تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نامه سرگشاده ۶۰ اقتصاددان به احمدی‌نژاد

نامه ۶۰ اقتصاددان به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران که انتقاد‌های تندی را متوجه سیاست‌های اقتصادی دولت نهم کرده، امروز (شنبه) منتشر شد.

در این نامه که از سوی خبرگزاری ایلنا منتشر شده، وضعیت اقتصاد ایران چنین تشریح شده است: «رشد اقتصادی اندک، بیکاری گسترده، تورم مزمن و دو رقمی، بحران در بازارهای پول و سرمایه، بودجه انبساطی دولت، اختلال در تعامل با دنیای خارج، وجود فقر و نابرابری‌ها.»

این سومین نامه سرگشاده اقتصاددانان در سه سال گذشته در نقد سیاست‌های اقتصادی دولت نهم است.
پیش‌تر اعلام شده بود که این نامه به صورت محرمانه برای رئیس جمهوری ایران فرستاده خواهد شد.

امضاءکنندگان این نامه به صراحت اعلام کرده‌اند که دولت محافظه‌‌کار آقای احمدی‌نژاد برای رفع این موانع و مشکلات، «اقدامات مقتضی و مناسبی انجام نداده‌است.»

الگوی فکری مدیران دولت نهم «اصول‌گرایی نامتعارف، ساده‌اندیشی و سرعت در اقدام، تقدم عمل بر علم، تکیه بر ذهنیت به جای واقعیت و شیوع توهم توطئه» است

اقتصاددانان همچنین از اجرای «شتابزده» طرح تحول اقتصادی ابراز نگرانی کرده و به افزایش «افسارگسیخته قیمت‌ها» که از تبعات اجرای آن است، هشدار داده‌اند.

برخی از نمایندگان مجلس نیز در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که اجرای طح تحول اقتصادی، قیمت‌ها را در ایران، شش برابر افزایش خواهد داد.

از سوی این ۶۰ اقتصاددان، سیاست‌های تجارت خارجی دولت نهم نیز «غیرعلمی و غیرکارشناسانه» اعلام شده است.
آنها افزوده‌اند که مسئولان اقتصادی دولت «شناختی» از نظام پولی و بانکی ندارند.

در بخش دیگری از این نامه، الگوی فکری مدیران دولت نهم چنین ترسیم شده است: «اصول‌گرایی نامتعارف، ساده‌اندیشی و سرعت در اقدام، تقدم عمل بر علم، تقابل تعهد و تخصص، تکیه بر ذهنیت به جای واقعیت، قلب اهداف بزرگ، پیدایش خودکامگی فکری، خود نظام‌پنداری، شیوع توهم توطئه، حلقه‌های تکراری حذف، واقعیت‌گریزی و افزایش وابستگی به منابع و ثروت‌های ملی.»


اقتصاددانان در حالی این نارسایی‌ها را متوجه عملکرد دولت نهم می‌کنند که چهارشنبه گذشته، آیت‌‌الله علی خامنه‌ای انتقاد‌ها و اظهارنظر‌ها علیه دولت نهم که با «بی بند و باری» همراه است را «گناهی نابخشودنی» اعلام کرده بود.
آقای خامنه‌ای در سه سال اخیر بارها در از دولت محمود احمدی‌نژاد در برابر منتقدان دفاع کرده است.

در بخش دیگری از این نامه که با عنوان «رشد اقتصادی، بهره‌وری و فضای کسب و کار» مشخص شده، از «رشد، بهره وری و فضای نامناسب» اقتصاد کشور ابراز نگرانی شده است.

در عنوان دیگر این نامه با سرفصل «اشتغال و بیکاری» آمده که اقتصاد ایران هم‌اکنون دچار «اشتغال پائین» و «رشد گسترده جمعیت فعال در آینده» است.

در بخش‌های دیگری از این نامه که مربوط به انتقاد‌های از دولت در حوزه‌های دیگر مالی، پولی، تجاری، عدالت و... است به مواردی که تاکنون باعث تاثیر گذاری منفی بر آنها شده، اشاراتی شده است.

اقتصاددانان در انتهای نامه خود، با اشاره به تبعات اجرای طرح تحول اقتصادی، به دولت نهم پیشنهاد کرده‌اند که با اتخاد سیاست‌های «مالی و پولی، واقع‌بینی و اصلاح تدریجی حامل‌های انرژی» از آثار منفی اجرای این طرح بکاهد.

اقتصاد ایران از «رشد اقتصادی اندک، بیکاری گسترده، تورم مزمن و دو رقمی، اختلال در تعامل با دنیای خارج، وجود فقر و نابرابری‌ها» رنج می‌برد

اقتصاددانان پیش‌تر دو نامه‌ دیگر به آقای احمدی‌نژاد فرستاده و نسبت به برخی سیاست‌های اقتصادی دولت وی وعواقب ناشی از آن هشدار داده بودند.

دومین نامه از این دست که در تیرماه سال ۱۳۸۶ منتشر شده به نامه ۵۷ اقتصاددان مشهور است.

سال گذشته ۵۷ اقتصاددان ایرانی در نامه‌ای سرگشاده که در روزنامه‌ها انتشار یافت، از سیاست‌های دولت به خاطر کاهش رشد اقتصادی، افزایش تورم و شکست اهداف آن در توزیع عادلانه تر ثروت، انتقاد کردند و سیاست خارجی دولت را که زمینه‌ساز اعمال تحریم‌های شورای امنیت بر سر برنامه هسته‌ای ایران شده، غیرمؤثر خواندند.

اقتصاددانان در نامه خود درباره آنچه تصمیمات عجولانه و غیرعلمی رئیس جمهور خواندند نیز هشدار دادند و یادآور شدند که اگر وضعیت کنونی ادامه یابد، ایران به سمت یک بحران پیچیده اقتصادی سوق داده می‌شود.

آنان همچنین درسال ۸۵ با با انتشار اولین نامه‎‏ خود، نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد هشدار دادند، اما از سوی دولت متهم به «توطئه و طرفداری از بیگانگان» شدند.

نامه سوم اقتصاددانان در شرایطی منتشر می‌شود که شاخص بهای کالاهای مصرفی در چهارمین کشور تولیدکننده بزرگ نفت جهان، در طول سه سال گذشته شاهد افزایشی مستمر بوده و تزریق بی‌رویه دلارهای نفتی به نظام مالی کشور، همراه تعیین نرخ‌های بهره نا متناسب با میزان تورم، آن را شدت بخشیده است.

آقای احمدی‌نژاد که پیش‌بینی می‌شود در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده شرکت خواهد کرد، انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولتش را رد و اعلام کرده است که افزایش نرخ تورم معضلی جهانی است و دولت وی در حال مهار این مسئله است.

بنا به ارزیابی کارشناسان،ایران در حال حاضر مقام پنجم افزایش نرخ تورم در جهان و مقام اول در خاورمیانه را دارد.

Share
در همین رابطه:
درخواست احمدی‌نژاد از اقتصاددانان ایران
سومین نامه اقتصاددانان به احمدی‌نژاد
احمدی‌نژاد: مردم به طرح تحول اقتصادی رأی مثبت دادند
انتقاد کم‌سابقه هاشمی از اقدامات اقتصادی دولت
دیدار احمدی نژاد با صد اقتصاددان ایرانی

نظرهای خوانندگان

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جايي نرسد فرياد است!

-- عبدالرحمان ، Nov 9, 2008

در ایران هیچ سیاستی ثبات ندارد و نباید زیاد جدی گرفت . نامه بی نامه و اقدام بی اقدام!موفق باشید.

-- اسلو ، Dec 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)