تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تلاش آمریکا برای مقابله با سانسور اینترنت در ایران

دولت آمریکا به صورت پنهانی مشغول آزمایش فناوری جدیدی در ایران و چین است که به کاربران این امکان را می‌دهد که از سد فیلترینگ عبور کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این خبر را کِن برمن، مسئول فناوری اطلاعات «هیأت مدیران سخن‌پراکنی ایالات متحده» اعلام کرد و افزود: این فناوری که «خوراک از راه ای‌میل» (Feed Over Email یا FOE) نام دارد، می‌تواند اخبار، پادکست‌ها و اطلاعات را با عبور از سامانه‌های فیلترینگ به دست کاربران برساند.


به گفته آقای برمن، در این سامانه، خوراک‌های خبری از طریق سرویس‌های ایمیلی مانند خدمات پست الکترونیکی گوگل، مایکروسافت و یاهو برای کاربران فرستاده می‌شود و هم‌اکنون افرادی در ایران و چین مشغول آزمایش این فناوری هستند.

«خوراک» (فید یا آر.اس.اس) نوعی خروجی XML استاندارد سایت‌های خبری و وبلاگ‌هاست که شامل تیتر و متن تازه‌ترین مطالب هر سایت است و کاربران می‌توانند با استفاده از برخی نرم‌افزارها نظیر FeedDemon یا سرویس‌های آنلاین نظیر گوگل‌ریدر، به مطالعه محتوای سایت‌ها در فضایی خارج از خود سایت بپردازند.

جوانان ایرانی پس از انتخابات ریاست جمهوری خردادماه، از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر در کنار تلفن‌های همراه برای برنامه‌ریزی اعتراضات و نیز پوشش خبری آن‌ها استفاده کردند. این سایت‌ها را دولت ایران فیلتر کرده است.

در ماه مه نیز پیش از فرا رسیدن بیستمین سالگرد سرکوب اعتراضات دانشجویان در میدان تیان‌آن‌من، دولت چین سایت‌های توییتر و هات‌میل را فیلتر کرد.


به گفته یکی از توسعه‌دهندگان سامانه FOE، این فناوری را با تغییراتی می‌توان به آسانی بر روی تلفن‌های همراه نیز استفاده کرد.

به گفته مسئول فناوری اطلاعات هیأت مدیران سخن‌پراکنی ایالات متحده، این سامانه علاوه بر ایران و چین، کاربران اینترنت در کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ویتنام و برمه (میانمار) را نیز در نظر دارد و فیلترینگ اندکی در مورد هرزه‌نگاری (پورنوگرافی) بر روی این سیستم اعمال خواهد شد.

پیش از این، مجلس سنای آمریکا برای کمک به معترضان ایرانی در مقابله با سانسور اینترنت و فیلترینگ در ایران، با تصویب طرحی، خواستار اختصاص ۲۰ میلیون دلار شده بود.

ماه گذشته نیز پارلمان هلند خواستار ممنوع شدن تحویل فناوری فیلترینگ اینترنت توسط اتحادیه اروپا به ایران شده بود.

در دومین جلسه دادگاه متهمان ناآرامی‌های پس از انتخابات در ایران، نماینده دادستان، شرکت‌های فیس‌بوک، توییتر و گوگل را به «همدستی با اغتشاشگران» متهم کرده بود.

Share/Save/Bookmark

در همین باره:
مقابله سنا با سانسور اینترنت در ایران
هلند: تحویل فیلترینگ به ایران ممنوع شود
اجرای قانون جرایم رایانه‌ای ابلاغ شد
برگزاری دومین دادگاه بازداشت‌شدگان

نظرهای خوانندگان

خدا خیرشون بده،ایشالا جبران کنیم

-- مهراد ، Aug 14, 2009

it seems very good

-- بدون نام ، Aug 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)