تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با تریتا پارسی، رییس شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار

«فقط جنگ‌طلبان و تندروها از نایاک انتقاد می‌کنند»

نیک‌آهنگ کوثر
nikahang@radiozamaneh.com

به دنبال انتشار گزارش روزنامه‌ی واشینگتن تایمز درباره‌ی نایاک یا شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار، تحلیل‌ها و گزارش‌های زیادی در نشریات آنلاین و چاپی آمریکا منتشر شده است. در همین زمینه با تریتا پارسی، رییس نایاک گفت‌وگو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای پارسی از نایاک انتقاد می‌شود که پیگیر سیاست‌هایی‌ست که عملاً دولت ایران به دنبالش است. پاسخ شما به منتقدین‌تان در این حوزه چیست؟

سیاست‌هایی که سازمان نایاک از آن حمایت کرده، سیاست‌هایی‌ است که به نفع مردم ایران و به نفع مردم آمریکا است. ما ضد جنگ هستیم. ما نظرمان این است که اگر میان ایران و آمریکا جنگ شود، هم به ضرر مردم آمریکا خواهد بود و هم به ضرر مرد ایران و از همه مهم‌تر به ضرر مردمی می‌شود که در ایران از دموکراسی طرف‌داری می‌کنند.

به خاطر همین ما خیلی سفت و محکم از جنگ جلوگیری کرده‌ایم. متأسفانه به همین دلیل گروه‌هایی که طرف‌دار جنگ هستند، و گروه‌های تندرویی که در واشینگتن هستند، کمپین بسیار بزرگ ضد نایاک را شروع کرده‌اند و سعی می‌کنند صدای قوی ایرانیانی که در آمریکا هستند را کاملاً شکست دهند.

سیاست‌های دیگری که ما از آن طرف‌داری یا جلوگیری کرده‌ایم، این است که ما ضد تحریم‌هایی هستیم که به ضرر مردم ایران و فقط به نفع سپاه و تندروها در دولت ایران است.

همچنین ما از دیپلماسی میان ایران و آمریکا طرف‌داری کردیم، چون به نظر ما و کاخ سفید و نیز نظر بسیاری دیگر؛ اگر دیپلماسی میان ایران و آمریکا نباشد، آن موقع متأسفانه ریسک جنگ میان ایران و آمریکا خیلی بیشتر می‌شود.


تریتا پارسی، رییس نایاک در ارتباط با این انتقاد که می‌گویند وی یک «ایرانی - آمریکایی» نیست می‌گوید: «این یک حرف کاملا نژادپرستانه است»

یکی از انتقاداتی که از شما می‌شود، این است که خود شما یک ایرانی ‌ـ آمریکایی نیستید و الان رییس نایاک هستید و با پاسپورت‌های ایرانی و سوئدی مسافرت می‌کنید. پاسخ شما به منتقدان در این باره چیست؟

این یک حرف کاملا نژادپرستانه است. قانون اینجا خیلی روشن است. بیشتر از یک سوم افرادی که در هیأت مدیره‌ی نایاک هستند، اجازه ندارند پاسپورت آمریکایی نداشته باشند. ولی یک سوم هیأت مدیره اجازه دارد که پاسپورت غیرآمریکایی داشته باشد.

به خاطر همین هیچ مشکلی نیست. البته خیلی جاهای دیگری هم هستند که به همین شکل‌اند. ولی متأسفانه این گروه‌هایی که طرف‌دار جنگ هستند، چون نمی‌خواهند راجع به موضوع اصلی صحبت کنند، به جایش این انتقادات مسخره را مطرح می‌کنند.

در واقع به جای این‌که راجع به سیاست‌های نایاک صحبت کنند یا راجع به طرف‌داری خودشان از جنگ و تحریم‌ اقتصادی بگویند، از این موضوع صحبت می‌کنند.

یکی از انتقاداتی متوجه نایاک، تلاش برای کمک به قطع بودجه‌ی نهادهای ناظر بر حقوق بشر در ایران بوده است. راجع به این مسأله هم توضیح می‌دهید؟

سه سال پیش چون گروه‌های غیرانتفاعی در ایران از این‌که آقای بوش بودجه‌ای برای تغییر رژیم در ایران در نظر گرفته و گفته بود ما می‌خواهیم به این گروه‌ها پول بدهیم که این‌ها در ایران رژیم را عوض کنند، خیلی ضرر کرده بودند. این گروه‌ها اصلاً این کمک را نخواسته بودند. آدم‌هایی مثل شیرین عبادی، مهرانگیز، هاله اسفندیاری، اکبر گنجی همه آمدند گفتند که این کاری که آقای بوش کرده خیلی به ضرر مردم ایران است.

ما هم به خاطر همین رفتیم و از این بودجه شکایت کردیم. الان مثل این‌که آقای اوباما یواش یواش دارند این کار را عوض می‌کنند و جایش می‌خواهند کمک‌های دیگری برای مردم ایران در نظر بگیرند، ولی نه به صورتی که به ضرر مردم این باشد.

البته خیلی مهم است که توجه کنیم این مساله بودجه‌ای نیست که خیلی به نفع مردم ایران باشد. خیلی از رهبران جنبش دموکراسی ایران هم گفتند که این کار خیلی بدی بود و به همین خاطر می‌خواستند از آن جلوگیری کنند.

برای همین ما چون در واشینگتن هستیم، و یک سازمان بسیار قوی داریم، تصمیم گرفتیم که به کمک این افرادی که طرف‌دار دموکراسی در ایران هستند برویم و در این حوزه فعالیت کنیم.

نایاک از طرف خیلی از مجامع در واشینگتن به عنوان لابی ایرانی‌ها دیده شده است. خیلی‌ها آن را لابی جمهوری اسلامی ایران هم می‌خوانند. آیا کار شما واقعاً لابی‌گری است و مجوز این کار را دارید؟

۲۰ درصد از فعالیت‌های ما می‌تواند لابی باشد، ۸۰ درصد مابقی باید غیرلابی باشد. ولی البته خیلی مهم است که آدم متوجه شود لابی اصلاً چه هست؟

اگر ما از جنگ جلوگیری کنیم و به سیاست‌مدارهای آمریکایی بگوییم که جنگ راه خوبی نیست و خیلی به ضرر آمریکا و ایران است، این لابی نیست. لابی وقتی است که ما می‌گوییم این لایحه‌‌ای که الان در کنگره هست به آن رأی ندهید یا رأی دهید. این لابی است.

اگر ما از دیپلماسی حمایت کنیم، اگر ما از جنگ جلوگیری کنیم، ولی این وابسته به لایحه‌ای در کنگره نباشد، آن موقع دیگر لابی نیست.

ولی متأسفانه خیلی‌ها نسبت به این موضوع آگاه نیستند و فکر می‌کنند که همه‌ی این فعالیت‌ها لابی است. همه‌ی این کارها لابی نیست. گروه‌هایی که شبیه ما در واشینگتن هستند، اجازه دارند ۲۰ درصد بودجه‌شان را برای لابی استفاده کنند.

در مورد نایاک گفته شده که فضایی در لابی‌گیری فراهم آورده که نماینده‌ی سابق ایران در سازمان ملل بتواند با نمایندگان کنگره‌ی آمریکا دیدار کند. نظر شما درباره‌ی این انتقاد چیست؟

اجازه بدهید من اول نکته‌ای راجع به دیداری که آقای ظریف با چند نماینده‌ی کنگره‌ی آمریکا داشت بگویم. ما هیچ‌وقت برای دولت ایران این کار را نکردیم. ولی دوسال پیش که نمایند‌ه‌های کنگره‌ی آمریکا که خیلی نگران بودند که آقای بوش می‌خواهد جنگی با ایران راه بیندازد؛ در گفت‌وگو با ما به آن‌ها گفتیم که باید بر آقای بوش فشار بگذاریم که جنگی را شروع نکند. این‌ها خودشان به ما گفتند که آقای بوش به حرف هیچ‌کس گوش نمی‌دهد و ما خودمان باید کاری کنیم و آن‌ها می‌خواستند بروند ایران.

ما گفتیم که فکر نمی‌کنیم که شما به راحتی بتوانید این کار را کنید، ولی اگر می‌خواهید گفت‌وگویی با نمایندگان مجلس ایران یا کسانی که در ایران هستند داشته باشید، تنها راهی که ما می‌دانیم این است که شما با نمایندگی ایران در نیویورک تماس بگیرید.

آن‌ها از ما پرسیدند که شما خودتان آن‌جا را می‌شناسید و من گفتم بله. چون من کتابی نوشته بودم راجع به ایران و آمریکا و اسرییل، خب بیش از ۱۰ بار با آقای ظریف مصاحبه داشتم. پس گفتم، من ایشان را می‌شناسم. می‌توانم شماره‌ی تلفن‌شان را به شما بدهم. همین.

بعدهم به آقای ظریف گفتم که کسانی هستند در کنگره‌ی آمریکا که ضد جنگ هستند و این‌ها هم برنامه دارند که با شما تماس بگیرند. من هیچ کار جداگانه‌ای نکردم.

این گروه‌هایی که الان دارند راجع به این موضوع سروصدا می‌کنند و دارند سعی می‌کنند که نایاک را شکست دهند، خودشان در ایمیل‌های‌شان نوشته‌اند. الان این ایمیل‌ها در روزنامه‌های آمریکایی چاپ شده و مشخص شده که هدف ان‌ها این بوده که اوباما و سیاست‌هایی که ایشان در خاورمیانه دنبال می‌کند را شکست دهند.

آن‌ها می‌گویند اولین قدمی که به نحوی می‌تواند اوباما را شکست دهد این است که نایاک را شکست دهیم.

هدف آنان این است که گروه‌های طرف‌داری سیاست‌های اوباما در خاورمیانه را ابتدا شکست دهند تا بعدا بتوانند بروند و خود آقای اوباما را شکست دهند و دوباره بتوانند یک رییس جمهور آمریکایی پیدا کنند شبیه خانم سارا پیلین یا آقای مک کین که همان سیاست‌هایی که آقای بوش هشت سال دنبال می‌کرد، را ادامه دهند.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
مشکلات لابی‌گری ایرانیان درآمریکا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

man zed hamele nezami va tahrim iran hastam va dar inhal arzoi sarnegoni hokomat eslami ra darm. . lotfa n be in mamor rejim eslami begoyed kamtar dorogh begoyid ,mardom mahit shoma ra mishenasand

-- arad ، Nov 18, 2009

از این واضح تر که ریاست شورای آمریکایی‌های ایرانی تبار خودش آمریکایی نیست!. خنده دار است این آدم مدعی شده است جلوی حمله نظامی آمریکا را این‌ها را گرفته‌اند. ده‌ها میلیون در سراسر دنیا، چین، روسیه و فرانسه در شورای امنیت مخالف حمله به عراق بودند و آمریکا کار خودش را کرد. این ها منافع رژیم را نمایندگی می‌کنند.

-- ایراندوست ، Nov 18, 2009

che kasi ishan ra tayid kardeh keh namayndeh iranian kharej az keshvar bashand?

-- farhad ، Nov 18, 2009

نیکاهنگ عزیز: من به عنوان ادم مستقلی که از اول پیدایش نایاک بان کمک مالی کرده ام و عضو ان شدم(پس از دریافت ایمیل/اگهی) باید بگویم از شنیدن اینکه این سازمان لابی ج ا ا است یکه خوردم و از انجا که در عرصه سیاسی در طول تاریخ چه زد و بندها که نبوده که بعدها افشا گشته(درهمه جا و همه گروهها) من نمیتوانم ١٠٠% بگویم این راست است یا نه مخصوصا که مخبلباف هم اشاره کرده. ولی دلیل حمایت من بخاطر برنامه و روش نایاک که کاملا بر مبنای دمکراتیک و پس از رای گیری از ایرانیان اینجا (مثلا در مورد حمله یا مذاکره در زمان بوش) و سپس اقدام بر اساس بازی اعمال نفوذ سیاسی به روش امریکایی بود. این سازمان با اموزش سیستم اعمال درخواستها (به طور اعم) به مقامات سیاسی در امریکا و دادن صدایی شنوا و معتبر به ایرانیان اینجا بنظر من بسیار موفق بود . ما در اینجا در لحظاتی سایه جنگ را با تبلیغات و جهتگیری های جنون امیز بوش-چی نی (که به تفصیل در نیو یورکر نوشته هرش هم امد) و دیوانگیها و ابله کاریهای احمدی نژاد که همذات بوش در انطرف بود واقعا چون دوره قبل از شروع جنگ عراق بر پوست خود احساس کردیم. برای همین اقدامات نایاک را من فوقالعاده مغتنم شمردم. هرچند بنظر من احتمالا این پیروزی دموکراتها درانتخابات کنگره بود که مانع عملی شدن این فانتزی هولناک-و کاما ملموس بوش-چی نی-شد ولی اقدامات نایاک هم به نوبه خود تاثیراتی داشت.
حالا من نمیدانم پس پرده چیست ولی وقتی با اندک فهم خویش به برنامه نایاک نگاه میکنم انرا کاملا (تا کنون) در جهت منافع ملی مان و در راستای جنبش سبزمان میبینم و چیزی که اعتماد مرا بیشتر میکند اینست که مخالف نویسان از گروههای نومحافظه کاران/راستهای افراطی یعنی از همان اکیپ چی نی/مک کین / هستند.میدانیم که در ایران ممکن است از این ظرافات زیاد مطلع نباشند و هرگونه حمایت از جنبش را(چه از مک کین اید چه اباما-و متاسفانه میبینم بعظا بیشتر ضد اوبامای صلحدوست!) را مغتنم شمارند ولی برای من در اینجا اشکار است که فرق است بین حمایت مک کین (فکر کن لاریجانی کسی مثلا) و اوباما (خاتمی کسی!).

-- A. ، Nov 19, 2009

آقای آراد لطفا دروغ پردازی نکنید. این توهمتحا رو کسانی میزنن كه خودشون از گروهکهای تندرو مسله مجاهدین و تعداد کمی از سلطنت طلبان هستن. هیچ مدرکی من كه ندیدم كه ثابت کنه اینها با رژیم هستند.

-- Ali ، Nov 19, 2009

جناب پارسی میفرمایند:

"آن‌ها از ما پرسیدند که شما خودتان آن‌جا را می‌شناسید و من گفتم بله.چون من کتابی نوشته بودم راجع به ایران و آمریکا و اسرییل، خب بیش از ۱۰ بار با آقای ظریف مصاحبه داشتم. پس گفتم، من ایشان را می‌شناسم. می‌توانم شماره‌ی تلفن‌شان را به شما بدهم. همین. بعدهم به آقای ظریف گفتم که کسانی هستند در کنگره‌ی آمریکا که ضد جنگ هستند و این‌ها هم برنامه دارند که با شما تماس بگیرند. من هیچ کارجداگانه‌ای نکردم"

ولی این فرمایش حضرت پارسی با متن یکی از تماسهای ایمیلی فاش شده ایشان به سفیر جمهوری پر برکت در سازمان ملل همخوانی چندانی ندارد:

"از اینکه تصمیم گرفته اید با گیلکریست و محتملاً با لیچ دیدار کنید مسرورم. تعداد زیاد دیگری که شامل بسیاری دموکراتهای قابل احترام میشود نیز علاقمند به دیدار هستند."

از قرار معلوم کار از دادن شماره تلفن و دیگر هیچ کار جداگانه ای نکردن بسی گذشته است. البته حضرت پارسی با انتشار تمامی مدارک تماسهای خود و لابی نایاک با تمامی نفرات نظام پر برکت میتوانند شبهات فراوان در این مورد خاص را برطرف کنند.

در جای دیگری از مصاحبه میگویند:

"لابی وقتی است که ما می‌گوییم این لایحه‌‌ای که الان در کنگره هست به آن رأی ندهید یا رأی دهید. این لابی است."

این دقیقاً همان کاری میباشد که نایاک انجام میدهد و از طرفدارانش میخواهد با ارسال نامه به نمایندگان کنگره، بعضاً نمونه های نامه را هم در دسترس قرار میدهد تا برای دادن رأی له یا علیه لایحه مورد نظر لابی نایک آنان را تحت فشار قرار دهند.

و در بخش دیگری در مورد تابعیت خودشان میفرمایند:

"این یک حرف کاملا نژادپرستانه است. قانون اینجا خیلی روشن است. بیشتر از یک سوم افرادی که در هیأت مدیره‌ی نایاک هستند، اجازه ندارند پاسپورت آمریکایی نداشته باشند. ولی یک سوم هیأت مدیره اجازه دارد که پاسپورت غیرآمریکایی داشته باشد.
به خاطر همین هیچ مشکلی نیست. البته خیلی جاهای دیگری هم هستند که به همین شکل‌اند. ولی متأسفانه این گروه‌هایی که طرف‌دار جنگ هستند، چون نمی‌خواهند راجع به موضوع اصلی صحبت کنند، به جایش این انتقادات مسخره را مطرح می‌کنند."

از یک کاسه کردن همه مخالفین در قالب "طرفدار جنگ " و با آن چوب تکفیر همه را راندن که بگذریم، اصطلاحات حقوقی معنی مشخص دارند.

برای نمونه یک تبعه ایالات متحده به پاسداری از و وفاداری به قانون اساسی ایالات متحده سوگند یاد کرده و موظف به اجرای این سوگند است و میتواند رأی بدهد و حقوق و وظایف دیگر هم دارد، امری که برای دارندگان کارت اقامت دائم، کارت سبز، صادق نمیباشد. به همین دلیل است که اگر شخصی که کارت سبز دارد در هر مرحله ای خود را آمریکایی معرفی کرده باشد این امر در زمانی که بخواهد تابع ایالات متحده شود از او سئوال میشود و در صورت دادن پاسخ مثبت گرفتاریهای قانونی دارد.

و دست آخر اینکه جناب پارسی مرتباً حرف از خواست لابی شریفشان در مورد جلوگیری از جنگ میزنند که خدا قوت و دست مریزاد و بر منکرش لعنت باد دارد و همچنین از تحریم اقتصادی هم به مثابه جنگ صحبت مبکنند که البته جای بحث فراوان دارد که اینجا جایش نیست.
پرسش آن است که حضرت تریتا پارسی و لابی به زعم ایشان "بسیار قوی" نایاک برای رهایی ایران و ایرانی چه راه حلی در نظر دارند؟ بجز کلیات گویی مانند دیپلماسی خوب است، تحریم بد است بفرمایند جزئیات راه حل پیشنهادی لابی ایشان چیست؟ و چرا اکثر قریب به اتفاق تحرکات این لابی با خواست های بتیادین نظام پر برکت همخوانی شگفت انگیزی دارد؟

-- فرد ، Nov 19, 2009

آقای فرد همون تندرویی نیستند در سایته iranian.com كه از تحریم حمایت میکنن؟

-- حمید ، Nov 19, 2009

به نظر من روش عمل نایاک بسیار روش سیستماتیک و مناسبی برای دفاع و پیشبرد اهدافی که آمریکایی ها و ایرانی ها از آن نفع ببرند، است. این که چرا بعضی از ایرانیان با سابقه آمریکا تحمل صدایی متفاوت و دگر اندیش از آنچه که آنها سالها تبلیغ می کرده اند را ندارند برای من جای تعجب است. آنها طرفداران خود را دارند اما اینکه اینچنین به تهمت زدن و جو سازی بر علیه یک گروه دیگر دست زده اند را من بیشتر ناشی از مخالفت آنها با چند صدایی می دانم.

-- ارمغان ، Nov 19, 2009

جناب آقای نیک آهنگ کوثر
چه بسا نگرش شما به دموکراسی با نگاه من متفاوت باشد اما آنچه در غرب مرسوم شده، بازتاب نظریان متفاوت است.شما پس از چاپ گزارش چند روز پیش، این بار از خود آقای تریتا پارسی نقل قول کرده اید. نمیدانم سیاست رادیو زمانه چیست اما این گونه دموکراسی و یکطرفه به قاضی رفتن روشی است مذموم.
البته در این سالها، رادیوی شما هرآنچه توانسته از نایاک و دوستانش تعریف کرده است. برای من کاملا قابل درک است. اینرا نه برای گله گذاری، بلکه برای ثبت نزد هموطنان نوشتم. در مورد اینکه مخالفان نایاک همه جنگ طلب اند، فقط به شما و به ایشان یک یادآوری میکنم.
در پایان نیز بهتر بود از ایشان می پرسیدیدکه اگر ریگی به کفششان نیست چرا سه بار از دادگاه تقاضا کردند که اسناد درونی شان محرمانه بماند؟ البته هر سه بار نیز دادگاه به نفع من رأی داد. که البته به نفع مردم ایران است. زیاد عجله نفرمائید. اسناد ایشان را منتشر میکنم و خواهیم دید که آیا ایشان واقعا بدنبال صلح است یا همانطور که در نامه محرمانه به روی کافی نوشته بود وظیفه لابی خود را چنین میداند:
" اگرچه وظیفه اصلی این لابی باید بهبود رابطه ایران و آمریکا و برداشتن تحریم ها باشد اما در مرحله اول بایستی روی موضوعاتی کار کرد که حساست کمتری ایجاد میکند مثل مشکل ویزا یا تبعیض علیه ایرانیان.
اگر در آغاز کار روی اینگونه موضوعاتی که بحث انگیز نیست متمرکز شویم، اینکار باعث کسب اعتبار لابی مان در میان جامعه ایرانیان می شود.
برای رفع نیاز های مالی این لابی بایستی به سراغ تاجران ایرانی رفت. اگرچه طرف حساب های اصلی این لابی تاجران ایرانی و آمریکائی هستند اما باید حتما یک چهره انسانی به این لابی و اهداف آن داد. باید توجه داشت که سازمان ایپاک یعنی لابی اسرائیل بخوبی موفق شده تا طرفداران برداشتن تحریم از روی ایران را بعنوان سرمایه داران پر طمعی معرفی کند که حاضرند برای منفعت اقتصادی خود، با یک رژیم تروریستی معامله کنند.
در مقابل، کمپانی های نفتی نیز که در صف اول برداشتن تحریم ها هستند، تاکنون نتوانسته اند به کارزار خود یک چهره انسانی بدهند و مثلا در توجیه فعالیت های خود، از اینگونه دلائل استفاده کنند: "ما برای ایرانیانی که در چنگال رژیم دیکتاتوری ایران هستند نگرانیم" یا مثلا: "تحریم های موجود علیه ایران باعث ویرانی بسیاری از خانواده های آمریکائی شده که شغل خودشان را بخاطر تحریم ها از دست داده اند."
با انسانی جلوه دادن لابی خودمان هم میتوانیم اعتماد جامعه ایرانی را بخود جلب کنیم و هم میتوانیم برای پیروزی در کنگره آمریکا ازآن استفاده کنیم."
با سپاس، حسن داعی

-- حسن داعی ، Nov 19, 2009

. از این جناب باید پرسید اولا چه کسی به ایشان نمایندگی ما ایرانیان در امریکا را داده و ثانیا انجمن ایشان چه گامهایی بر ضد جنگ در رابطه با جنگ طلبان در حکومت اسلامی ایران برداشته است. دم خروس این و سایر گروه های لابی جمهوری اسلامی از انجا پدیدار میشود که همیشه در کم اهمیت جلوه دادن تحریکات و جنگ طلبی های رژیم ارتجاع کوشیده اند. در نزد ایرانیان اگاه افرادی چون تریتا پارسی بسیار شناخته شده تر و رسواتر از انند که قابل اهمیت باشند اما چه خوشحالیم که این افراد در میان امریکاییها هم افشا شده اند. امید به اینکه دوستان دیگری همچون اقای A پیش از کمکهای بیشتر به این گروه حامی حکومت اسلامی بیشتر به گذشته و اعمال سردمداران ان توجه نمایند. از اقای علی هم خواهش میکنم از استفاده از فرهنگ جمهوری اسلامی خودداری و بجای انکار شواهد قدری بیشتر مطالعه پفرمایند. ببینیم این افراد په اصطلاح صلح طلب تا چه حد از مبارات صلحجویانه مردم ایران پشتیپانی میکنند و چگونه سعی در بیگناه جلوه دادن چاقو کشان اسلامی مینمایند.

-- حمید ، Nov 19, 2009

در مورد افغان الاصل بودن ایشان سئوالی نکردید؟ آن بسیار مهمتر از پاسپورت سوئدیش است

-- امیر کبیر ، Nov 20, 2009

با توجه به فعالیت های ضد جنگ ،ضد تحریم این موسسه و اینکه خواستار برقراری روابط بین ایران و امریکا ست و اگر واقعا این اهداف را دنبال میکنه ، این تشکیلات رو به نفع جنبش دموکراسی خواهی ایران میدونم. کسانی که فکر میکنند با تحریم ایران و جنگ علیه ایران و قطع رابطه با ایران به دموکراسی در ایران کمک می کنند توصیه میکنم به این سی سال گذشته دقت بفرمایید.

-- mojdeh ، Nov 20, 2009

من با همی هستی ام با رژیم ناپاک و ایران ستیز جمهوری ی اسلامی مخالفم. پس اگر آقای پارسی هوادار رژیم اسلامی باشد با او هم مخالفم و از سوی دیگر شناختی هم به آقای تریتا پارسی و گروه لابی گرش ندارم و از ایشان و هم اندیشانشان پشتیبانی نمی کنم. تا آنجا که من میدانم نام ایشان و آقای امیراحمدی از دو سه سال پش بر سر زبانها افتاده است ورسانه های ناهم سازوار با رژیم اسلامی کوشیده اند که این زرتشتی ی ایرانی را به رژیم اسلامی پیوند دهند. ولی خنده دار اینجا ست که کسانی بیش ار دیگران به ایشان پیله کرده اند که پیشنه ای بسیار ننگ آلود در همکاری ی اشکار با رژیم اسلامی داشته و شاید هنوز هم دارند. من از اینکه رادیو زمانه فرصتی به وی داده تا دیدگاه هایش را بازگو کند سپاسگزارم.

-- Parshin ، Nov 20, 2009

هم میهنان عزیز جنگ بضرر اروپا وچپ جهانی و بازادی ایران خواهد بود .
انانیکه از جنگ جلوگیری میکنند رامیتوان حدس زد درکجا قرار دارند .

-- Ahmad ، Nov 20, 2009

این فرد از لابی های سرشناس دولت احمدی نژاد می باشد و ربطی به ایرانیان در آمریکا ندارد. اینها دنبال چپاول و دلارهای نفتی آخوندها هستند و به چیزی هم اعتقاد و ایمان ندارند. دلار برایشان هم پدر و مادر است و هم وطن و آزادی. آقای داعی سالهاست این لابی های رنگارنگ را بدرستی افشا نموده و به اندازه کافی برای ایرانیان روشنگری نموده.

-- جمیله کرمانی اصل ، Nov 20, 2009

تریتا پارسی را من دیده ام وبا هم گفت و شنودی داشته ایم . جوانی است زرتشتی که دلش برای ایران پر میزند . کسانیکه بدو یورش آورده اند از AIPAC الهام میگیرند .

-- اخوان ، Nov 20, 2009

moteasefaneh yekseri sherkat haye computery ba tahrim haei ke alayhe iran shorookardan bar ax be zarare mardome iran kar kardan. betore mesal Google ba tahrim haei ke bar aleyhe iran kardeh moshkel baraye mardom dorost karde na sazman haye dolati. kheili sadeh mitoonan az bargardoondane result haei ke nabayad neshoon dadeh beshe baraye targete iran jelogiri konan na inke jeloye khadamate digashoon ro roo beiran begiran. in sherkat va sherkat haye moshabeh ba in tahrim ha moteasefaneh natanha be mardome iran va jombesheshoon komak nemikonan balke bar aleyheshoon kar mikonan. betore mesal service tablighate google che tasiri dar hale dolate iran dare ke roo be iran baste shodeh? man moteasefam ke sherkathaye bozorge computerie amrica mesle google az mardome iran hemayat nemikonan. va khadamateshoon ro roo be mardom mibandan.

-- X-Virus ، Nov 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)