسته‌های شرکت‌کنندگان در این برنامه‌است

سازمان‌دهندگان اتحاد برای ایران، با بیان این‌که جنبش مدنی در ایران در مقابل «نظامی‌گری و استبداد» ایستاده‌است می‌گویند: «با بحران جاری هسته‌ای، بسیار ضروری است که جامعه جهانی صدای این جنبش را که امید مردم ایران است، بشنود و آن را به رسمیت بشناسد.»

اعضای این شبکه اجتماعی اعلام کرده‌اند هدفشان این است که «مردم ایران بدانند صدای آن‌ها را شنیده‌ایم و با آن‌ها هستیم.»

گزارشگران بدون مرز، دیدبان حقوق بشر، موسسه ابتکار زنان برنده جایزه صلح نوبل، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مدافعان خط مقدم (فرانت لاین) و سازمان آرتیکل ۱۹ از جمله حامیان این برنامه هستند.

اسماعیل خویی، شاعر، محسن نامجو، خواننده، آرش سبحانی، عضو گروه کیوسک، نرگس کلهر، فیلم‌ساز، رکسانا صابری، روزنامه‌نگار، بهمن قبادی؛ فیلم‌ساز و سوسن دیهیم، خواننده و آهنگساز، در پیام‌های ویدئویی از مردم خواسته‌اند که با شرکت در برنامه روز ۲۱ آذرماه از معترضان ایرانی حمایت کنند.

شبکه «اتحاد برای ایران»، پیش از این نیز در ۲۵ ژوئیه برابر با سوم مرداد، تجمع‌های اعتراضی در ۲۵ نقطه جهان را هماهنگ کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود به همه ی انسانهایی که کرامت انسانی رابیش از منافع رو شمار ارج
می نهند علارغم رنگ ، نژاد و عقاید دینی .
سپاس دارم از همه ی تلاشگران بی دریغی که انرزی بخش
مبارزات مدنی و آزایخواهانه ی ملتی است که بیش از
یک قرن برای زمینی کردن آزادی ، دمکراسی در سرزمین
خویش از هیچ هزینه ای فروگذار نبوده است .با حضور خود 21 آذر را هر چه با شکوه تر بر گزار کنیم .
شاد باشید و سبز بمانید

-- ویدا ، Dec 4, 2009

سکوت «سبز»ها دعوت کانون نویسندگان ایران و خانواده های مختاری و پوینده برای بزرگداشت نویسندگان جان باخته ی ایران، از سوی جریان های وابسته به رهبران جنبش سبز، مورد پشتیانی قرار نگرفت. این دو نویسنده در دوران اول ریاست جمهوری محمد خاتمی به قتل رسیدند و وی و اصلاح طلبان قتل آن ها را به منظور ساقط کردن «دولت اصلاحات» وانمود کردند. با این حال رهبران جنبش سبز و سایت های اصلی آن ها، نظیر موج سبز آزادی، جرس، نوروز، در یازدهمین سالگرد قتل این دو نویسنده ی سرشناس و چپ گرای ایران سکوت کردند و در شماره های روز جمعه و روزهای قبل آن ها اشاره ای به قتل این نویسندگان و یادمان آن ها نشده است.

-- سکوت !!!!!!! ، Dec 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)