تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

پوتین به اسرائیل می‌رود

ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه خبر داد که در سال آینده از اسرائیل دیدار می‌کند.
تحلیلگران سیاسی، این اقدام آقای پوتین را با سردی اخیر در روابط میان تهران و مسکو هم‌راستا می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصمیم ولادیمیر پوتین برای بازدید از اسرائیل در جریان نشستی با آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل گرفته‌شد. آویگدور لیبرمن در این نشست به نخست‌وزیر روسیه گفت: «خوشحال خواهیم شد تا شما را در سال ۲۰۱۰ در اسرائیل ببینیم.»

ولادیمیر پوتین در پاسخ گفت:
«بسیار از این دعوت سپاسگزارم. قطعاً‌ خواهم آمد.» وی افزود: «اسرائیل یکی از شرکای ما در خاورمیانه با بالاترین درجه اولویت است.»

اعلام این سفر پس از تیرگی در روابط تهران-مسکو در هفته‌های اخیر صورت می‌گیرد. پس از استقبال نکردن مقامات ایرانی از پیشنهادهای هسته‌ای قدرت‌های جهانی، روسیه نیز برای صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران به جمع قدرت‌های غربی پیوست. روسیه طی سال‌ها از هم‌پیمانان نزدیک جمهوری اسلامی ایران به‌شمار آمده‌است.

ولادیمیر پوتین: اسرائیل یکی از شرکای ما در خاورمیانه با بالاترین درجه اولویت است

گفت‌وگوهای تازه بر سر پیشنهاد مبادله هسته‌ای با ایران که می‌توانست از نگرانی‌های غرب در خصوص برنامه هسته‌ای ایران بکاهد به نتیجه نرسیده‌است و این امر باعث تغییراتی در مواضع روسیه و چین در قبال ایران شده‌است.

محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه از روسیه به خاطر رأی‌اش علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.
احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران نیز ماه گذشته در رابطه با موشک‌های پدافندی از روسیه خواست تا «قرارداد خود را اجرا کند و تحت تأثیر فشارهای صهیونیستی قرار نگیرد.»

اشاره وی به موشک‌های اس۳۰۰ روسی است که در صورت تحویل به ایران می‌تواند از خطر یک حمله احتمالی هوایی و موشکی اسرائیل به ایران بکاهد.

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را خطری برای موحودیت خود می‌داند و گزینه حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران را منتفی ندانسته‌است.

امروز، جمعه، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با رهبران گروه‌های فلسطینی و لبنانی گفت «ایران برای هر حمله نظامی علیه خود آماده‌است.»

این مطلب را، یکی از مقامات فلسطینی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آلمان گفته‌است.

به گفته این مقام فلسطینی، سعید جلیلی بر «ادامه برنامه‌های هسته‌ای ایران و ادامه پشتیبانی ایران از جنگ مسلحانه علیه اسرائیل» تأکید کرده‌است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه برای دیداری دوروزه وارد سوریه شده‌است و در این دیدار با هیأت‌های حزب‌الله و حماس نیز دیدارهایی داشته‌است.

پس از به روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در ایران، به نگرانی‌های دولت‌های غربی نسبت به یک حمله احتمالی ایران به اسرائیل افزوده شده‌است. اسرائیل که به عنوان تنها قدرت اتمی خاورمیانه دانسته می‌شود و هم‌پیمان اصلی این کشور یعنی ایالات متحده هر دو احتمال یک حمله نظامی به ایران را منتفی ندانسته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با اینکه این تصمیم اقای پوتین بمنظور سفر به اسرائيل کمی بعد از انفجار در خط قطار و کمی نیز قبل از انفجار در دیسکوتک در روسیه گرفته شده ولی کم کم روسها نیز از نتیجه نامطلوب تحولات خطرناک اسلامی تند رو که بر علیه جهان متمدن مدتهاست به راه افتاده اگاه شده اند و اکنون نیز که منافع انان را واضحأ به خطر انداخته بهتر دیده اند که همگام با امریکا و اسرائیل و اروپا هشیارانه تر و هشدارانه تر رفتار کنندو بنظر میاید که نزدیکی بیشتر با مخالفان قطب سرخ و سیاه و سبز جمهوری اسلامی یکی از انان است!.
داوید
تنه نزن

-- Daveed ، Dec 5, 2009

...روسیه یکی از نژادپرست ترین کشورهای روی زمین است. به دفعات مانند اسراییل و آمریکا بمب گذاری کرده و عده ای از مردم از جمله سربازان را کشته که مانند 11/9 برای خود پشتیبان درست کند و با این کلک
مردم مسلمان چچن را بکشد. این موضوع به دفعات تکرار شده و چندین ژورنالیست و عامل ک جی بی هم بخاطر اطلاعاتی که حکایت از دست داشتن در بمب گذاری آپارتمان نظامیان در سال 1999 دارد را کشته است. تو بی اطلاع ... از همه جا این ...نژادپرستانه را بعنوان "نظر" می خواهی به دیگران القا کنی . تو خود از نژاد پرستان هستی... بجای نظر دادن کمی مطالعه کن ...

-- بدون نام ، Dec 5, 2009

اقا / خانم بدون نام
ما هردو حدس زننده هستیم و سخنان شما همانقدر درست هستند که سخنان من ! لذا بهتر است که با جمع بندی حدسیات سعی کنیم که نه به ان نتیجه دلخواهمان بلکه به نتیجه ئی واقعی از اوضاع سیاسی کشورها برسیم تا ما هم که ماهیان بسیار کوچک و ناچیز این اقیانوس پر تلاطم سیاست بازیهای نهنگها هستیم بتوانیم سرمان را کمی از روی اب بالا نگه داشته و زنده بمانیم !
داوید
تنه نزن

-- Daveed ، Dec 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)