تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

آزادی هفت زندانی سیاسی در ایران

هفت زندانی سیاسی دیگر در ایران شامگاه شنبه ١٣ آذر از بند ۳۵۰ زندان اوین در تهران آزاد شده‌اند.

به گزارش تارنمای کلمه، این هفت زندانی سیاسی با «عفو» آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران آزاد شده‌اند.


حسین باستانی‌نژاد (محکوم به سه سال حبس قطعی)، فرامرز عبدالله‌نژاد (محکوم به ۲۸ ماه حبس قطعی)، مهدی فتاح‌بخش (محکوم به سه سال و نیم حبس قطعی)، محسن نقاش شوشتری (محکوم به یک سال حبس قطعی)، امید یاوری (محکوم به یک سال حبس قطعی)، محسن عبدی (محکوم به دو سال حبس قطعی) و قادر رحیمی (محکوم به یک سال حبس قطعی) هفت زندانی سیاسی آزادشده هستند.

این هفت زندانی به دلیل عید غدیر و پس از موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با درخواست آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه‌ قضائیه برای آزادی و تخفیف مجازات گروهی از زندانیان سیاسی آزاد شده‌اند.

پيش از اين در روز ۱۲ خردادماه سال جاری عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اعلام کرد به دستور رهبر جمهوری اسلامی ايران ۸۱ نفر از «محکومان نادم» وقايع پس از انتخابات مورد عفو قرار گرفته‌اند.

همچنین هفته گذشته تعدادی از دانشجويان و فعالان سياسی زندانی در ايران به‌مناسبت عيد غدير از زندان آزاد شدند. اين آزادی نیز در پی فرمان آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران انجام شد.

در پی فرمان سوم آذر جاری آيت‌الله خامنه‌ای در آستانه عيد غدير و خبر عفو يا تخفيف مجازات ۶۴٩ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، ۱۹ نفر از زندانيان سياسی ايران که بيش‌تر آنان را دانشجويان زندانی تشکيل می‌دهند از زندان آزاد شدند.

این هفت زندانی به دلیل عید غدیر و پس از موافقت آیت‌الله خامنه‌ای از زندان آزاد شده‌اند

به گزارش منابع خبری مخالفان دولت در ایران از روز چهارشنبه دوم آذر جاری، عباس کاکايی، دانشجوی دانشگاه تهران، اميرحسين کاظمی، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی، جواد ماه‌زاده، نويسنده و روزنامه‌نگار، علی‌رضا مرادی، دانشجوی دانشگاه تهران، آرمان رضاخانی، دانشجوی نخبه المپيادی رشته آی‌تی، ياسر ترکمن، دانشجوی دانشگاه اميرکبير، حمزه باغبان، سينا گلچين، دانشجوی دانشگاه آزاد تهران مرکز، آبتين غفاری، هنرمند، ناصر عبدالحسينی، رضا خادمی، ايمان آذربان، دانشجو، مسعود باباپور، دانشجوی مهندسی صنايع دانشگاه آزاد گرمسار، اميررضا (گلچين) عارفی، سامان نورانيان، دانشجو، عبدالرحمان ماهوش، سعيد رهبری، فتاح سبحانی و محسن جعفری از زندان آزاد شده‌اند.

پس از انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری ایران در سال گذشته، صدها شهروند معترض به نتیجه انتخابات و ده‌ها دانشجو، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و فعالان حوق زن در ایران بازداشت شدند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت بارها در بیانیه‌های‌شان خواهان آزادی زندانیان سیاسی شده بودند.

باقی به زندان رفت

امروز همچنین عمادالدین باقی، روزنامه نگار و رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان ایران پس از احضار، به زندان بازگشت.

باقی در تیرماه ٨٩ به یک سال حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت های رسانه‌ای و مدنی در ارتباط با پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانیان که دو سال پیش محاکمه آن در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست صلواتی برگزار شده بود، محکوم شد. در این رأی، کمک‌های حقوقی و مالی به خانواده زندانیان جرم شناخته شده بود. وی شهریورماه ٨٩ نیز به شش سال حبس محکوم شد. این محکومیت به دلیل مصاحبه باقی با آیت‌الله حسین‌علی منتظری، مرجع تقلید منتقد حکومت که در سایت بی‌بی‌سی فارسی منتشر شده بود برای وی صادر شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای «نگرانی عميق» خود را از احضار و احتمال بازداشت مجدد عمادالدين باقی، روزنامه‌نگار در ایران اعلام کرده بود.

امروز همچنین تارنمای جرس خبر داد که سعید پورحیدر، روزنامه نگار و وبلاگ نویس که با رأی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به پنج سال حبس محکوم شده است.

«فعالیت تیلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات و زیر سوال بردن احکام اسلام، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور و توهین به رییس جمهور» پنج اتهام این روزنامه نگار بوده است.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران با ٢٦ روزنامه‌نگار، ٩ وب‌نگار و یک همکار مطبوعاتی زندانی، «بزرگترین زندان حرفه‌کاران رسانه‌ها در خاورمیانه» است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)