تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
دادستانی افغانستان:

«دادگاه نتایج انتخابات را بی‌اعتبار اعلام کند»

دادستانی کل افغانستان با اعلام نتايج بررسی‌هايش در مورد انتخابات مجلس نمايندگان اين کشور، از دادگاه خواست با بی‌اعتبار خواندن نتايج نهايی اين انتخابات، عوامل «تقلب» در اين انتخابات را محاکمه کند.

در واکنش به اين موضع دادستانی، کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی افغانستان اين اقدام دادستانی را «سياسی» و خارج از صلاحيت اين نهاد خوانده است.


احمد ضياء رفعت

رحمت‌الله نظری معاون دادستانی کل افغانستان روز شنبه ۲۰ آذر در يک نشست خبری در کابل گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتخابات ۲۷ شهريور، با «تقلب و تخطی‌های گسترده» همراه بوده است.

وی گفت که دادستانی ۱۴ تن از کارمندان کميسيون‌های انتخابات و شکايات انتخاباتی را به همين دليل به دادگاه معرفی کرده و خواستار محاکمه آنان شده است.

معاون دادستانی افغانستان گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد که انتخابات ۲۷ شهريور، با «تقلب و تخطی‌های گسترده» همراه بوده است

به گفته معاون دادستانی کل افغانستان، پرونده اين انتخابات که شامل بيش از چهار هزار برگ می‌شود يک‌جا با «اسناد تقلب» به دادگاه فرستاده شده است.

اما احمد ضياء رفعت، سخنگوی کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی، در يک نشست خبری گفت که «دادستانی» حق دخالت در نتايج انتخابات را ندارد و فقط می‌تواند «موارد جرمی» را بررسی کند.

نتايج نهايی انتخابات پارلمانی افغانستان سوم آذرماه جاری، پس از حدود دو ماه «شمارش و بررسی»، توسط کميسيون شکايات انتخاباتی اعلام شد.

فضل احمد معنوی رئيس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان گفته بود که صلاحيت نقض و استيناف‌خواهی در مورد اين نتايج وجود ندارد و اين تصميم «تغييرناپذير» است.

حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان نيز از نامزدان معترض خواسته بود تا از هر گونه تظاهرات خشونت‌آميز خودداری کنند و شکايات‌شان را به مراجع قضايی اين کشور بسپارند.

مجلس نمايندگان افغانستان دارای ۲۴۹ عضو، از جمله ۶۸ زن می‌باشد که برای يک دوره پنج ساله انتخاب می‌شوند.

در رقابت‌های انتخاباتی سال جاری بيش از۲۵۰۰ نفر از جمله ۴۰۰ زن از ۳۴ ولايت برای کسب کرسی نمايندگی ولسی جرگه (پارلمان) شرکت داشتند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)