تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: ایران درباره لوینسون همکاری کند

کاخ سفید روز پنج‌شنبه بار دیگر از تهران خواست تا در مورد وضعیت رابرت لوینسون، کارمند پیشین اف‌بی‌آی، که در اسفند ۱۳۸۵ (۹ مارس ۲۰۰۷) در جزیره کیش ناپدید شده، اطلاع‌رسانی و همکاری کند.

از ناپدید شدن رابرت لوینسون، کارمند بازنشسته بخش مبارزه با جرائم سازمان‌یافته پلیس فدرال آمریکا هزار روز می‌گذرد.

به گزارش تارنمای وزارت خارجه ایالات متحده، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تا در زمینه هر گونه اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت لوینسون و بازگرداندن سریع و سالم او به خانواده‌اش کمک کند.»


همسر و فرزند رابرت لوینسون در کنفرانسی خبری(AFP)

این بیانیه می‌گوید که جیمز جونز، رایزن امنیت ملی ایالت متحده، دیروز پنج‌شنبه با خانواده رابرت لویسنون دیدار کرده و به آنان اطمینان داده که اطلاع یافتن از وضعیت او هم‌چنان از اولویت‌های ایالات متحده است.

کریستین لوینسون، همسر آقای لوینسون می‌گوید که شوهرش برای بررسی مسائل سیگارهای تقلبی در منطقه، به جزیره ایرانی کیش سفر کرده‌ بود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است که «ایرانیان قول دادند» تا اطلاعاتی که از تحقیقاتشان بدست آورده‌اند را در اختیار آمریکا بگذارند، ولی «تا این لحظه به قول خود عمل نکرده‌اند.»

خانم کلینتون افزوده که «پرونده لوینستون مثل دیگر پرونده‌های آمریکاییان دیگری که ناعادلانه در ایران بازداشت هستند، هم‌چنان برای ایالات متحده در اولویت باقی می‌مانند.»

«ایالات متحده از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تا در زمینه هر گونه اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت لوینسون و بازگرداندن سریع و سالم او به خانواده‌اش کمک کند»

هم‌اینک شهروندان آمریکایی حبس‌شده در ایران عبارتند از سه کوهنورد آمریکایی (جاشوآ فتال، شین باوئر و سارا شاورد) که ۳۱ ژوئیه در مرز ایران بازداشت شدند، کیان تاجبخش جامعه‌شناس ایرانی-آمریکایی، و رضا تقوی بازرگان بازنشسته ایرانی-آمریکایی.

قوه قضائیه ایران، بازداشت رابرت لوینسون از سوی این نهاد را تکذیب کرده‌ است.

مقامات ارشد آمریکایی در ماه مارس، نامه‌ای از هیلاری کلینتون به نمایندگان ایران ارائه کردند که در آن در مورد سرنوشت رابرت لوینستون و رکسانا صابری شهروند دیگر آمریکایی پرسش شده ‌بود.

رکسانا صابری که شش سال به عنوان گزارشگر رسانه‌ها در ایران کار می‌کرد، ۳۱ ژانویه توسط چهار مأمور اطلاعاتی ایران در خانه‌اش بازداشت شد. وی که به جاسوسی محکوم شده بود، پس از گذراندن صد روز در زندان آزاد شد و به آمریکا بازگشت.

پنج قایق‌ران بریتانیایی که در راه سفر خود در خلیج فارس وارد آب‌های ایران شده ‌بودند نیز پس از بازداشت، روز چهارشنبه هفته جاری آزاد شدند.

بازداشت شهروندان دیگر کشورها در ایران، بازتاب‌های وسیع و منفی زیادی برای این کشور در رسانه‌های جهان به همراه داشته ‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه جالب كه آمريكايي ها خيلي به سفر ايران مشتاق شده اند.
چند وقت پيش هم گروهي در حال كوهنوردي غيرقانوني وارد ايران شده بودند كه دستگير شدند.

-- salaam-irani.blogfa.com ، Dec 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)