تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آغاز محاکمه بازداشت‌شدگان حوادث ایران

محاکمه گروهی از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ایران، امروز شنبه در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری تهران (مجتمع امام خمینی) آغاز شد.

خبرگزاری فارس شمار افرادی که به عنوان متهم در دادگاه حاضر شده‌اند را ۱۰۰ نفر اعلام کرده است.

محسن میردامادی (دبیرکل جبهه مشارکت)، بهزاد نبوی (عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی)، محسن امین‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی (اعضاء شورای مرکزی جبهه مشارکت)، محمدعلی ابطحی (عضو مجمع روحانیون مبارز)، و محمد عطریانفر (عضو حزب کارگزاران سازندگی) از جمله افرادی هستند که به عنوان متهم در دادگاه حضور دارند.


عطریانفر و ابطحی

این فعالان سیاسی در حالی محاکمه می‌شوند که پیش‌تر دادستانی تهران از رسیدگی به پرونده «عوامل آشوب‌های میدانی» در امروز خبر داده بود.

اتهام افرادی که در دادگاه حاضر شده‌اند از سوی دادستانی تهران، «حمله به مراکز نظامی با سلاح گرم و سرد و بمب‌های آتش‌زا، حمله به مراکز دولتی و به آتش کشیدن آنها، تخریب اموال عمومی و شخصی، ایجاد رعب و وحشت در بین مردم» عنوان شده است.

فعالان سیاسی در حالی محاکمه می‌شوند که پیش‌تر دادستانی تهران از رسیدگی به پرونده «عوامل آشوب‌های میدانی» در امروز خبر داده بود

از دیگر اتهاماتی که متوجه این افراد شده، می‌توان به «ارتباط با گروه‌های معاند و محارب مانند گروهک منافقین (مجاهدین خلق)، ضرب و شتم شهروندان، تهیه گزارش برای رسانه‌های بیگانه و دشمن، توزیع شبنامه برعلیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و ضرب و شتم مامورین انتظامی و امنیتی» اشاره کرد.

کیفرخواست متهمان
معاون دادستان عمومی و انقلاب در ابتدای این جلسه با خواندن کیفرخواست «متهمین» اعلام کرده که «طبق مستندات به دست آمده و اعترافات مستدل متهمین»، حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران «کاملاً از پیش طراحی شده و طبق جدول زمانبندی و مراحل کودتای مخملی پیش رفته است.»

این کیفرخواست، مقدمه‌ای نسبتا طولانی در تعریف «انقلاب مخلمی»، اهداف‌ها و راه‌کارهای اجرای آن در کشور‌هایی نظیر گرجستان و قرقیزستان دارد که به طور کامل از سوی معاون دادستانی در دادگاه خوانده شد.


میردامادی و رمضان‌زاده

در بخش دیگری از این کیفرخواست آمده که «کودتای مخملی» در ایران دارای شش زیر شاخه «زنان، اقوام، حقوق‌بشر، کارگران، ان‌جی‌او و دانشجویی» است.

براساس این کیفرخواست، شیرین عبادی، شادی صدر، پروین اردلان و نوشین همدانی به عنوان رهبران شاخه زنان «کودتای مخملی» معرفی شده‌اند.

شیرین عبادی همچنین به عنوان رهبر شاخه‌های «قومی و حقوق‌بشری» معرفی شده است.

هادی قائمی سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز به عنوان یکی از رهبران شاخه حقوق بشری «کودتای مخملی» معرفی شده است.

براساس این کیفرخواست، شیرین عبادی، شادی صدر، پروین اردلان و نوشین همدانی به عنوان رهبران شاخه زنان «کودتای مخملی» معرفی شده‌اند

منصور اصالو نیز که از ماه‌ها پیش در زندان به‌سر می‌برد نیز به عنوان رهبر شاخه کارگری «کودتای مخلمی» معرفی شده است.

از سهراب رزاقی و باقر نمازی دو کنشگر اجتماعی نیز به عنوان چهره‌های برجسته NGO ها در این «کودتا» نام برده شده است.

دفتر تحکیم وحدت هم به عنوان بازوی دانشجویی این «کودتای مخملی» معرفی شده است.

در متن این کیفرخواست از عبدالکریم سروش به عنوان رهبر فکری «کودتای مخملی» نام برده شده است.


بهزاد نبوی

به نام‌های ناصر هادیان، هادی سمتی و محمود سریع‌القلم نیز به عنوان تئوریسین‌هایی که در جهت تامین «منافع آمریکا» در ایران فعالیت هستند، در این کیفرخواست اشاره شده است.

در بخش دیگری از این کیفرخواست آمده که از منزل بهزاد نبوی «اسنادی دال بر جعل سند با هدف تشویش اذهان عمومی» در خصوص «تقلب در انتخابات» به دست آمده است.

بخش دیگری از این کیفرخواست به فعالیت رسانه‌های خارجی در حوادث پس از انتخابات اشاره شده و آمده است: «نقش رسانه‌های بیگانه از جمله BBC فارسی، صدای آمریکا VOA، العربیه، رادیو فردا و رادیو زمانه در آموزش و تحریک با هدف گسترش ناآرامی‌ها و برگزاری تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات برجسته» است

در متن این کیفرخواست افزوده شده که «حزب مشارکت، حزب کارگزاران و برخی از اعضاء مجمع روحانیون مبارز نیز رسماً و همسو با رسانه‌ها وگروه‌های معاند و مخالف، نظام صحّت انتخابات را چه قبل و چه بعد از انتخابات مورد تردید قرار دادند.»

بخش دیگری از این کیفرخواست به فعالیت رسانه‌های خارجی در حواثد پس از انتخابات اشاره شده و آمده است: «نقش رسانه‌های بیگانه از جمله BBC فارسی، صدای آمریکا VOA، العربیه، رادیو فردا و رادیو زمانه در آموزش و تحریک با هدف گسترش ناآرامی‌ها و برگزاری تجمعات غیرقانونی و اغتشاشات برجسته» است.

اتهام سه حزب در حوادث اخیر
بخش دیگری از کیفرخواست دادستان مربوط به اتهاماتی است که متوجه حزب مشارکت، حزب کارگزاران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است.


ابطحی

اتهاماتی که متوجه این سه حزب شده است به این شرح است: «اخذ تصمیمات محرمانه برای براندازی نظام در جلسات حزبی و محفلی، ارتباط مستمر و معنادار با بنیادها و موسسات که در زمینه کودتای مخملی فعالیت دارند،جلب حمایت‌های مالی خارجی در راه‌اندازی NGO ها، تلاش برای تحقق حاکمیت دوگانه، طراحی برای بهره‌برداری از بستر انتخابات در جهت تحقق کودتای مخملی و تغییر ساختار نظام.»

اتهام عکاسان خبری
در این کیفرخواست همچنین به اتهام ساتیار امامی و مجید سعیدی در حوادث اخیر اشاره شده است.

این کیفرخواست اتهام این دو عکاس خبری را «تهیه بدون مجوز عکس» از حوادث اخیر و ارسال آن به شبکه‌های «صهیونیستی» عنوان کرده است.

در این کیفرخواست آمده است: «متهمان ابراز داشته‌اند با دریافت پول از رسانه‌های خارجی، اقدام به تشکیل خانه‌های تیمی و مجردی کرده‌اند و از طریق اینترنت پر سرعت اقدام به ارسال عکس و فیلم نموده‌اند.»

«در تصاویر و فیلم‌های ارسال شده مجید سعیدی و ساتیار امامی، چهره‌‌ای آشوب‌زده و بحرانی از کشور ارائه شده و بینندگان تصور می‌کنند آشوبگران، مردم ایران هستند که در اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمده‌اند»

در بخش دیگری از این کیفرخواست آمده است: «در تصاویر و فیلم‌های ارسال شده، چهره‌‌ای آشوب‌زده و بحرانی از کشور ارائه شده و بینندگان تصور می‌کنند آشوبگران، مردم ایران هستند که در اعتراض به نتایج انتخابات به خیابان‌ها آمده‌اند.»

تهیه تصاویر از مراکز نظامی و هسته‌ای ایران و ارسال آن به خارج کشور از دیگر موارد اتهامی ساتیار امامی است.

اتهام «عوامل آشوب‌های میدانی»
بخش دوم کیفرخواست مذکور اختصاص به اتهام کسانی دارد که بنابر اعلام دادستانی تهران، از «عوامل آشوب‌های میدانی» هستند.

این کیفرخواست اتهام این افراد را «محاربه و افساد فی الارض از طریق تلاش و فعالیت موثر در راستای پیشبرد اهداف گروهک تروریستی منافقین (سازمان مجاهدین خلق)» عنوان کرده است.

بخشی از کیفرخواست دادستان مربوط به اتهاماتی است که متوجه حزب مشارکت، حزب کارگزاران و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است

در این کیفرخواست به نام چند نفر اشاره شده که به گفته دادستانی، در حوادث اخیر با سازمان مجاهدین خلق در ارتباط بوده‌اند و در قرارگاه اشرف «آموزش» دیده‌اند.

همکاری با نیرو‌های آمریکایی
کیفرخواست دادستانی همچنین نام سه تن از «عوامل آشوب‌های میدانی» را اعلام کرده که با نیرو‌های آمریکایی در سلیمانیه عراق در ارتباط بوده‌اند.


نمایی کلی از جلسه دادگاه

در این کیفرخواست آمده است: «این تیم پس از دریافت پشتیبانی‌های لازم از جمله پول و تجهیزات مخابراتی، جهت انجام عملیات بمب‌گذاری و تروریستی در اماکن دولتی، مذهبی، جمع آوری اطلاعات از مراکز نظامی به ویژه سپاه و بسیج و تهیه چارت سازمانی نیروهای مسلح وارد کشور» شده بودند.

اتهام دادخواه و بهاور
کیفرخواست دادستانی تهران همچنین محمدعلی دادخواه وکیل دادگستری را یکی از عوامل «راه‌اندازی آشوب‌ها» در ایران معرفی کرده و آورده است که از منزل وی «تعداد دو قبضه کلت کمری همراه با مقادیری فشنگ، مواد مخدر، اسناد ارتباط با گروه های خارج از کشور» به دست آمده است.

عماد بهاور نیز به تلاش برای به قدرت رسیدن نهضت آزادی ایران متهم شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

08.20 گرينويچ .آفرين به اين اطلاع رساني سريع و کامل و مصور

-- بدون نام ، Aug 1, 2009

- اي طرفداران ديكتاتوري!‌ تا كي مي خواهيد مريد ذليل ديكتاتور باشيد.
با نگاهي به اتهامات، دو وجه برپايي اين بيدادگاه روشن مي شود. يكي اين كه با طرح اتهامات دروغين و استناد به اعترافات تحت شكنجه افراد فوق و ديگر زندانيان، مجازاتهاي سنگيني براي آنها در نظر بگيرند.
وجه ديگر اين كه نشان مي دهند هر انتقادي از حركتها و گروههاي مورد تاييد ولي فقيه و اعتراض به تقلب آشكار در ايران، برخلاف كشورهاي دموكراتيك‌، گناه و جرم است. يعني تمام حركتهاي كارگري، دانشجويي، زنان و . . . از نظر اينها جرم تلقي مي شود. مي خواهند به همه بگويند كه اين ديكتاتوري تمام عيار است و به شدت از آن و امتيازات ويژه خود حفاظت خواهند كرد.
از مزدوراني كه به اميد برخورداري از امتياز و جيره خوري با اينها هستند انتظاري نيست ولي آنها كه احياناً هنوز فكر مي كنند كه بايد كوركورانه از ولي فقيه حتي اگر ظالم باشد، حمايت كنند مي خواهم كه به خود آيند. شرف انسان و معيار قضاوت هر حكومتي عدالت و حق تعيين سرنوشت براي تك تك افراد جامعه است. اگر انسان باشيد هيچگاه حكومت ديني ظالم را به حكومت عرفي عادل و آزادي مدار و دموكراتيك ترجيح نمي دهيد.

-- امير ، Aug 1, 2009

به چنين دادگاه هايی می گويند «محاکمه نمايشی». در زمان هيتلر هم مرسوم بود و به آلمانی می گويند: Schauprozess. رژيم فاشيسم هيتلری با وجود راه اندازی اين محکمه ها عليه مخالفانش سقوط کرد، حکومت اسلامی هم سرانجامی جز آن ندارد.

-- اشکان ، Aug 1, 2009

Ghatel hasti bash, vali shayad ghatel ham vejdan darad. Ma'moolan ghatel pas az jenayat azabe vejdan migirad. Amma in mollahaye ghatel az hich jenayati sharm nadarand. 70 milion ra ke nemishavad mohakeme kard. Akhar che? kare shoma tamam ast.

-- farshad ، Aug 1, 2009

پتروس از آلمان ---به بیدادگاه میبرند یاران ما را،ای بیدادگاران بدانید‌ که ما روز به روز سبز تر میشویم،براستی چرا:شما از سبز می ترسید/از سرخ می ترسید/از صدا می ترسید/از سکوت می ترسید/از سیاهی می ترسید /از روشنایی می ترسید/از گفته می ترسید/از نا گفته می ترسید/از شعر می ترسید/از فکر می ترسید/از نوشته می ترسید/از نا نوشته می ترسید /براستی ما چرا باید از شما بترسیم؟

-- PETRUS ، Aug 1, 2009

اگر سناریو اعتراف گیری غیر از این بود جای تعجب داشت از سران این جمهوری کثیف انتظار بیشتر از اینرا نمی‌توان داشت. با این حساب حکومت خود را باید آماده سرنگونی کند راه دومی‌ برایش باقی‌ نمانده. همیشه دیکتاتورها دنیا را از پشت چشمان حقارت بین خود مشاهده میکنند.از این پس مردم شریف ایران با استواری هرچه تمام تر راه خود را تا سرنگونی رژیم شیطانی ادامه میدهد و هیچ حیله‌ای نمیتواند سد راه این خروش طوفانی آنها شود. استقلال آزادی جمهوری ایرانی‌.

-- yavar ، Aug 1, 2009

hamkaari ba israel o moosad o inaa chi???
ba KGB chetor? mahmooti ba KGB hamkaari daasht ro ham biaarin mohakeme konin, chetor CIA bade vali KGB khoob. loool. inaa bishtar adamo yaade taatre shahr rooze 5shanbe haa mindaze ke namaayesh dashtan.

-- ali ، Aug 1, 2009

حالا برای مدتی جمهوری اسلامی سر مر دم مثل زمان شاه با شو های ا منیتی خو گرم
می کند

-- Amir ، Aug 1, 2009

این محاکمه همانند دادگاه گلسرخی به ضد خودش تبدیل خواهد شد
نشان می دهد که سران حکومت هیچ شناختی از جامعه کنونی ندارند
باعث خوشحالی ست

-- ایران امروز ، Aug 1, 2009

In etehamate bija va ahmaghaneh tanha neshan-dahande ebtezal va pasgaraee regimi zalil va sheytanist. Inke seyle khoroshane mardom ghahraman o azadikhah dar khjabanha ra avamele "ashob" bedanannd. In Bisharafhaye eslami, bejaye anke avamele shenakhte sode regim ra ke bi-rahmane va mostanad, be koshtar va zarb o shatme mardom pardakht ra be mohakeme bekeshanad, khatemane khodeshan ra ke goya laaghal anghadr ba vojdan bodand ke be nedaye mardom labbayk began ra be mohakemeh mikeshannd. Anke mohareb va mofsede-felarz ast, Ahmadi-neghade doroghgoo va an rahbare ...o zalil o oghdeie jomhorie eslamist., ke khodesh ro khoda midoneh va regime kasifesh ro Moghadas!!!! Marg bar ...

-- Nahid ، Aug 1, 2009

در حقیقت محاکمه فرهنگ مدرن ایران امروز است

-- ایران امروز ، Aug 1, 2009

از سران این جمهوری کثیف انتظار بیشتر از اینرا نمی‌توان داشت.
همیشه دیکتاتورها دنیا را از پشت چشمان حقارت بین خود مشاهده میکنند

-- bita .shahrokni ، Aug 1, 2009

گل سرخی برای اینا عبرت نشد! با دست خودشون گور خودشون رو دارن میکنن

-- gholam ، Aug 1, 2009

به گمان من براندازی نرم یا کودتای ساتن یا مخمل یا هر چرت و پرتی را که گفته میشود خودشان انجام دادند و پای یک مشت بیگناه می نویسند. قدیم می گفتند چوب خدا صدا ندارد و صبرش هم زیاد است. ولی وای به روزی که صبر خدا تمام شود...

-- دوست ، Aug 1, 2009

بر گزاری این محاکمه نشانگر سقوط زود هنگام بساط ظلم و جور است همانطور که بارها وبارها تاریخ این را به ما نشان داده است که اگر چنین نباشد پس خداوند را چه شده است
لعنت ونفرین ابدی پروردگار بر همه ظالمان و درود خداوند بر همه آزادگان جهان
آمین

-- h.r,day ، Aug 1, 2009

آیا این حکومت با چنین کاری برای سرکار گذاشتن دنیا و کشتن مردم معترض
وقت برای انرژی هسته ایش نمی خرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پشت این صحنه ها جنایتی بزرگ در شروفه اتفاق است .
و مردم ایران مکافاتش را حال و آینده پرداخت می کنند.

-- بدون نام ، Aug 1, 2009

همین که این بنده خداها را با پیژامه به دادگاه آورده اند نشان میدهد که آنجا چه جایی است.
دروغ ، دروغ می آورد و آن کسی که باد می کارد طوفان درو می کند....

-- خواننده ، Aug 1, 2009

shah ham hamin kararo kard.
hitler, fashist ha va aksare diktatoraye donya va...
ba motale eye tarikh va ba in karhayee ke be amre valie vaghihe shoma anjam mishe be ma sabet mishe ke kamtar az ye sal bishtar davoom nemiarid.

-- mehdi ، Aug 1, 2009

jenabe aghaye ghazi va jenabe aghaye sarhang az sarneveshte ghozate zamane shah ebrat nagereftid. az sarneveshte hoveyda ebrat nagereftid. az oon rooz betarsid.

-- mehdi ، Aug 1, 2009

دقیقاً همانند دادگاههای تشریفاتی دوران شاه.اعترافات دروغین زیر شکنجه های روحی و جسمی.البته بیش از این هم نباید از اسلام ناب محمّدی انتظارداشت.

-- بی نام ، Aug 1, 2009

it looks like a big joke!
is it April Fool or something?!

-- reza ، Aug 1, 2009

این محاکمه مثل خیلی از محاکمات دیگر می گذرد... این حکومت هم همینطور... منتها باید اموخت تا پس از سقوط نظام سیاسی صحیح، نظام قضایی صحیح و .... داشته باشیم.

-- hamid ، Aug 1, 2009

سرگرم این نمایشات مسخره نباید شد! جنبش سبز باید به کار خودش ادامه دهد بدون آنکه ذره ای وقت و انرژی خود را صرف این بازی های مسخره این نظام نکبت بار و فاسد کند.
جمعیت فاسدان حکومت اسلامی،

-- Fasedan Eslam ، Aug 1, 2009

بابا امام حسین شانس آورد که تو این دور و زمونه نیست! رحمت به شمر و یزید.
ضمنا چه شباهتی داره پیدا میکنه با دادگاه مصدق!

-- ممدآقا ، Aug 1, 2009

این گونه به اصطلاح دادگاه ها که ١٠٠ نفر را بدون داشتن حق وکیل محاکمه می کنند، تنها تصفیه حساب های جناحی و درونی در این نظام نکبت بار است و هیچ گونه ربطی به ملت ایران که با دادن خون خود در خیابان ها و شکنجه گاها برای کسب دموکراسی و آزادی در ایران است ندارد. به قول جنتی ...، گروهی که بازنده است، می خواهد انتقام بگیرد! حال باید از این... پرسید، کدام گروه برنده است؟ هر دو این جناح ها چه اصلاح طلبان و چه اصولگرایان در طیف های گوناگون بازنده این بازی تاریخ هستند و ننگ و نکبت این نظام هم اکنون در تاریخ بشریت ثبت شده است. برنده این مبارزه تاریخی، ملت از خود گذشته و شجاع و آگاه ایران است. ملت ایران از خواست تاریخی خود که حذف استبداد و سرنگونی نظام فاسد اسلام ولایتی است به هیچ وجه عقب نشینی نخواهد کرد. زنده باد آزادی، سرفراز باد ملت ایران.
آزاد،

-- Azadegan ، Aug 1, 2009

احتمالن جاسوس معترف که اینک در زندانه حسین درخشان است.

-- جوک ، Aug 1, 2009

.inbar mardom pokhteh shodan.
dafeh ghabl enghellab nadanan bar danayn bood,va knoon anghellab danayan bar nadanan,

-- reza ، Aug 1, 2009

بهترين راه براى مقابله با نمايش رژيم خاموش كردن تلويزيون ها بطور سراسرى و حضور در خيابانها براى گردش و نه حتى براى تظاهرات است. اگر مغازه ها هم در آن ساعات باز باشند كه ديگر چه بهتر! مردم بطور علنى بايد تبليغات استالينى رژيم را نفى كنند.

-- نادر ، Aug 1, 2009

همه چيز وقتي كهنه و دستمالي شد به ما ميرسد.
از اين شو ها با شكوهترش را استالين در دهه 1930 برپا كرده بود ، در آن دادگاه ها رهبران انقلاب اكتبر به خيانت خود به سوسياليسم اعتراف كرده و از رهبر داهي طلب عفو ميكردند.
آقاي خميني شانس آورد كه از اين دنيا رفت و الا چه بسا كه الان با پيزامه و دمپائي روي يكي از اين صندلي ها نشسته بود!

-- بدون نام ، Aug 2, 2009

پیشنهاد نادر خیلی خوبه. این هم یکنوع دیگه از مبارزات مسالمت آمیزه.

-- بیژن باباکوهی ، Aug 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)