تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

قیمت نفت در مرز ۷۴ دلار

گزارش‌های منتشر شده که نشان می‌هند اوضاع اقتصادی بهتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد، بار دیگر باعث افزایش قیمت نفت شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در معاملات صبح جمعه بازار نفت لندن، قیمت نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه سپتامبر با ۳۰ سنت افزایش به هر بشکه ۷۳ دلار و ۷۸ سنت رسید.

نفت خام شیرین سبک نیز در بورس نیویورک پنج سنت گران‌تر از دیروز، هر بشکه ۷۰ دلار و ۵۷ سنت معامله شد.


قیمت نفت، پس از انتشار گزارشی در روز پنجشنبه افزایش یافت که نشان می‌داد وضع رشد اقتصادی ۱۶ کشور اروپایی منطقه «یورو» بهتر از آن چیزی است که انتظارش می‌رفت.

بنا بر این گزارش، در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۰۹ میلادی، انقباض (رشد منفی) اقتصاد این کشورها تنها ۰.۱ درصد بوده است؛ این در حالی است که در سه‌ماهه نخست ۲۰۰۹ اقتصاد این منطقه ۲.۵ درصد افت داشته است.

در این مدت، اقتصاد آلمان و فرانسه - که بزرگ‌ترین اقتصادهای این منطقه به شمار می‌روند - ۰.۳ درصد رشد داشته‌اند که به معنای پایان رسمی رکود اقتصادی در این دو کشور است.

روز چهارشنبه نیز بانک مرکزی آمریکا خبر از «یکنواخت شدن» اقتصاد این کشور داده بود.

فعالان بازار نفت گفته‌اند خبرهای نسبتاً خوش اقتصادی، این انتظار را به وجود آورده است که تقاضا برای نفت افزایش یابد و همین باعث شد قیمت نفت بالا برود.

با این همه، آژانس جهانی انرژی اعلام کرده است که تقاضا برای نفت امسال بسیار کمتر از سال گذشته میلادی خواهد بود.

محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز به خبرگزاری مهر گفته است که علی‌رغم افزایش قیمت نفت، اوپک قصد ندارد در اجلاس ماه آینده خود سقف تولید را بالا ببرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)