تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حادثه تروريستی در چابهار

در يک عمليات تروريستی انتحاری در چابهار تاکنون نزديک به ۸۵ نفر کشته و زخمی شده‌اند. اين عمليات با انفجار بمب در ميان شرکت‌کنندگان مراسم تاسوعا صورت گرفته است. مقامات ايران گفته‌اند يک عامل آن را دستگير کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران بين ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقيقه صبح امروز در ميدان فرمانداری چابهار و در مقابل مسجد امام حسين اين شهر، در ميان گروه‌های عزاداری به‌مناسبت روز تاسوعا بمبی منفجر شد.


علی عبداللهی، معاون امنيتی انتظامی وزير کشور ايران گفت: «انفجار رخ داده در چابهار يک عمليات تروريستی انتحاری بوده است و دو نفر اين عمليات را انجام دادند.»

وی افزود: «يکی از عاملين اين حادثه طی اين عمليات انتحاری کشته شد و با توجه به مراقبت‌هايی که صورت ‌گرفت يکی از آن‌ها مورد شناسايی و هدف قرار گرفت و نتوانست عمليات خود را به انجام برساند.»

بر اثر اين اقدام تروريستی تا اين لحظه پيکر ۳۸ کشته به مرکز پزشکی قانونی چابهار تحويل شده است

وی گفت: «تجهيزات و امکانات پشتيبانی عاملان حادثه تروريستی بيانگر آن است که اين عوامل توسط سرويس‌های پيشرفته اطلاعاتی منطقه و آمريکا حمايت شده‌اند.»

از سوی ديگر اداره اطلاعات چابهار اعلام کرد که انفجار به‌شکل انتحاری بوده و سه نفر در اين حادثه نقش داشتند. اين اداره خبر داد که نفر اول با انفجار کشته شد و نفر دوم که بمب همراه وی عمل نکرد توسط نيروی انتظامی مورد هدف قرار گرفت و زخمی و نفر سوم نيز دستگير شد.

فريبرز آيتی، مدير کل پزشکی قانونی سيستان و بلوچستان به خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) گفت که بر اثر اين اقدام تروريستی تا اين لحظه پيکر ۳۹ کشته به مرکز پزشکی قانونی چابهار تحويل شده است که در ميان آنان تعدادی زن و کودک نيز ديده می‌شود.


استان سيستان و بلوچستان در ايران همواره شاهد عمليات تروريستی از اين دست بوده است که مقامات ايران آن‌ها را بيشتر به گروه جندالله نسبت داده‌اند.

جندالله يا «جنبش مقاومت مردمی ايران»، گروه شبه‌نظامی سنی مذهب بلوچ می‌باشد که با جمهوری اسلامی ايران به مبارزه مسلحانه می‌پردازد و در اين استان چندين عمليات بمب‌گذاری و گروگان‌گيری انجام داده است.

رهبر اين گروه، عبدالمالک ريگی بود که در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات ايران دستگير شد و روز۳۰ خرداد ۱۳۸۹ به دار آويخته شد.

جندالله خود را مدافع حقوق ملی و مذهبی قوم بلوچ و اهل سنت در استان سيستان و بلوچستان اعلام کرده و می‌گويد قصد جدايی‌ از ايران را ندارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عامل عمليات انتحاري را دستكير كرده اند؟!

-- بدون نام ، Dec 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)