تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

بررسی صلاحیت شش وزیر پیشنهادی

مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه بررسی صلاحیت شش تن از ۲۱ وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای حضور در کابینه دهم را به پایان رساند.

بررسی صلاحیت ۲۱ وزیر پیشنهادی کابینه دهم از روز گذشته در مجلس آغاز شده است و تا روز چهارشنبه ۱۱ شهریور نیز ادامه خواهد داشت.


آن‌طور که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند، نمایندگان، صلاحیت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، امور خارجه، بازرگانی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بررسی صلاحیت سوسن کشاورز
سوسن کشاورز وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه آموزش و پروش اولین فردی بود که بررسی صلاحیت وی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

خانم کشاورز که مهمترین پست اجرایی وی، ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی بوده است، طی سخنانی یکی از اولویت‌های کاری خود را در صورت اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس، عملیاتی کردن مباحث تحولی در آموزش و پرورش اعلام کرد.


وی در چهار محور «سوابق ارزشی و کاری، تشریح برنامه‌ها، مهمترین موضوعات کاری و پاسخ به منتقدان» به دفاع از خود پرداخت و از نمایندگان خواست که به او رای اعتماد دهند.

مخالف: علی عباسپور تهرانی‌فرد، غلامحسین مسعودی ریحان و فاضل موسوی سه نماینده‌ای بودند که در مخالفت با وزارت خانم کشاورز در صحن علنی مجلس سخنرای کردند.

آقای تهرانی‌فرد گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، سابقه و تجربه کافی برای تصدی این وزارتخانه را ندارد. مسعودی ریحان نیز اظهار داشت که خانم کشاورز سابقه یک روز تدریس در کلاس درس ندارد و چگونه می‌تواند فرصت‌ها و تهدید‌های این وزارتخانه را بشناسد.

آقای موسوی نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که در برنامه‌های کشاورز، روزنه امیدی برای بهبودی وضع موجود دیده نمی‌شود.

موافق: فرهاد دلقپوش، رضا رحیمی‌نسب و قدرت‌الله حسینی‌پور، سه نماینده موافق تصدی خانم کشاورز بر وزارت آموزش و پرورش بودند.


آقای دلقپوش، برنامه خانم کشاورز را از نظر برآورد کارایی ،هزینه‌ای و زمانی و الزامات کارشناسی، درست دانست و گفت: «حضور یک زن در راس وزارت آموزش و پرورش، روح لازم این وزارتخانه را در آن جاری می‌کند.»

آقای رحیمی‌نسب هم خانم کشاورز را فردی «متدین، مؤمن، انقلابی، سختکوش، وفادار به آرمان‌های امام (ره) و رهبری و کاملاً آگاه و حرفه‌ای» دانست.

آقای حسینی‌پور نیز در حمایت از این وزیر پیشنهادی گفت که وی می‌تواند در وزارت آموزش و پرورش موفق باشد.

بررسی صلاحیت رضا تقی‌پور
رضا تقی‌پور وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات، بدون مخالف و موافقت نمایندگان به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و گفت که برای حضور ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و کسب سهم مناسبی از بازار سه هزار میلیارد دلاری تجارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، راهکارهای مناسبی ارائه کرده است.

بررسی صلاحیت حیدر مصلحی
حیدر مصلحی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت اطلاعات، سومین نفری بود که بررسی صلاحیت وی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

مصلحی طی سخنانی در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت اطلاعات گفت که «صیانت از زیرساخت‌های هویتی، ارزشی انقلاب و ساختاری، اتخاذ یک رویکرد تهاجمی در مقابل دست‌اندازی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دشمنان، ارتقاء ظرفیت‌های تخصصی اطلاعاتی» از اولویت‌های کاری‌اش خواهد بود.

«مدیریت تهدیدات، ‌آسیب‌ها و فرصت‌های اطلاعاتی و امنیتی،‌ تلاش برای کسب اشراف اطلاعاتی حداکثری جهت جلوگیری از غافلگیری امنیتی و اطلاعاتی،‌ ارتقاء ظرفیت‌های اطلاعاتی به منظور مقابله همه‌جانبه با جنگ نرم دشمن، ‌افزایش تسلط بر جریان‌ها، ‌گروه‌ها و احزاب معاند و برانداز و مقابله همه‌جانبه با اهداف و برنامه‌های آنها» از جمله برنامه‌های دیگر مصلحی برای وزارت اطلاعات اعلام شده است.

مخالف: مصطفی کواکبیان و جمشید انصاری دو نماینده‌ای بودند که در مخالفت با آقای مصلحی سخنرانی کردند.

آقای کواکبیان گفت که در برنامه آقای مصلحی برای برخورد با «ضد انقلاب خارجی و اپوزیسیون برانداز» برنامه ویژه‌ای دیده نشده است.


آقای انصاری هم با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی در دوره تصدی خود، کمترین تجربه اطلاعاتی ندارد، گفت: «با توجه به پیچیدگی‌های دستگاه اطلاعات، آقای مصلحی نمی‌تواند از عهده این وظیفه برآید و مثمر ثمر باشد.»

موافق: موافق: محمدرضا میرتاج‌الدینی، علیرضا زاکانی، روح‌الله حسینیان و قدرت‌الله حسینی‌پور چهار نماینده موافق حیدر مصلحی برای تصدی بر وزارت اطلاعات بودند که در اظهارات خود از این پیشنهاد احمدی‌نژاد دفاع کردند.

آقای میرتاج‌الدینی گفت که «وزیر پیشنهادی برای وزارت اطلاعات دارای شرط اجتهاد در حد تجزی است.»

آقای زاکانی نیز توجه به رشد همه جانبه وزارت اطلاعات را از جمله ویژگی‌های حیدر مصلحی عنوان کرد.

روح‌الله حسینیان نیز در اظهاراتی با دفاع از وزارت مصلحی، اظهار امیدواری کرد که نمایندگان مجلس به این گزینه پیشنهادی احمدی‌نژاد رای اعتماد بدهند.

قدرت‌الله حسینی‌پور هم اظهار داشت که مدیریت در وزارت اطلاعات نیازمند تقوی و نفوذناپذیری است که سوابق مصلحی گواهی این نیازها است.

بررسی صلاحیت شمس‌الدین حسینی
شمس‌الدین حسینی وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بدون مخالفت و موافقت نمایندگان به تشریح برنامه‌های خود پرداخت و گفت: «مهمترین اولویت برنامه ارائه شده من، اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی است که مانند چارچوب اداره امور اقتصادی کشور است.»


در برنامه پیشنهادی آقای حسینی، افزون بر تحول در امور بانکی، گمرکی، مالیاتی، بیمه، خزانه‌داری، توسعه بازار سرمایه، تحکیم نظارت مالی و حسابرسی، به صیانت از تولید ملی، سرمایه‌گذاری و اشتغال در مقابل پیامدهای رکود جهانی و تداوم کاهش تورم اولویت داده شده است.

بررسی صلاحیت منوچهر متکی
منوچهر متکی وزیر خارجه دولت نهم، یکی از معدود وزرایی است که در کابینه دهم نیز از سوی احمدی‌نژاد برای ادامه کار در وزارت خارجه دعوت به همکاری شده است.

آقای متکی طی سخنانی به دفاع از عملکرد چهار ساله خود پرداخت.

مخالف: در مخالفت با تصدی منوچهر متکی به سمت وزارت خارجه، مصطفی کواکبیان، جهانبخش محبی‌نیا و سیروس برنا بلداجی سخنرانی کردند.

آقای کواکبیان در اظهارت خود با انتقاد از عملکرد چهار ساله منوچهر متکی در وزارت خارجه از وی سئوال کرد که چرا کشورهای اروپایی در این مدت یک دعوت هم از رئیس‌ جمهوری ایران نکردند و چرا در مورد قتل‌عام مسلمانان در چین، جمهوری اسلامی سکوت کرد.


جهانبخش محبی‌نیا نیز طی سخنانی، «برخورد غیرحرفه‌ای با سیاست خارجی، تحمیل بی‌برنامگی بر دیپلماسی و سفرهای زیاد با بهره اندک» را از نقاط ضعف دیپلماسی وزارت امور خارجه در زمان تصدی متکی بر این وزارتخانه برشمرد.

سیروس برنا بلداجی نیز در سخنانی گفت که وزارت خارجه ایران در زمان تصدی آقای متکی «خطا، کوتاهی و کم کاری بسیاری داشت.»

برنا بلداجی در بخش دیگری از سخنان خود از سیاست‌های وزارت خارجه در قبال رژیم حقوقی دریای خزر، مسئله فلسطین و روابط با کشور‌های حوزه خلیج فارس و برخی تصمیم‌های مدیریتی انتقاد کرد.

موافق: علیرضا زاکانی، حسن سبحانی‌نیا و زهره الهیان از مدافعان تصدی منوچهر متکی بر وزارت خارجه ایران بودند که در صحن علنی مجلس سخنرانی کردند.

آقای زاکانی در صحن علنی مجلس با طرح سئوالاتی در خصوص سیاست‌ خارجی دولت نهم به طور تلویحی نتیجه گرفت که عملکرد منوچهر متکی در چهار سال گذشته خوب بوده است.

حسن سبحانی‌نیا هم در سخنانی منوچهر متکی را از خانواده وزارت امور خارجه و آشنا به مسایل جهانی و بین‌المللی دانست.

زهره الهیان در موافقت با وزیر پیشنهادی وزارت خارجه نیز اظهار داشت: «آقای متکی یک شخصیت متعهد و دلسوز و کارآمد هستند و مهارت ایشان به مباحث سیاست خارجی مثال‌زدنی است.»

بررسی صلاحیت مهدی غضنفری
مهدی غضنفری نامزد پیشنهادی احمدی‌نژاد برای تصدی وزارت بازرگانی، آخرین فردی بود که امروز دوشنبه صلاحیت وی از سوی نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آقای غضنفری طی سخنانی از برنامه‌های کاری خود برای وزارت بازرگانی دفاع کرد.

مخالفت: بهمن محمدیاری، تنها نماینده مخالف تصدی آقای غضنفری بر وزارت بازرگانی بود که در صحن علنی مجلس به سخنرانی پرداخت.

آقای محمدیاری گفت که «بخش‌های مهمی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی بازرگانی، راهبرد اجرایی، اولویت و زمان‌بندی مشخصی ندارد.»


موافق: موید حسینی صدر و ارسلان فتحی‌پور دو نماینده‌ای بودند که در حمایت از آقای غضنفری در صحن علنی مجلس سخنرانی کردند.

آقای حسینی صدر گفت که غضنفری مقبولیت خوبی بین فعالان اقتصادی، صنایع و معادن، مدیران داخلی وزارتخانه و مدیران استانی کسب کرده است که این مسائل زمینه را برای موفقیت او در وزارتخانه فراهم می‌کند.

ارسلان فتحی‌پور نیز در حمایت از وزارت آقای غضنفری اظهار داشت: «روحیه تعامل و قدرت جلب همکاری وزیر پیشنهادی بازرگانی برای به خدمت گرفتن همه ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای تاثیرگذار بر روند تجارت، برگ زرین دیگری از ارتقاء نظام بازرگانی کشور را رقم می‌زند.»

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس به فردا سه‌شنبه موکول شد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
آغاز بررسی کابینه دهم در مجلس

نظرهای خوانندگان

از کدام صلاحیت حرف می زنید!؟؟ تمام افراد معرفی شده توسط حاج محمود فاقد صلاحیت هستند! نظام شرم آور و جور و ستم و وحشی و جنایتکار فاسد اسلامی از ریشه و بنیان فاقد صلاحیت برای اداره کشور ایران است.
بی صلاحیتان نظام فاسد اسلامی،

-- Bi Salahiatan Nezam Eslami ، Aug 31, 2009

از کابینه احمدینژاد که بیش ازین نمیشه انتظار داشت!
یه مشت مفتخور بی لیاقت کارندون بی وجدان که خوشبختانه بزودی با اردنگی و پست گردنی میافتن تو زندان.

-- مشت کوبنده ، Aug 31, 2009

وقتی دولت کودتا مشروعیت ندارد و بر پایه تقلب و شکنجه و تجاوز استوار شده دیگر این بازیها برای چیست؟
از رهبرشون گرفته تا کارمند ارشد ادارات همگی را به سزای اعمالشان می رسانیم.
ننگ بر این جانیان و نظام و دینشان!!!

-- Nam ، Aug 31, 2009

دولت نامشروع و ولی فقیه ظالم و نمایندگان جیره خور و چاپلوس صلاحیت ندارند.

-- sasan ، Aug 31, 2009

راستش چطور میشه باورکردکه آقای ....نژادیک دانشگاهی هستندودرجه دکترارایدک میکشندکه حتی یک جملهُ ساده انگلیسی رونمیفهمه.درملاقاتی که باپرزیدنت روسیه داشت زمانیکه از او میپرسه؟how are you?or how do you do آقای....نژاد پاسخ میدهندالبته بسیارآرام به امیداینکه کسی نشنودمیفرمایند(yes)آیابراستی برای ملت بزرگی چون ایران که دربسیاری اززمینه هادردنیاارج ورتبهُ خاصی رودربرداردخجالت آورنیست که....نژادرئیس جمهورماباشد.حال بااین تصورعجیب میدانیدکه سوسن کشاورزمعلم کلاس اول اکابر به عنوان وزیرآموزش وپرورش معرفی شود.بیچاره بچه های ما.زنده بادایران عزیز.

-- alibaba ، Sep 1, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)