تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

افغانستان دومين کشور فاسد جهان

سازمان «شفافیت بین‌الملل» با انتشار گزارش سالانه‌اش درمورد میزان فساد در جهان؛ سطح فساد در افغانستان را همچنان بسیار بالا خوانده و این کشور و برمه را به‌صورت مشترک در ردیف دوم فاسدترین کشورها اعلام کرده است.

در گزارش این سازمان که مقر آن در برلین است گفته شده که کشورهای جنگ‌زده کماکان فاسدترین کشورهای جهان را تشکیل می‌دهند.


برپایه یافته‌های «شفافیت بین‌الملل» جایگاه نخست فاسدترین کشورها از آن سومالی است و عراق نیز بعد از برمه و افغانستان قرار دارد.

در آن سوی این گزارش؛ کشورهای دانمارک، نیوزیلند، سنگاپور، فنلاند، سوئد، کانادا و هلند به ترتیب در ردیف کشورهای دارای کمترین فساد نام برده شده‌اند.

برپایه اين گزارش فاسدترین کشور جهان سومالی است

همچنين «شفافیت بین‌الملل» با انتخاب شیلی، اکوادور، مقدونیه، کویت و قطر به‌عنوان کشورهايی که در مبارزه با فساد پیشرفت داشته‌اند، خاطرنشان کرده است که این کشورها می‌توانند مایه امیدواری و الهام افغانستان و عراق باشند.

افغانستان در این اواخر از اقداماتی در راستای مبارزه با فساد در سطح دولت این کشور، از جمله از تشکیل پرونده برای دست‌کم ۱۵ وزیر پیشین کابینه افغانستان به اتهام فساد و اختلاس، خبرداده است اما گزارش «شفافیت بین‌الملل» نشان می‌دهد که این تلاش‌ها نتایج رضایت‌بخشی نداشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این نوشته خطاست افغانستان با وجود 50 سال سابقه حضور نیروهای بیگانه وفجایع ناشی از ان وهم اکنون حضور باند های مافیای مواد مخدر و هرج ومذج ناشی از جولان صدها هزار بیگانه که چشم طمع به زن ومرد و خاک افغانها دارند بنظرم من بسیار پاک تر از ایران است ایرانی که مجلس دارد اما نمایندگانش برای جیب خود ومنافع شخصی حیثیت کشور ومردم را میفروشند بسیار بیسوادند وهر گوه لابی طیفی هستند واول کار صد میلیون تومان به جیب زدند تحت عنوان وام نماینده مردم به ضمانت مردم صد میلیون تومان بلاعوض وخود مردم برای سه میلیون تومان وام : تحویل ده میلیون چک وسفته یک گواهی کسر حقوق رویک ظامن معتبر مسدوی هشتصد هزار تومان تا پایان استهلاک وام باز پرداخت سه میلیون وششصد هزار تومان !!دولتی که کاری به مردم وحقوق مردم ندارد حتی تصمیمات باند های فسادی که حقوق بازنشستگان را مورذ تاخت وتاز ودستبرد قرار میدهند بازاری که هیچ کنترلی روی ان نیست و پروزه های هنگفتی که بجای اهل فن بدست ملاها وسردار ها اجرا میشود وسود های نجومی را به جیب میزنند از حساب ایت اه اش پس از فوت 140 میلیارد تومان پول در میاید وبقیه اشان هرکدام صاحب چندین کارخانه اند که در خصوصی سازی مفت خریده اند وزیرش ششصد میلیارد تومان فقط در حساب ایرانش دارد . و.... لطفا در اولیفاسد ترین افغانستان تجدید نظر کنید

-- احمدی ، Oct 28, 2010

بدون تردید ایشان درست میگویند چون سومالی وافغانستان کشورهای جنگزده ونادار هستند وایران دارای بزرگترین دارائیهای در دسترس هست

-- فرزان ، Oct 29, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)