تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«يکی از تروريست‌ها در مرز دستگير شد»

مقامات ايران اعلام کردند که يکی از عوامل عمليات تروريستی امروز در چابهار هنگام خروج از مرزهای کشور دستگير شد و از وی مقداری تجهيزات نظامی به همراه مدارک مرتبط کشف و ضبط به‌دست آمد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) يکی از مسئولان اداره اطلاعات سيستان و بلوچستان که نام وی برده نشده است، با بيان اين سخنان افزود که سه عامل اقدام تروريستی در چابهار از مرز يک کشور همسايه وارد ايران شده بودند و قصد داشتند عمليات جداگانه در جنوب شرق ايران انجام دهند.






امروز صبح در يک عمليات تروريستی انتحاری در ميدان فرمانداری چابهار ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند. اين عمليات با انفجار بمب در ميان شرکت‌کنندگان مراسم تاسوعا صورت گرفت و مقامات ايران در ابتدا اعلام کردند که يک عامل آن را دستگير کرده‌اند.

خبرگزاری‌های ايران تا چند ساعت پس از اين اقدام تروريستی آمار تلفات آن را ۳۹ نفر کشته و ۸۵ نفر زخمی اعلام کردند اما شامگاه امروز اين خبرگزاری‌ها از۳۳ نفر کشته و ۸۳ نفر مجروح‌ خبر دادند.

جندالله در وب‌سايت خود ضمن انتشار عکس چند تن از عاملان اين اقدام تروريستی، اطلاعيه‌ای در اين رابطه منتشر کرده است

اين مقام اداره اطلاعات سيستان و بلوچستان گفت يکی از تروريست‌ها طی درگيری با مأموران امنيتی و انتظامی کشته اما نفر ديگر بمب خود را در ميان جمعيت عزادار منفجر کرد.

همچنين جلال سياح، معاون استاندار سيستان و بلوچستان گفت اين حادثه تروريستی در ساعت ۱۰ و ۳۵ دقيقه رخ داد که در همان لحظات اول ۳۳ نفر کشته شدند.


وی افزود تروريست‌ها چند نفر بودند که يک نفر از آن‌ها جليقه انفجاری مخفی‌شده زير لباس خود را در مسير عزاداران منفجر کرد.

سياح در ادامه افزود پس از انفجار اول، تروريست دوم قصد نزديک شدن به محل ازدحام جمعيت را داشت اما توسط مأموران شناسايی و پيش از هر اقدامی کشته شد.


معاون استاندار سيستان و بلوچستان افزود اصل هدف تروريست‌ها که انفجار بمب در اجتماع گسترده و فشرده مردم بود ناکام ماند.

وی گفت تعدادی از اهل سنت چابهار، سه زن و يک نوزاد نيز در بين کشته شدگان هستند.

از سوی ديگر مصطفی‌محمد نجار، وزير کشور، عصر چهارشنبه از برگزاری جلسه شورای امنيت ملی درباره حادثه تروريستی چابهار خبر داد.


وی پس از اين جلسه گفت: «سرنخ‌های خوبی درخصوص اين اقدام تروريستی به‌دست آمده است.»

وزير کشور با بيان اين‌که اين تروريست‌ها «عاملان استکبار جهانی» هستند، گفت که آن‌ها در پاکستان آموزش ديده‌اند و از سوی دولت ايران به مقامات پاکستان نيز تذکراتی داده شده است.

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس نيز سازمان‌های اطلاعاتی انگليس و آمريکا را ياری‌دهنده عمليات تروريستی چابهار دانست.

اين در حالی است که امروز آليستر برت، معاون وزير امور خارجه انگليس در امور خاورميانه، بمب‌گذاری در چابهار را محکوم کرد و ضمن همدردی با قربانيان اين حادثه گفت: «بريتانيا اين اقدام قساوت‌آميز را به شدت محکوم می‌کند. ما تروريسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنيم.»

ساعتی پس از انجام اين اقدام تروريستی، شبکه العربيه گزارش داد که گروه جندالله مسئوليت اين عمليات تروريستی را به عهده گرفته است.

جندالله در وب‌سايت خود ضمن انتشار عکس چند تن از عاملان اين اقدام تروريستی، اطلاعيه‌ای در اين رابطه منتشر کرده است.

در بخشی از اين اطلاعيه صحت آمده است: «اين عمليات هشداری است برای رژيم ايران که به دخالت‌های خود در امور دينی و مذهبی اهل سنت پايان دهد و دست از اعدام و جنايت بردارد و اسرای زندانی را آزاد کند در غير اين صورت عمليات‌های استشهادی با شدت بيشتری ادامه خواهد يافت و تمامی بيگانگان ساکن در بلوچستان هدف قرار خواهند گرفت.»

اين اطلاعيه همچنين افزوده است: «هدف از اين عمليات‌ها اخراج متجاوزان از بلوچستان و رسيدن مردم مسلمان بلوچ به حقوق حقه خود در سايه حکومت منطقه‌ای می‌باشد.»

جندالله يا «جنبش مقاومت مردمی ايران»، گروه شبه‌نظامی سنی مذهب بلوچ می‌باشد که با جمهوری اسلامی ايران به مبارزه مسلحانه می‌پردازد و در اين استان چندين عمليات بمب‌گذاری و گروگان‌گيری انجام داده است.

رهبر اين گروه، عبدالمالک ريگی بود که در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات ايران دستگير شد و روز۳۰ خرداد ۱۳۸۹ به دار آويخته شد.


جندالله از سوی آمريکا در فهرست سازمان‌های تروريستی قرار دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آن وقتی که برای فلسطینی ها انتحاری به به می گفتیم باید به این هم فکر می کردیم که اینگونه اقدامات که رذیلانه ترین روش های تروریستی است گریبان خودمان را هم بگیرد .فرقی نمی کند انجام دهنده که باشد وچه هدفی داشته باشد اینگونه اعمال را باید محکوم کرد ونباید اجازه داد جوانان احساساتی آلت دست دیگران قرارگیرند.

-- علیرضا ، Dec 15, 2010

برای حل تنش‌های موجود در منطقه تنها راه وجود حکومت دموکراتيک و بر آمده از انتخابات آزاد در ايران خواهد بود.جنگ و يا تضمين به حکومت کودتا فقط ادامه بحران در منطقه و ادامه جنگ سنی و شيعی و فعاليت گروههای تروريستی از دو طرف خواهد بود که ترکش آن ساير مناطق را نيز در خواهد گرفت ..فراموش نکنيد ارسال اسلحه به سنگال و عراق و لبنان و افغانستان از طرف ج ا و گروه القاعده و جندالله از طرف عربستان و پاکستان را..شايد امريکا و انگليس برای فروش اسلحه بدنبال ادامه وضع موجود هستند.

-- Hamid ، Dec 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)