تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

کرزی: توان ريشه‌کن کردن فساد را نداريم

رئيس جمهور افغانستان می‌گويد در فساد گسترده در اين کشور، خارجی‌ها دخيل هستند و دولت او در شرايط کنونی صلاحيت و توان مبارزه با فساد را ندارد.

حامد کرزی که در يک نشست ويژه به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با فساد اداری در کابل سخن می‌گفت، تأکيد که «فساد در قراردادهای خارجی است و حکومت افغانستان در آن هيچ صلاحيتی ندارد.»


آقای کرزی اقدام در برابر افراد آغشته در فساد را دشوار خواند و خاطرنشان ساخت هر زمان که در برابر اين افراد اقدام شود آن‌ها به کشور ديگری پناه می‌برند.

رئيس جمهور کرزی گفت که برای بيرون رفت از فساد خارجی، بايد امور، افغانی شود و جامعه بين‌المللی در اين راستا به‌طور صادقانه همکاری کند.

«پس از امنيت و فقر، فساد اداری سومين چالش بزرگ افغانستان است»

هر چند وی برنامه‌های دولت اين کشور را در راستای مبارزه با فساد قانع‌کننده ندانست اما اظهار داشت که وضعيت کنونی با چند سال گذشته تفاوت کرده است.

به گفته حامد کرزی، جنگ‌های طولانی سيستم اداری افغانستان را ضعيف کرده و به‌کار گماشتن افراد در ادارات اين کشور «سياسی و شخصی» شده است.

همچنان دراين نشست، محمدياسين عثمانی، رئيس اداره عالی نظارت بر تطبيق راهبرد مبارزه با فساد، گفت که «پس از امنيت و فقر، فساد اداری سومين چالش بزرگ افغانستان است.»

به گفته وی، نمی‌شود از فساد گسترده در امور مختلف در افغانستان چشم‌پوشی نمود اما نمی‌توان به ارزيابی‌هايی که از سوی بعضی از نهادهای تحقيقی ارايه شده است، اطمينان کرد.

رئيس اداره عالی نظارت بر تطبيق راهبرد مبارزه با فساد افغانستان گفت که اين اداره در راستای مبارزه با فساد دستاوردهای خوبی داشته است.

عثمانی از «افزايش درآمد داخلی دولت، نظارت بر قراردادها، اصلاح قراردادها و برگرداندن محتوای اين قراردادها از زبان‌های خارجی به زبان‌های ملی افغانستان (فارسی و پشتو)، توسعه مديريت و ساده‌سازی مراحل درخواست‌ها و تجديدنظر در قوانين» به‌عنوان دستاوردهای دولت نام برد.

افزون برآن، به گفته رئيس اداره عالی نظارت بر تطبيق راهبرد مبارزه با فساد در افغانستان، تاکنون صدها کارمند اداره قضايی و پليس اين کشور و شماری از رؤسای ادارات به‌دليل دخيل بودن در فساد، بازداشت، محاکمه و يا برکنار شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)