تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سفیر سوئیس در ایران: حجاب خواهم داشت

لیویا لوی آگوستی سفیر جدید سوئیس در تهران اعلام کرد که در ماموریتش به ایران «پوشش اسلامی» را رعایت خواهد کرد.

خانم آگوستی در پاسخ به نامه مهرماه ۴۷ زن مهاجر ایرانی در کشور‌های غربی به وی، این اظهارات را بیان کرده است.
این زنان از وی خواسته‌ بودند که با «حجاب اجباری» در ایران مقابله کند.

سفیر جدید سوئیس در ایران در پاسخ به نامه این زنان که در وب‌سایت شبکه بین‌المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران منتشر شده، آورده است: «همۀ دیپلمات های زن و مرد در سراسر دنیا موظف به رعایت قوانین کشور محل ماموریت خود هستند. این شامل من هم می‌شود و به این ترتیب من وظیفه خواهم داشت که در امکان عمومی، قانون پوشش موی سر را رعایت کنم.»

خانم آگوستی همچنین در نامه خود آورده است: «فکر می‌کنم، انتصاب من به عنوان سفیر در ایران، خود نشانه‌ای از برابری حقوقی است. عهده‌دار شدن یک شغل پرمسئولیت، آن‌هم در کشوری که در آن زن با برخی محدودیت‌ها روبرو است، دلیلی برای اثبات اعتماد به توانائی‌های زنان است.»

متن کامل نامه را بخوانید

در نامه فعالان زن وابسته به این شبکه، از سفیر جدید سوئیس خواسته شده بود که در مدت زمان ماموریتش در تهران «از طریق نامه‌های رسمی به قواعد حجاب اجباری اعتراض» کند.

آنها همچنین به خانم لیوا گوستی پیشنهاد کرده‌ بودند که به قوانین اجباری دولت جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت داشتن حجاب برای زنان خارجی در مذاکرات و دیدار‌های دیپلماتیک، تن ندهد.

انتخاب سفیر جدید سوئیس در ایران، تا کنون با انتقاد چند سیاستمدار دست راستی سوئیس مواجه شده است.
سوئیس از سال ۱۹۸۰حافظ منافع آمریکا در ایران و از سال ۱۹۷۹ حافظ منافع ایران در مصر است.

ماموریت خانم گوستی در ایران، در حالی با موافقت مقامات جمهوری اسلامی روبرو شده است که در اسفند ماه سال گذشته، نمایندگان پارلمان سوئیس از این‌که خانم میشلن کالمی‌ری وزیرامورخارجه این کشور در دیدار با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران روسری بر سر گذاشته بود، خشمگین شده بودند.

روزنامه لومتن چاپ سوئیس، در اعتراض به این اقدام خانم کالمی‌ری، با انتشار عکس با حجاب وی در صفحه نخست خود در آن روزها نوشت: «وزیر امورخارجه سوئیس، مانند زنی فرمانبردار به نظر می‌رسید.»

یکی از نمایندگان پارلمان از حزب دموکرات مسیحی این کشور نیز گفته بود: «این مایه نگرانی است که کالمی‌ری به احترام احمدی‌نژاد روسری بر سر گذاشت. احترام به میزبان مورد قبول است اما همدردی با زنانی که علیه حجاب مبارزه می‌کنند، چه می‌شود؟»

کالمی‌ری به خاطر دفاع از حقوق زنان شهرت دارد.


در همین رابطه:
درخواست فعالان زن از سفیر جدید سوئیس در ایران
تائید استوارنامه اولین سفیر زن در ایران

نظرهای خوانندگان

دولت ايران بايد يك نفر را پيشاپيش بفرستد دوره مقنعه وحجاب كامل را به ايشان بياموزد والا ممكن است سر از "وزرا" در بياورد.

-- كيوان ، Nov 7, 2008

آقا جان! بهتره بگم خانوم جان! انقدر ساده نباشید! پای نفت و گاز که اومد وسط خانوم سفیر روسری که هیچی،حاضره بُرقع هم سرش کنه.به نظر من اون عده ای که از سفیر سوئیس در تهران درخواست کردن برای دفاع از حقوق زنان ایرانی وارد عمل بشه کاملا در اشتباه بودن و فقط خودشون رو ضایع کردن.
یعنی تو ایران یه شیر زن پیدا نمی شه که شما رفتین از یه اجنبی درخواست کردید از حقوق شما دفاع کنه!؟!

-- مهدی ، Nov 7, 2008

hamishe oroopayeeha haminand

-- بدون نام ، Nov 8, 2008

به نظر من که کار درستی میکنه. قانون هرچی باشه باید اجرا بشه. تلاش برای تغییر قانون با رعایت نکردن قانون فرق داره.

-- ش.الف ، Nov 8, 2008

زنده باد این خانم متمدن! اروپایی ها واقعا به اینکه قوانین کشور پذیرایشان را رعایت کنند، معتقدند و این قضیه بار سیاسی ندارد. حالا این قوانین هرچقدر هم که می خواهد، تحمیلی و ناعادلانه باشد. واقعا آن خانم هایی که به ایشان نامه نوشته بودند، باید یاد بگیرند. باید!

-- سمیرا ، Nov 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)