تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نامه به بان کی‌مون برای آزادی ابراهيم يزدی

هشت نويسنده، پژوهشگر و فعال حقوق بشر در نامه‌ای به بان کی‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد از وی خواستند تا در راه آزادی ابراهيم يزدی از زندان، از اختيارات سازمان ملل استفاده کند.

اين نامه را شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل ٢۰۰٣، عبدالعلی بازرگان، نويسنده سياسی ـ مذهبی، عبدالکريم سروش، محسن کديور و حسن يوسفی اشکوری، سه نظريه‌پرداز، پژوهشگر و نوانديش دينی، به همراه احمد صدری و محمود صدری، استادان دانشگاه‌های ليک فورست در شيکاگو و دانشگاه زنان در تگزاس و عطاءالله مهاجرانی، نويسنده و سياستمدار، امضاء کرده‌اند.


آن‌ها نوشته‌اند که دليل نوشتن اين نامه بی‌اعتنايی دولت ايران به «مقررات جهانی حقوق بشر و قانون اساسی ايران و مصوبات مجلس‌های برگزيده خود» و «زير پا گذاردن حقوق انسان‌ها» است.

اين کنشگران سياسی و اجتماعی در نامه خود آورده‌اند: «داد خواهی ما برای آزادی کهن‌سال‌ترين زندانی سياسی ايران آقای دکتر ابراهيم يزدی است که در آستانه ۸۰ سالگی در حالی که عمل سرطان مثانه را پشت سرگذاشته و اخيرأ از جراحی قلب باز فراغت يافته است، در زندان اوين، محروم از دسترسی به پزشک متخصص و امکانات بهداشتی و تحت فشارهای شديد روحی و جسمی قرار دارد و جان‌اش در خطر می‌باشد.»

«انتظار ما از شما، به کاربردن اختيارات خويش در استفاده از همه اهرم‌های بين‌المللی برای آزادی زندانيان سياسی بی‌گناه ايران و به‌ويژه دکتر ابراهيم يزدی می‌باشد.»

آن‌ها بر اين عقيده‌اند که دولت ايران ابراهيم يزدی را به اين خاطر زندانی کرده است تا «به مخالفان نشان دهد سابقه و حرمت هيچ کسی را رعايت نخواهد کرد و برای حفظ نظام ولايت مطلقه فقيه از پايمال کردن هيچ اصل اخلاقی و انسانی هم ابا نخواهد کرد.»

اين نويسندگان و پژوهشگران در انتهای نامه خود خطاب به بان کی‌مون نوشته‌اند: «انتظار ما از شما، به کاربردن اختيارات خويش در استفاده از همه اهرم‌های بين‌المللی برای آزادی زندانيان سياسی بی‌گناه ايران و به‌ويژه کهن‌سال‌ترين آنان، آقای دکتر ابراهيم يزدی می‌باشد.»

ابراهيم يزدی نهم مهرماه امسال در جريان برگزاری نماز جمعی از فعالان ملی- مذهبی در اصفهان، به همراه چند تن از اعضای نهضت آزادی ايران بازداشت گرديد. اعضای بازداشت‌شده پس از هفته‌ها آزاد شدند، اما ابراهيم يزدی با وجود بيماری، به زندان اوين منتقل شد.

دبيرکل نهضت آزادی پس از وقايع روز عاشورای سال گذشته نيز به زندان افتاد و بازجويان با وجود کهولت سن و بيماريش به او اجازه درمان و بستری شدن در بيمارستان را ندادند.

ابراهيم يزدی هم‌اکنون در بند ۲۰۹ زندان اوين به‌سر می‌برد.

هفته گذشته خانواده ابراهيم يزدی، طی نامه‌ای خطاب به مسلمانان جهان، خواستار تلاش برای آزادی اين فعال سياسی شدند.

آن‌ها از مردم مسلمان خواستند که نامه‌ای کوتاه خطاب به سران جمهوری اسلامی ايران نوشته و با ارائه نظر خود، آزادی دبيرکل نهضت آزادی را درخواست کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لطفا از دکتر ابراهیم یزدی بخواهید تا خاطرات خویش را در زمینه انقلاب ایران منتشر کنند. تاریخ نیازمند پاسخگویی بی بدیل این فرد می باشد. نقش منحصر به فرد ایشان در انقلاب ایران به همراه افرادی چون قطب زاده و بنی صدر در پستوی ذهن ایرانیان خردورز حضور دارد. امیدوارم هرچه سریعتر کتاب "پشت پرده ضخیم انقلاب، نوشته دکتر ابراهیم یزدی" منتشر گردد. از نسل و همراهان ایشان در آن زمان افراد زیادی نماندند. بسیار دور نیست که پس از مرگ ایشان (خواهان مرگش نیستم، ولی همه می میرند) بسیاری ایشان را به اتهاماتی که همگان می دانیم، متهم کنند. از ما که گذشت. مطمئنن در حمایت از نوشتن کتاب توسط ایشان بیشتر مشارکت خواهم نمود. امیدوارم حداقل آنقدر زنده بمانند که روابطی را که در زمان انقلاب و سالهای قبل از آن داشتند را بدون ابتلا به دمانس و آلزایمر، بنویسند. با سپاس

-- ایرانی میهن پرست ، Nov 26, 2010

که پایه تمام این جنایات درهمان جلسات شبانه در نوفل لو شاتو فرانسه توسط همین اقان تدوین شد.اقای یزدی در معیت چند امریکایی از جمله ...رمزی کلارک؛ریچارد کاتم؛فالک؛سرهنگ تامسون وزنی بنام دوریان مک گری ...خمینی را به مردم تحمیل کردند.مگر ماهییت اقای خمینی را نمی شناختند.چرا این اقایان به مردم نمی گویند که در همان اول انقلاب می بایست به دستور اربابانشان امریکا وانگلیس جان هزاران نفر از امرای ارتش؛افسران ارتش؛وکلا؛استادان دانشگاه؛روحانیون؛روزنامه نگار...را میگرفتند تا زودتر به اهدافشان برسند

-- zamani ، Nov 27, 2010

برای خواندن اصل ماجرا به کتاب پشت پردهای انقلاب . مجموعه اعترافات جعفر شفیع زاده مراجعه شود .من امیدوارم این مردک آنقدر زنده بماند که در دادگاه ملی برای ملت ایران همه اعترافات شفیع زاده را تایید کند ..

-- بابک خرم دین ، Dec 10, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)