تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

یادگار جنبش مشروطیت در تبریز ويرانه شد

علی جمالی


ستارخان

خانه‌ی ستارخان در محله‌ی امیرخیزی تبریز را تخریب و بر ویرانه‌ی آن برج می‌سازند. این خانه مکانی‌ است که یازده‌ماه در دوره‌ی استبداد صغیر، حماسه‌ی بزرگ جنبش مشروطیت را نوشت. اکنون قسمتی از این خانه را تخریب کرده‌اند و باقی‌مانده‌ی عمارت را قرار است درهم کوبند. انتشار این خبر،‌ به موجی از اعتراض و انزجار شهروندان آذربایجانی و تبریزی نسبت به متولیان آثار فرهنگی و تاریخی منجر شده است.


عکس از فارس

اهالی کوچه‌ی ستارخان در محله‌ی امیرخیزی با ارسال نامه‌ای به نشریات، برای جلوگیری از تخریب باقی‌مانده‌ی خانه‌ی سردار ملی از مردم و همشهریان خود یاری خواسته‌اند. در این نامه، نویسندگان آن «از ساخت و پاخت یک بساز بفروش سوداگر با سازمان میراث فرهنگی» خبر داده‌اند و به «بی‌توجهی شهرداری منطقه ۴ تبریز در نابودی نماد مشروطه‌خواهی و مبارزات ضداستبدادی تبریزیان» اعتراض کرده‌اند. در این نامه آمده است: «شهرداری منطقه ۴ و میراث فرهنگی در جریان امور هستند ولی اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نمی‌دهند. تخریب خانه ستارخان در حالی صورت می‌گیرد که سازمان میراث فرهنگی، مسئولیت مستقیم و قانونی در قبال شناسایی آثار بجای مانده از چهره‌ها و شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی دارد.» نویسندگان این نامه اظهار امیدواری کرده‌اند که مسئولان در قبال مردم و آیندگان احساس مسئولیت بکنند.


ستارخان در خانه اش در تبریز

تبریز در سالهای گذشته، شاهد تخریب و ویرانی بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی شهر بود. زورخانه‌ی گپو، کاروانسرای درب باغمیشه و اماکنی بسیار تخریب شدند. در ماههای گذشته نیز، بازار قدیمی سماروسازان و درب باغمیشه در طرح تخریب سوداگران مقاطعه‌کار قرار گرفته است. سالهای پیش، باغ ملی تبریز، تالار مُعظم تئاتر ارک و قسمتی از «ارگ بلند تبریز» ویران شد و بر ویرانه‌های آن، با تلی از تیرآهن‌های غول‌آسا،‌ پاساژ تجاری و مُصلا می‌سازند که چهره ارگ و اطراف آن را به‌راستی زشت کرده است.

در همین ارتباط:

خانه ستارخان در تبريز تخريب شد

ميراث تبريز:خانه‌ ستارخان زمان روس ها تخريب شده؛ اعلمي:تخريب به تازگي رخ داده است

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر همین طور که گفته باشد، دیگر چه جای نظر؟!

-- آرمان ، Sep 20, 2007

وقتی قبر ستارخان را بدون هیچ نشانه مشخصی در شاه عبدالعظیم زیر پای عابران بی خبر از همه جا قرار داده اند و سنگ قبر را هم هم سطح با اطراف درست کرده اند تا مردمی که برای زیارت می روند، ندانسته از روی قبر آن بزرگوار بگذرند، بدون آنکه بدانند کسی که زیر پایشان لگدمال می شود، سردار ملی مشروطه است که برای اولین بار دموکراسی و مجلس را برای ایران به ارمغان آورد، دیگر چه تعجبی دارد اگر خانه قدیمی اش را مخروبه کنند!؟

-- آراز ، Dec 4, 2009

من یک بختیاری هستم . ما و آذربایجانیها فاتخان مشروطیت بودیم کجایند شیرمردهای آذری

-- بدون نام ، Dec 4, 2009

کسانی که این کارها را میکنند میخواهند نسل آخوند را از ایران بکنند. چرا برای اینکه ستارخان یا ندا که فراموش شدنی نیستند ولی با خراب کردن قبر ندا بیشتر مردم را نا راحت میکنند و با خراب کردن خانه ستارخان مردم تبریز را ناراحت میکنند که ما جنبش سبز به آن نیاز دارد.سبز تر از همه احمدی نژاد است. خدمتی که او به جنبش کرده هیچ کس نکرده.

-- بابک ، Dec 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)