تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
کانون نویسندگان ایران:

«هدف سانسور، انکار اعتراض است»

کانون نویسندگان ایران با صدور بیانیه‌ای به مناسبت ۱۳ آذر، «روز مبارزه با سانسور» اعلام کرد که با گسترش و تشدید اعتراضات مردمی، «عوامل سرکوب» می‌کوشند با سانسور «شدیدتر و همه‌جانبه‌تر»، صدای اعتراض عمومی را «خاموش» و وجود آن را «انکار» کنند.

کانون نویسندگان ایران، سال گذشته روز ۱۳ آذر را به عنوان «روز مبارزه با سانسور» اعلام کرد.


این بیانیه افزوده است که امروز، سانسور دیگر به «صفحات کتاب و مطبوعات، صحنهٔ تئاتر و سینما یا نمایشگاه‌های نقاشی و مجسمه‌سازی محدود نیست، بلکه دامنهٔ آن تا کوچه و خیابان گسترش یافته و به گونه‌ای سراسر جامعه را فرا گرفته ‌است.»

در شش ماه گذشته، شمار زیادی از معترضان به نتیجه دهمین انتخابات ریاست جمهوری و وقایع پس از آن بازداشت شده‌اند. برخی بازداشت‌شدگان به خاطر مطالبی که در وبلاگ‌های شخصی خود نوشته بودند، متهم و محکوم به مجازات‌هایی همچون حبس شده‌اند.

به گفته امضاکنندگان این بیانیه، دستگیری روزنامه‌نگاران و تعطیلی روزنامه‌ها، «شیوه‌های تازهٔ تحریف خبرها و جلوگیری از انتشار آزادانه‌ اخبار»، فیلترینگ سایت‌های اینترنتی، تهدید و بازداشت وبلاگ‌نویسان و ارسال پارازیت بر روی امواج ماهواره‌ای، شیوه‌های جدیدی از سانسور هستند که به «محدودیت‌های» پیشین در عرصه نشر کتاب، اکران فیلم و اجرای تئاتر افزوده شده‌اند.

«امروز، سانسور دیگر به صفحات کتاب و مطبوعات، صحنهٔ تئاتر و سینما یا نمایشگاه‌های نقاشی و مجسمه‌سازی محدود نیست، بلکه دامنهٔ آن تا کوچه و خیابان گسترش یافته و به گونه‌ای سراسر جامعه را فرا گرفته ‌است»

کانون نویسندگان ایران، «موج جدید سرکوب و سانسور» را ابزاری سیاسی برای «سرکوب و تحمیل نوعی عقیده و نگاه خاص به جامعه» عنوان کرده ‌است.

کانون نویسندگان ایران نهادی است فرهنگی-صنفی است که سال ۱۳۴۷ تاسیس شد. احمد شاملو، محمود اعتمادزاده، جلال آل‌احمد و سیمین بهبهانی از جمله موسسان این کانون هستند.

کانون، پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ همواره با محدودیت فعالیت از سوی دولت رو به رو بوده ‌است و از سال ۱۳۸۱ نتوانسته مجمع عمومی سالانه خود را تشکیل دهد.

توقف فعالیت پایگاه‌های خبری نهضت آزادی
روابط عمومی نهضت آزادی ایران نیز با صدور بیانیه‌ای، از توقف فعالیت پایگاه‌های خبری مرتبط با این حزب سیاسی خبر داده ‌است.

بر اساس این بیانیه، در پی احضار محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران به وزارت اطلاعات، ممنوعیت ادامه فعالیت‌های پایگاه‌های اطلاع‌رسانی این حزب به وی ابلاغ شده ‌است.

نهضت آزادی ایرن در سال ۱۳۴۰ تأسیس شد و دبیر کلی آن را ابراهیم یزدی بر عهده دارد. جمهوری اسلامی ایران این حزب را به رسمیت نمی‌شناسد و فعالیت آن را در کشور «غیرقانونی» اعلام کرده ‌است.

در پی احضار محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران به وزارت اطلاعات، ممنوعیت ادامه فعالیت‌های پایگاه‌های اطلاع‌رسانی این حزب به وی ابلاغ شده ‌است

به گزارش روابط عمومی نهضت آزادی ایران، پس از بازداشت جمعی از اعضای نهضت آزادی ایران، چندین نفر از اعضای ارشد این سازمان در تماس‌های تلفنی و یا حضوری از سوی ماموران وزارت اطلاعات مورد تهدید قرارگرفته‌اند.

نهضت آزادی ایران با ابراز تاسف از «برخوردهای خلاف قانون حاکمیت در جهت هرچه محدود کردن جریان آزاد اطلاعات»، اعلام کرده ‌است که حق شکایت و پیگیری قانونی از طریق قوه قضائیه را برای خود محفوظ می‌داند.

در ماه‌های اخیر بسیاری از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی وابسته به احزاب سیاسی اصلاح‌طلب فیلتر یا توقیف شده‌اند.

روزنامه اعتماد ملی، ارگان خبری حزب اعتماد ملی و روزنامه کلمه، به صاحب امتیازی میرحسین موسوی نیز از جمله روزنامه‌هایی هستند که انتشار آنها از سوی مقامات قضایی متوقف شده ‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)