تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت از دادخواست فرزند زهرا کاظمی

سازمان گزارشگران بدون مرز، حمایت خود از دادخواهی استفان هاشمی (فرزند زهرا کاظمی) علیه جمهوری اسلامی ایران در کانادا را اعلام کرد.

زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی‌تبار کانادایی است که در سال ۲۰۰۳ در زندان‌های جمهوری اسلامی جان سپرد.

استفان هاشمی پس از دو سال تلاش، دوم دسامبر جاری توانست دادخواست خود را در دادگاه عالی ایالت کِبک کانادا به جریان بیندازد.

وی از مقامات ایران خواستار ۱۷ میلیون دلار کانادایی (۱۶.۲ میلیون دلار آمریکایی) غرامت شده‌ است.


زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی‌تبار کانادایی

جمهوری اسلامی، هنوز کسی را در رابطه با قتل زهرا کاظمی محاکمه نکرده‌ است.

زهرا کاظمی ۵۴ ساله، در ژوئن سال ۲۰۰۳ به خاطر عکس گرفتن از تظاهراتی در برابر زندان اوین تهران بازداشت شد و پس از «ضرب و شتم» در زندان جان سپرد.

دولت کانادا نوامبر سال ۲۰۰۵ نسبت به تبرئه شدن محمدرضا اقدم احمدی، یکی از مأموران اطلاعاتی ایران که در ابتدا به قتل زهرا کاظمی متهم شده‌ بود، اعتراض کرد.

بنا بر اطلاعیه مطبوعاتی گزارشگران بدون مرز، روند دادرسی این پرونده که در کاخ دادگستری شهر مونترال آغاز شده تا هشتم دسامبر ادامه خواهد یافت. شعبه کانادای گزارشگران بدون مرز در این دادگاه حضور دارد.

بنابر اعلام این اطلاعیه، قاضی دادگاه بر ناممکن بودن برگزاری چنین دادگاهی در ایران به دلیل مشخصه «کاملاً سیاسی» آن تاکید کرده‌ است.

استفان هاشمی: «جمهوری اسلامی، مسئول شکنجه و مرگ مادر من است و کاملاً روشن است که دولت ایران تاکنون هدفش سرپوش گذاشتن بر این قتل بوده‌ است»

گزارشگران بدون مرز در ادامه اطلاعیه خود می‌نویسد: «از شش سال پیش تا امروز، جمهوری اسلامی ایران همه امکانات خود را برای تضمین مصونیت جنایتکاران به ویژه دادستان سابق تهران سعید مرتضوی بکار گرفته ‌است. متهمان اصلی پرونده قتل زهرا کاظمی همچنان تحت حمایت رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد قرار دارند.»

این سازمان از کانادا و اتحادیه اروپا خواسته که برای پایان دادن به مصونیت از مجازات عاملان این قتل، فعالانه از دادخواست موجه وکلا و خانواده زهرا کاظمی حمایت کنند.

استفان هاشمی به گزارشگران بدون مرز گفته‌ است: «جمهوری اسلامی، مسئول شکنجه و مرگ مادر من است و کاملاً روشن است که دولت ایران تاکنون هدفش سرپوش گذاشتن بر این قتل بوده‌ است.»

در پایان این اطلاعیه مطبوعاتی آمده‌ است: «در برگزاری دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر، به وکلای خانواده کاظمی اجازه داده نشد تا شهود خود را که برخی از آن‌ها از مسئولان بلندپایه دستگاه قضایی ایران بودند برای روشن شدن حقایق به دادگاه دعوت کنند، از جمله سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران که شخصا در بازجویی از زهرا کاظمی شرکت داشته است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده باد! برایش آرزوی موفقیت دارم.

-- Ali ، Dec 5, 2009

امیدوارم حق تمام قاتلان جمهوری اسلامی رو کف دستشون بگذارند.

-- م ، Dec 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)