تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

عفو بین‌الملل خواهان پیگرد «کاربرد زور» در اشرف شد

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای «کاربرد بیش از حد زور از سوی نیروهای عراقی در اردوگاه اشرف» را امری مسلم و آشکار خواند و از مسئولان عراقی خواست این مسأله و نیز ادعاها درباره شکنجه و ضرب و شتم را پیگیری کنند و مرتکبان این اعمال را مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

این سازمان با اشاره به کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن «صدها نفر» از اعضای سازمان مجاهدین خلق در حمله روز ششم مرداد نیروهای عراقی به این اردوگاه، از بازداشت ۳۶ نفر از ساکنان این اردوگاه خبر داد که به گفته این سازمان، ممکن است شکنجه و ضرب و شتم شده باشند.


به گفته عفو بین‌الملل، در تصاویر ویدیویی حمله نیروهای عراقی، می‌شود دید که آن‌ها علاوه بر استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش، مکرراً قسمت‌های مختلف بدن افراد را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و خودروهای نظامی را به سوی ساکنان این اردوگاه رانده‌اند.

در این بیانیه هم‌چنین با اشاره به بازداشت ۳۶ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق در پایگاه پلیس شهر الخالص، نوشته شده که بعضی از این افراد به دلیل جراحات ناشی از «شکنجه و اصابت گلوله» نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند.

عفو بین‌الملل از عدم دسترسی بازداشت‌شدگان به وکیل و مراقبت‌های پزشکی خبر داده؛ اما گفته که یکی از این افراد که به بازو و پاهایش گلوله خورده بود، به بیمارستانی در شهر بعقوبه انتقال یافته و سه عمل جراحی بر روی وی انجام شده است.

عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی نسبت به احتمال بازگرداندن اعضای بازداشت‌شده سازمان مجاهدین خلق به ایران، گفته این افراد در صورت بازگردانده شدن در معرض خطر شکنجه و اعدام قرار می‌گیرند.


ورودی اردوگاه اشرف در عراق

اردوگاه اشرف که در شرق استان دیاله عراق در نزدیکی مرز ایران واقع شده است، انتظار می‌رود محل سکونت حدود ۳۵۰۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران باشد که از سال ۱۹۸۶ میلادی در این اردوگاه مستفر شده‌اند.

مسئولیت اردوگاه اشرف از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ تا اواخر تابستان ۲۰۰۸ با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا بود.

دولت عراق از تابستان سال ۲۰۰۸ که مسئولیت اردوگاه اشرف را بر عهده گرفت، بارها اعلام کرده است که ساکنان آن باید خاک عراق را ترک کنند.

Share/Save/Bookmark

در همین باره:
اردوگاه اشرف در کنترل دولت عراق است
شروط مجاهدین برای بازگشت به ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)