تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با مریم بهروزی، رییس «جامعه‏ی زینب»

مریم بهروزی: طیف احمدی‏نژاد، پیروز انتخابات نیست

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

خانم مریم بهروزی، از فعالان سیاسی زن در جبهه‏ی اصول‏گرایی و رییس «جامعه‏ی زینب» در ایران، دیدگاه خود و جامعه‏ی زینب را به عنوان تشکیلاتی در طیف منتسب به پیروان خط امام و رهبری و در درون جبهه‏ی اصول‏گرایی، نسبت به مجموعه‏ای از مسایلی که این روزها طرح می‏شود، بیان کرده است:

Download it Here!

بسم‏الله‏ الرحمان الرحیم. انتخابات اخیر که با حضور بالای هشتاد درصد مردم شریف ایران برگزار شد، انتخاباتی استثنایی بود. ملت شریف ایران حماسه‏ی جدیدی را آفریدند که موجب افتخار ایران اسلامی است.

اتفاقاتی که بعد از برگزاری انتخابات افتاد، بسیار ناگوار بود. آن‌قدر تلخ بود که نگذاشت شیرینی حضور چهل میلیونی مردم به کام مردم ایران بنشیند. اگر این انتخابات ارزشمند درست مدیریت می‏شد، شاید اگر هم اتفاقاتی می‏افتاد، خیلی کم‏تر از این بود.

فکر می‏کنم چون پیش‏بینی نشده بود، هیچ وقت سابقه نداشته که ما بعد از انتخابات چنین فضایی پیدا کنیم و چنین اعتراضاتی باشد. به هرحال آن چه نباید بشود، شده است. حال باید آن را جمع کنند.

اما این‌که گفته می‏شود تقلب شده است، بالاخره ما قانون داریم، دستگاه اجرایی، دستگاه نظارت و در نهایت آن‏چه قانون فعلی ما در اختیارمان گذاشته و نظر نهایی را که شورای نگهبان داده است، با فرصت ده روز اضافه و دخالت دادن هیأت دیگری غیر از شورای نگهبان که یک طرفه هم نبوده و افراد مختلفی از جمله آقای دکتر ولایتی، آقای ابوترابی و امثال آن‏…

اما خانم بهروزی، همه‏ی این افراد متعلق به طیف اصول‏گرا هستند و اصلاح‏طلبان معتقد هستند که از آن‏ها، کسی در این هیأت‏ها نبوده است…

خیر، این‏ها افراد متعادل در وجود جامعه بودند. بعد هم آن موقع، اصلاح‏طلب‏ها نیامدند مطالبات‏شان را بگویند. فقط با اصل انتخابات مخالفت کردند. این کار هم درست نبوده است.

این همه علما، ائمه‏ی جمعه که حتماً اصول‏گرا هم نیستند، از هر طیفی در آن‏ها هست و اصلاً خطی هم نیستند، گفتند: «حال فرض بر این‌که این وسط، حقی هم ضایع شده باشد، شما به خاطر حفظ نظام، به خاطر سلامت مردم، به خاطر موقعیت کشور، از این راه وارد نشوید. بیایید، خواسته‏ها و مطالباتتان را نوع دیگری مطرح کنید.»

متأسفانه این کار را نکردند. بعد از آن سخنرانی نماز جمعه‏ی آقا، بازهم ادامه یافت و به این‏جاها کشید. آن‏ها اگر مطالبات و اعتراضات‏شان را منطقی‏‏، از طریق قانون مطرح کنند…

گفته می‏شود که تریبونی، صدایی برای طرح مطالبات آن‏ها وجود ندارد و همه‏ی رسانه‏ها یک ‏سویه‏ عمل می‏کنند…

خیر، آقای آیت‏الله هاشمی آن همه در نماز جمعه از مردم دفاع کرد، آن همه از معترضین دفاع کرد دیگر. نماز جمعه‏ای که به نیابت از آقا آمدند، آقا فرمودند که ایشان بیایند نماز جمعه بخوانند. همه‏ی امام جمعه‏ها را آقا می‏فرستند.


مریم بهروزی، رییس جامعه‏ی زینب

خانم بهروزی معتقد است که طیف آقای احمد‏ی‏نژاد پیروز انتخابات نیستند و یا حتا اصول‏گرایان یا اصلاح‏طلبان، بلکه:

به اعتقاد من، در این انتخابات نه اصول‏گرایان پیروز شدند، نه اصلاح‏طلب‏ها. این دو نفری که مطرح بودند و درگیر شدند: آقای احمدی‏نژاد و آقای موسوی، هم آقای موسوی متعلق به طیفی از اصلاح‏طلبان است و همه‏ی آن‏ها نیستند و هم آقای احمدی‏نژاد متعلق به طیفی از اصول‏گرایان هستند.

اصول‏گرایان سه طیف هستند؛ طیف گسترده و سابقه‏دار آن، طیف پیروان خط امام و رهبری هستند که واقعاً متعادل عمل می‏کنند که جامعه‏ی زینب هم یکی از آن‏ها است. طیف دوم تحول‏خواهان و جمعیت ایثارگران هستند که دو یا سه حزب دارند.

طیف سوم، طیف خود آقای احمدی‏نژاد است که در ستادهای انتخاباتی دوره‏ی نهم تبدیل به تشکیلات و حزبی به نام «رایحه‏ی خوش» شدند. این هم یک طیف است که من هم خودم معتقد هستم، این‏ها پیروز نشده‏اند. پیروز این انتخابات، اگر اسم آن را پیروزی بگذاریم، مردم هستند و مقام رهبری.

این دو جناح که دو جناح اصلی کشور هستند، هیچ کدام به خاطر رفتارشان، به خاطر اخلاقشان، به خاطر عمل‏کردشان، هیچ کدام پیروز و قهرمان این انتخابات نیستند. بنابراین، باید این را پذیرفت که هر دو جناح اشتباه کردند، هر دو خطا کردند، هر دو باید جبران کنند.

بعد هم این را یک پیروزی قهرمانانه، برای کسی که فعلاً رییس جمهور شده، نبینیم. او برای خدمت کردن، برای مسئولیت اجرایی کشور را به مدت چهار سال در اختیار داشتن، رییس جمهور شده است. اگر این‏طور ببینیم، دیگر انشاالله قضایا باید به سمت بهبود یافتن برود.

در این میان، اتفاقات بدی افتاده است. آسیب‏هایی به مردم وارد شده…

ما هم ناراحت هستیم. ما واقعاً ناراحتیم، نگرانیم. بالاخره، تعدادی از بچه‏های مردم زخمی و کشته شده‏اند. از همه طیفی، هم از بسیجی‏ها کشته شده‏اند، هم تعدادی از نیروهای انتظامی و امنیتی زخمی و کشته شده‏اند و هم از افراد معمولی کشته و زخمی شده‏اند. کارهایی هم که نباید بشود، شده است. آن‏ها را من واقعاً تایید نمی‏کنم.

از جمله کارهایی که نباید بشود، شاید کارهایی باشد که در بازداشتگاه‏ کهریزک انجام شده است و به همین علت هم این بازداشتگاه بسته شده است…

بله، دقیقاً. آن‏ هم آقا فرمودند. مقام معظم رهبری وقتی مسأله‏ی کهریزک را مطلع شدند، دستور دادند که آن‏جا بسته شود.

اما، همان‏طور که اشاره کردید آن‏جا اتفاقاتی افتاده و کسانی کشته شده‏اند. آیا فکر می‏کنید مسببین این قتل‏ها محاکمه خواهند شد؟

حتماً باید هم مسببین اصلی، هم مباشرین و هم کسانی که مرتکب این همه خطا و (نمی‏دانم اسمش را چه بگذاریم) جنایت شده‏اند، هم محاکمه شوند، هم به مردم معرفی شوند. حق مردم است که این‏ها را بدانند. حق آن‏ها است که بدانند چه شده، چه اتفاقی افتاده است، چه کسانی چه خطاهایی کرده‏اند. آن‏ها باید به جزای اعمالشان برسند تا بالاخره دل مردم آرام بگیرد.

اگر جامعه‏ی زینب، به عنوان جامعه‏ای از زنان مسلمان اصول‏گرا، مورد مراجعه و شکایت مادرانی که فرزندان خود را از دست داده‏اند قرار بگیرد، برای پی‏گیری این شکایات، اقدامی خواهد کرد؟

بله، مراجعه هم کرده‏اند. ما هم درصدد هستیم. باز هم اگر کسانی باشند، با آغوش باز در خدمت‏شان هستیم و آن‏چه از دست‏مان بربیاید، به عنوان دفاع از حقوق مردم، در خدمت مردم هستیم.

با وجود اشاراتی که به اختلاف‏نظرهای سیاسی میان اصول‏گرایان می‏کنید، ولی خیلی‏ها معتقدند که حمایت رهبری، هم‏چنان از همان طیف اصول‏گرایان حامی آقای احمدی‏نژاد و شخص آقای احمدی‏نژاد است. نظر شما چیست؟

من از بعد از مناظره و کلاً بعد از انتخابات، دیگر از طرف آقا حمایتی را ندیده‏ام…

چرا، ایشان در نماز جمعه گفتند که آقای احمد‏نژاد به ایشان نزدیک‏تر است تا آقای هاشمی…

آقا فرمودند که: «بین آقای هاشمی و آقای احمدی‏نژاد از سال ۸۴ اختلاف شدید وجود دارد. این دو در تمام زمینه‏ها با هم اختلاف دارند. در زمینه‏ی عدالت اجتماعی و اقتصادی و زمینه‏های سیاسی، فرهنگی و… نظرات آقای احمدی‏نژاد به من نزدیک‏تر است.» یعنی در این اختلاف شدید، نظرات آقای احمدی‏نژاد به ایشان نزدیک‏تر است. آقای احمدی‏نژاد به آقا نزدیک‏تر است، نه آقا به احمدی‏نژاد نزدیک‏تر است.

از آن طرف هم گفتند که آقای هاشمی بیش از پنجاه سال است که با ایشان دوست، رفیق، همراه و هم‏فکر است و آقای هاشمی از موثرترین افراد در انقلاب است، از اول هم در کنار حضرت امام بوده و تا به امروز هم در خدمت رهبری است.

این‏ها حرف‏های بسیار مهمی درباره‏ی آقای هاشمی است. گفتند که آقای احمدی‏نژاد را پنج شش سال است که می‏شناسند. آن صحبتی که درباره‏ی آقای هاشمی کردند، بسیار عالی بود.

این هم که گفتند: «در بعضی زمینه‏ها من و آقای هاشمی اختلاف داریم»، خُب، در بعضی زمینه‏ها، بین حضرت امام و آقای خامنه‏ای هم زمانی اختلاف بود. یعنی بسیار شدید شد. حتا آقای خامنه‏ای خواستند استعفا بدهند.

خانم بهروزی، طیف خط امام و رهبری هم با انتخاب آقای مشایی در سمت معاونت، مخالفت داشتند. الان ایشان در سمت مشاور و رییس دفتر رییس جمهور هستند. آیا این انتصاب هم مورد انتقاد شما است یا این را جزو اختیارات رییس جمهوری می‏دانید؟

بله، انتخاب معاون هم در حوزه‏ی اختیارات رییس جمهور بود. منتها از قبل هم معلوم بود که آقا نسبت به ایشان چه موضعی دارد. علما و مراجع یا طیف پیروان خط امام و رهبری و گروه‏ها چه موضعی دارند. همه در موضع مقابل و مخالف آقای مشایی بودند.

منتها نمی‏دانم چرا آقای احمدی‏نژاد این اشتباه را کرد و بعد هم بالاخره آقا هدایت و کنترل کردند. بعد از این‌که آقا فرمودند: «ایشان نه به صلاح مملکت است، نه به صلاح شما و شما علاقه‏مندان خودتان را هم از خودتان ناراضی می‏کنید»، ایشان باید آقای مشایی را کنار می‏گذاشت. نه این‌که به ایشان مشاورت و مسئولیت ریاست دفترشان را بدهند.

این هم الان مورد نگرانی و ناراحتی ما است. ما از این کار آقای احمدی‏نژاد، واقعاً ناراضی هستیم. به ایشان معترضیم و از ایشان می‏خواهیم که آقای مشایی را بردارند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

نه
خانم مریم بهروزی
خداوند
‏ الرحمان الرحیم نیست!
مگر اینکه بیناییش و از دست داده باشه که این همه ظلم و ستم که بر سر اشرف مخلوقاتش ( بنام خدا واسلام ) میاد نبینه!
دیگر
ایران هم اسلامی نیست!
ایران ایرانیست!
این اسلامتان تا کنون هرگلی که بر سر ایران و ایرانی زد کافیست! واقعا که ایران و ایرانی از این همه ...... برایشان انجام داده اید دلزده و متنفر شده اند!
گورتان را گم کنید !دست از ایران و ایرانی بردارید! تا مردم نفسی راحت و ازاد بکشند!
موسی

-- بدون نام ، Aug 3, 2009

خانم حاجیه مریم، «پیروز این انتخابات، اگر اسم آن را پیروزی بگذاریم، مردم هستند و مقام رهبری.» سرکار خانم حاجیه، مقام مستبد ولایت، رهبر سرکوبگران و آدم کشان و اراذل و اوباش حکومت اسلامی می باشد و ایشان هیچگونه ربط و ارتباطی به جنبش آزادی خواهی مردم ایران ندارند. بنابراین نام ایشان را که در مقابل خواست مردم قرار گرفتند و دستور کشتار مردم را از تریبون به اصطلاح نماز جمعه صادر کردند، در کنار نام مردم خطاست و نام شما نیز در لیست کارنامه سیاه حکومت اسلامی به عنوان نسل کشی ثبت می شود و برای همیشه در حافظه ملت و تاریخ خواهد ماند.
جمشید آزاد،


-- Jamshid Azad ، Aug 3, 2009

سلام:ایکاش از خانم بهروزی میپرسیدید: شما که به کشته شدن خانمی محجبه در دادگاهی در المان واکنش نشان دادید در خصوص مسلمانانی کهدر چچن و چین کشته شدند چه کردید؟ یا ان کس که از او به اسم اقا یاد میکنید چه کرد؟ شما که غربی ها را به گزینشی عمل کردن متهم میکنید در این مورد گزینشی عمل نکردید؟ کاش میپرسیدید: در مورد گوانتانامو در همه جا نقل محافلتان است چگونه از کهریزک چنین ساده میگذرید؟ کاش میپرسیدید: به کدامین دلیل و برخلاف نص صریح قانون اساسی به معترضین اجازه راهپیمائی ندادند شما در برخورد چه کردید؟ کاش میپرسیدید: اینکه رهبری برخلاف قانون و قبل از رسیدگی به اعتراضات و اعلام رسمی پیام تبریک میدهد چگونه قابل توجیه است؟ چگونه این خانم انتظار دارد شورای نگهبان که بخش اصلی ان مستقیما و بخش باقیمانده غیرمستقیم منصوب ایشان است بعد از این اعلام تبریک رهبری به بررسی انتخابات بپردازد؟ این خانم ملت و معترضین را کودک و دیوانه فرض کرده است؟ چگونه امیدوار به رسیدگی منصفانه به چنین اعتراضی میتوان بود؟

-- رستم ، Aug 3, 2009

فقط یکی از شما به مردم ایران بگوید مسئول واقعی این مملکت کیست تا مردم تکلیف خودشان را بدانند. "آقا" است؟ احمدی نژاد است؟ مجلس است؟ قوه قضائیه است؟ یا آقای جنتی و مرتضوی و شریعتمداری کیهان؟ اگر یکی از این هاست یا همه این ها با هم مسئولند، چرا این قدر متناقض حرف می زنند؟ چرا آقای جنتی که نه مجلس است و نه رهبر به آقای رئیس جمهور دیکته می کند که چه باید بکند و چه نکند! مردم ایران از شعور و معرفت سیاسی بالایی برخوردارند و این بندبازی های کودکانه را می فهمند. چرا با آن ها مثل اهالی همان دهاتی رفتار می کنید که شما پنجاه سال پیش به آن قدم می گذاشتید تا با گریه و روضه لقمه نانی تکدی کنید؟ نمی شود کهریزک را ببندید ولی هنوز مسئولین جنایات انجام گرفته در آنجا را معرفی نکنید. نمی شود به بهانه کشتاری که شما راه انداختید، آزادی، دموکراسی و اصلاحات را زیر فشار قرار دهید. نمی شود از جریان امنیتی نظامی احمدی نژاد آشکارا حمایت کنید ولی بگوئید "آقا" اینشاء الله مسببین جنایات انجام شده در زندان ها را "هم" معرفی خواهند کرد و به جای الویت دادن به آن، سالمترین آدم های این نظام را محاکمه کنید، آن هم به جرم اینکه خواسته اند انتخابات عادلانه و منصفانه برگذار شود! هیچ دیکتاتوری در جهان به موقع نفهمیده و در راه و روش خود تغییر نداده است. آن ها همیشه بعدا" می فهمند! صدای "انقلاب" و اعتراض مردم را بعدا" می فهمند. زمانی که دیگر دیر شده است. زمانی که مردم با خشم به حرکت در آیند و شما را فقط به جرم حرف های مفت و بی سر و ته ای که زده اید محاکمه کنند.

-- سیاوش پرند ، Aug 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)