تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«تغییر در سیاست‌خارجی آمریکا ساده‌اندیشی است»

علی لاریجانی رئیس مجلس گفت که تصور تغییر در سیاست خارجی آمریکا از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری جدید این کشور «ساده‌ اندیشی» است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای لاریجانی که امروز (یکشنبه) پس از افتتاح نمایشگاه آستان قدس در مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، افزود: «انتظار جامعه بین‌الملل نسبت به رفتارهای غلط گذشته آمریکا این است که اوباما تغییری در این رفتارها بدهد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته نیز از رئیس جمهوری جدید آمریکا خواسته بود که برای تغییر شرایط این کشور، «علامت‌های درستی به مردم منطقه بدهد.»

توصیه به اجرای تغییرات «بنیادین» از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به باراک اوباما در حالی مطرح می‌شود که وی در اولین کنفرانس مطبوعاتی‌اش از جامعه بین‌الملل خواسته که اجازه ندهند ایران به «سلاح هسته‌ای» دست یابد.


آمریکا و برخی از کشور‌های غربی بارها اعلام کرده‌اند که نگران ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند که ممکن است به دستیابی تهران به «بمب اتم» منجر شود، اما جمهوری اسلامی این ادعاها را رد کرده است.

آقای لاریجانی در عین حال گفت که ارزیابی مشخصی از اوباما ندارد و «برخی از حرف‌هایی که اوباما روز گذشته درباره مسئله هسته‌ای زده، حاکی از آن است که وی به یک جمع‌بندی دقیقی نرسیده است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین به آقای اوباما توصیه کرد که برای رها شدن آمریکا از «دام نفرت عمومی» در منطقه و سطح بین‌الملل، دست به «تغییرات استراتژیک بزند.»

اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا و اولین رئیس جمهوری سیاه‌پوست این کشور محسوب می‌شود که هفته گذشته در رقابت‌های انتخاباتی توانست جان مک‌کین نامزد جمهوری‌خواهان را شکست دهد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران نیز در اقدامی بی‌سابقه، با ارسال پیامی، پیروزی آقای اوباما در انتخابات را تبریک گفته است.
این اقدام در ایران با مخالفت‌ها و موافقت‌های بسیاری همراه بوده است.

روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ به طور کامل قطع است.

خبرگزاری مهر نیز امروز در گزارشی به نقل از حمیدرضا حاجی‌بابایی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده که نامه اخیر آقای احمدی‌نژاد به رئیس جمهوری جدید آمریکا در مجلس بررسی خواهد شد.
به گفته آقای حاجی‌بابایی «مجلس در این خصوص حساسیتی ویژه دارد.»

روز گذشته نیز احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد این اقدام وی را «غیرقابل دفاع» دانست.

آقای توکلی در نامه خود از رئیس جمهوری ایران پرسیده است: «این تلاش یک‌جانبه که مرتباً با بی‌اعتنایی طرف مقابل و یا بدتر از آن، برخوردهای متکبرانه رایج‌شان روبرو شده، چگونه با شرط حفظ عزت سازگار است؟»

احمدی‌نژاد پیش‌تر در نامه‌ای از جورج بوش خواسته بود که در مورد مسائل جهانی مناظره‌ای با یکدیگر داشته باشند.


در همین رابطه:
«نامه احمدی‌نژاد را بررسی می‌کنم»
لاریجانی: اوباما علامت‌های درست بدهد
احمدی‌نژاد به اوباما تبریک گفت
«اوباما تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند»
نخستین واکنش ایران به پیروزی اوباما

نظرهای خوانندگان

کمی فکر کنیم. مماینده ... مردم قم که درغمر خود حتی یکروز هم در قم زندگی نکرده است ایا یکبار شده که از مشکلات ان شهر حرف بزند؟؟ چه ملتی و چه نظامی!!

-- بدون نام ، Nov 9, 2008

آقای احمدی نژاد باید کنار تبریک خود نامه ای هم به ستاد دهه فجر مینوشت و از ستاد برگزاری مراسم دهه فجر میخواست در 22 بهمن امسال بجای شعار مرگ بر آمریکا از شعار زنده باد آمریکا استفاده شود

-- بدون نام ، Nov 10, 2008

Mardom Iran beh amrika ehtiaj nadarand!Ahmadinejad mitavanad ba yek milion dolar visa amrika begirad va ba Obama khosh bashad.

-- بدون نام ، Nov 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)