تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هجوم مأموران امنيتی به يک مراسم تاسوعا

مأموران امنيتی جمهوری اسلامی ايران يا يورش به مراسم عزاداری تاسوعا در منزل هاشم صباغيان، عضو رهبری نهضت آزادی ايران، اين مراسم را برهم زدند و شرکت‌کنندگان را متفرق کردند.

بنا بر گزارش تارنمای جنبش راه سبز (جرس)، اين مراسم ظهر امروز ۲۴ آذر، همزمان با روز تاسوعا در تهران برگزار شده بود.


هاشم صباغيان

اين گزارش می‌افزايد نيروهای لباس‌شخصی موتورسوار همراه با مأموران وزارت اطلاعات، هاشم صباغيان و حجت‌الاسلام سليمانی، از اعضای مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم را بازداشت کردند.

هاشم صباغيان هر سال مراسم سوگواری مذهبی عاشورا و تاسوعا را در منزل خود برگزار می‌کند اما امسال اين مراسم با حمله مأموران از هم پاشيد.

هاشم صباغيان پس از چند ساعت آزاد شده است

وب‌سايت العربيه در آخرين گزارش در اين رابطه نوشت هاشم صباغيان پس از چند ساعت آزاد شده است.

اين خبرگزاری افزود که از آقای صباغيان تعهد گرفته شده است که ديگر در منزل خود مراسم عزاداری مذهبی برگزار نکند.

نهم مهرماه امسال نيز هاشم صباغيان به همراه ابراهيم يزدی و چند تن از مسئولان نهضت آزادی ايران در جريان برگزاری نماز جمعی از فعالان ملی- مذهبی در اصفهان، بازداشت گرديد و سپس آزاد شد.

دستگيری افراد به دليل برگزاری مراسم مذهبی در ايران امری تازه و بی‌سابقه‌ است.

حجت‌الاسلام سليمانی نيز پيش از اين يک بار در تابستان سال گذشته بر سر مزار کشته شدگان رويدادهای پس از انتخابات بحث‌برانگيز دهمين دوره رياست جمهوری در ايران، در بهشت زهرای تهران بازداشت شده بود.

شيعيان جهان در ايام ماه محرم، نخستين ماه تقويم اسلامی (هجری قمری)، به‌ويژه از آن‌رو که حسين بن‌علی، امام سوم شيعيان در دهم محرم (عاشورا) کشته شده است، به عزاداری می‌پردازند.

امسال مسئولان کشوری اعلام کرده‌اند که در عزاداری‌ها بايد به جريان «فتنه» سال گذشت نيز پرداخته شود. مقامات حکومتی ايران از رويدادهای پس از انتخابات به‌عنوان «فتنه» ياد می‌کنند.

چند روز پيش مرکز رسيدگی به امور مساجد بخشنامه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن مقرر شده در مراسم عزاداری برای امام سوم شيعيان درباره «ابعاد فتنه سال ۸۸» و «مقابله با جنگ نرم دشمن» سخنرانی شود.

اين بخشنامه مورد تأييد آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران قرار گرفته است.

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت کنونی ايران، در بيستم آذرماه جاری گفت که مقامات دولتی قصد دارند در ماه محرم رويدادهای سال ۸۸ را با واقعه عاشورا و حوادث کربلا شبيه‌سازی کرده سرکوب را بيشتر کنند.

سال گذشته در جريان اعتراضات خيابانی در روز عاشورا گروه زيادی از معترضان توسط نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران بازداشت شدند که برخی از آن‌ها هنوز در زندان به‌سر می‌برند و برخی نيز احکام سنگينی دريافت کرده‌اند. گفته می‌شود گروهی از معترضان نيز توسط مأموران حکومتی کشته و زخمی شدند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از این منادیهای ازادی انتظار بیش از این نمیتوان داشت عزیزم.

-- داریوش ، Dec 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)