تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بیژن الهی به خاک سپرده شد

پیکر بیژن الهی، از شاعران مطرح ایران در سال‌های دهه ۴۰ در سکوت در بیجده‌نو در روستای هشت‌کوه مرزن‌آباد دفن شد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرانی (ایسنا) پیکر بیژن الهی، از شاعران مطرح ایران در سال‌های دهه یکشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۳۸۹ در بیجده‌نو در مرزن‌آباد به خاک سپرده شد. بیژن الهی وصیت کرده بود که روی سنگ قبر او نام‌اش درج نشود و همچنین خواسته بود از مراسم تشییع او عکس یا فیلم نگیرند. عده اندکی از دوستان و یاران و علاقمندان به شعر بیژن الهی که از ۵۰ نفر تجاوز نمی‌کردند در تدفین بیژن الهی حضور داشتند.


در پایان مراسم خاکسپاری بیژن الهی هوشنگ چالنگی، مانی پارسا و علی عبدالهی برخی اشعار را که او ترجمه کرده بود خواندند.

خاکسپاری بیژن الهی مانند یک نمایش شاعرانه یا آخرین شعر یک شاعر فروتن بود

بیژن الهی وصیت کرده است که شمیم بهار از مهم‌ترین نویسندگان در سال‌های دهه‌ی ۴۰انتشار آثار او را به عهده بگیرد. خبر آن‌لاین به نقل از داریوش اسدی کیارس، یکی از دوستان الهی گزارش می‌دهد که قرار است گروهی بر انتشار آثار بیژن الهی نظارت داشته باشند. این گروه هنوز تشکیل نشده و چگونگی فعالیت آنها هم هنوز مشخص نشده است.

مسعود کیمیایی، کارگردان نام‌آشنا قصد داشت از مراسم خاکسپاری بیژن الهی فیلم‌برداری کند، اما هنگامی که از وصیت شاعر آگاه شد، از این کار صرف‌نظر کرد.

یدالله رویایی، شاعر نام‌آشنا و از همراهان بیژن الهی در خیزش «شعر حجم» در ایران در وبلاگ‌اش سطری از نامه‌اش به یکی از دوستان‌اش را آورد و نوشت:
هرگز انديشه نکردم که می مانم و روی «سنگ بیژن» می‌خوانم ...»

بیژن الهی در دبیرستان البرز درس خواند. ابتدا قصد داشت نقاش شود، اما هنگامی‌که نخستین شعرش را در جنگ طرفه منتشر کرد، با فریدون رهنما و بهمن فرسی آشنا شد. این آشنایی باعث شد، به‌گونه‌ای جدی و حرفه‌ای به شعر بپردازد. بیژن الهی در آن زمان که شعر فارسی تحت نفوذ چارپاره‌سرایان به رهبری نادر نادرپور بود، کلمات تازه به شعر فارسی وارد کرد.

آیدین آغداشلو درباره‌ی بیژن الهی و وسواس و دقت او در شاعری می‌نویسد:« بیژن الهی سال‌هایی را بر سرِ سطری می‌گذراند، و همچنان قانع نمی‌شد.»

هنگامی که شعر حجم شکل گرفت، بیژن الهی نیز از امضاکنندگان بیانیه‌ی شعر حجم بود.

پس از انقلاب ضد سلطنتی در ایران بیژن الهی سال‌هایی را در سکوت گذراند و با این‌حال اشعار شاعرانی مانند لورکا، رمبو، نابوکوف، هانری میشو را ترجمه کرد و به ایرانیان شناساند.

از بیژن الهی تاکنون هیچ کتابی در شعر منتشر نشده است. می‌گویند دفتری در شعر داشت که قرار بود با نام «برگ ایام» منتشر شود، اما مانع از انتشار آن شد. بیژن الهی در تیر ماه ۱۳۲۴ متولد شد و سه‌شنبه، نهم آذرماه درگذشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)