تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

بازی با کارت ایران
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «نشانه‌هاى اختلاف در گروه ١+٥ درباره مسأله هسته‌اى ایران» در مورد مذاکرات تازه هسته‌ای ایران و گروه ١+٥ است که فردا در ژنو آغاز می‌شود.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «مذاکرات هسته‌اى میان نماینده ایران و گروه ١+٥، براى تعیین محتوا و دستور کار این گفت‌وگوها، دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در ژنو آغاز خواهد شد. گرچه گروه ١+٥ براى ایجاد وحدت در روند مذاکرات، خانم اشتون، مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا را به عنوان نماینده این گروه در مذاکره با ایران تعیین کرده است، اما مواضع کشورهاى عضو گروه ١+٥ درباره مذاکره با ایران چنین وحدتى را نشان نمى‌دهد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «ایالات متحده آمریکا، مانند گذشته رویه دوسویه و متناقض تحریم و مذاکره را در قبال ایران پیش گرفته است. سازمان خزانه‌دارى آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود در هفته گذشته تدابیر شدیدترى را براى اعمال تحریم علیه ایران اتخاذ کرده است. سازمان خزانه‌دارى آمریکا در این اقدام خود، ١٠ شرکت را به دلیل ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، به لیست افراد و نهادهای مورد تحریم خود اضافه کرد.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «یکى از نقاط اختلاف میان اعضاى اروپایى گروه ١+٥ همین موضع ایالات متحده است. آلمان، انگلستان و فرانسه در بیانیه‌اى مشترک بار دیگر ایران را به نقض تعهدات بین المللى و عدم همکارى با بازرسان آژانس متهم کردند. در این میان چین و روسیه با این که در روند تحریم‌ها علیه ایران به طور کامل با غرب همراهى کردند، در آستانه مذاکرات به بى‌طرفى سنتى خود بازگشته‌اند و در صددند که با بازى با کارت ایران، حداکثر منافع ملى خود را تأمین کنند. روسیه بعد از گذراندن یک دوره پرتنش در ارتباط با ایران، بار دیگر رو به سوى ایران کرده است. ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه در مصاحبه با سى‌ان‌ان گفته است ایران یک تهدید نیست و به هر شیوه‌اى اعلام کرده است که آماده ورود به مذاکرات با جامعه جهانى است.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «با نگاهى به مواضع کشورهاى عضو گروه ١+٥ که براى تمرکز و وحدت مذاکرات، اشتون را به نمایندگى از طرف خود براى مذاکره با ایران مأمور کرده‌اند، مى‌توان دریافت على‌رغم شعار‌هاى این گروه مبنى بر این که قدرت‌هاى جهانى در برخورد با مسأله هسته‌اى ایران اتفاق نظر دارند، اختلافات بارزی میان مواضع اعضاى این گروه وجود دارد. باید منتظر ماند و دید که آیا این بار اختلافات مقامات اروپایى با آمریکاست که مذاکرات را عقیم مى‌گذارد یا این کشورها راه میانه‌اى براى روبه رو شدن با مسأله ایران هسته‌اى در پیش خواهند گرفت.»

متن کامل سرمقاله

تلقی «نادرست» غرب از تحریم ایران
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «تحریم سوخت هواپیماها و تلقی غرب از تحریم‌ها» در مورد تحریم‌هایی است که در چند دهه گذشته علیه ایران اعمال شده و به گفته نویسنده سرمقاله، دولت و ملت ایران را با «مشکل لاینحلی» نتوانسته روبرو کند.

در این سرمقاله آمده است: «تحریم‌های اقتصادی برضد ایران، اگر چه از بدو پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته و کسی هم نمی‌تواند مدعی شود که هیچ تأثیری در کشور ما نداشته است، اما واقعیت آن است که این تحریم‌ها هیچ‌گاه نتوانسته دولت و ملت ایران را با مشکل لاینحلی مواجه سازد.»

این سرمقاله افزوده: «بر طبق خبرهای موجود، هواپیماهای مسافربری ایران از دریافت سوخت در فرودگاه لندن محروم هستند و برای دریافت سوخت باید به فرودگاه‌های وین یا هامبورگ مراجعه کنند و این یعنی چند ساعت معطلی این مسافران در هواپیما برای سوخت‌گیری.»

در ادامه سرمقاله مردم‌سالاری آمده است: «طی هفته‌های اخیر علی‌رغم این محدودیت‌ها، هیچ یک از پروازهای ایران ایر در اروپا لغو نشده و این مصداق بارزی از تحلیل غلط غربی‌ها در مورد تحریم‌ها و همچنین تقسیم‌بندی تحریم‌ها است.»

سرمقاله افزوده است: «به نظر می‌رسد اکنون بهترین راهکارها پیش روی غرب این است که کمی به عقب برگردند و عملکرد ٣٠ سال اخیر خود را بررسی کنند تا دریابند که هدفی از تحریم‌ها را که پیگیری می‌کردند به هیچ وجه قابل حصول نیست. تجربه نشان داده هر گونه رفتار افراطی غرب در قبال ایران تنها موجبات واکنش ایران و ایرانیان برضد غرب را فراهم می سازد. تحریم سوخت هواپیماهای ایرانی، یک مصداق بارز از تلقی نادرست غرب از تحریم ایران است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان « قومیت فرصت نیست، تهدید است»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «چرا باید بیانیه تهران را مبنای مذاكرات قرار داد؟»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «راهكار اقتصادی مقابله با آلودگی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)