تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
نماینده مجلس ایران:

بنزین تولید ایران، سرطان‌زا است

عسگر جلالیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران می‌گوید بنزین تولیدی در این کشور، سرطان‌زا است و مردم را در معرض خطر مرگ قرار می‌دهد.

این نماینده مجلس ایران با انتشار یادداشتی با عنوان «خودکفایی بنزین به چه قیمتی؟» در تارنمای خبرآنلاین، نوشته است: «تماس فیزیکی و استشمام این بنزین غیر استاندارد موجب بیماری می‌شود... دولت اگر قرار است بنزین تأمین کند نباید به بهای مرگ و سرطان تمام شود.»


ایران می‌گوید در تولید بنزین خودکفا شده اما آمارها نشان‌دهنده افزایش واردات بنزین به این کشور است

نماینده مردم شهرستان‌های بندر دیر، کنگان و جم (استان بوشهر در جنوب ایران) در مجلس همچنین خبر داده که کمیسیون انرژی به صورت «جدی» در حال پیگیری این موضوع است.

به گفته وی، هزینه تولید این بنزین در ایران «بسیار بالا» است.

جلالیان افزوده «دولت به جای تغییر غیر معقول پالایشگاه‌های موجود باید به فکر سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه‌ها باشد.»

به گفته وی «با این مسائل که جان مردم را به خطر می‌اندازد، نمی‌توان با شعار دادن در عرصه داخلی و خارجی ژست گرفت.»

عسگر جلالیان: با این مسائل که جان مردم را به خطر می‌اندازد، نمی‌توان با شعار دادن در عرصه داخلی و خارجی ژست گرفت

پس از تصویب دور تازه تحریم‌ها در خردادماه گذشته علیه برنامه هسته‌ای ایران، واردات بنزین به ایران نیز مشمول تحریم شد.

مرداد ماه گذشته، خبرگزاری ریانووستی از مسکو گزارش داد که حجم واردات بنزین به ایران در ماه جولای، (تیر ـ مرداد ٨٩ ) با کاهش ٥٠ درصدی به ٦٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

به نوشته این خبرگزاری، کمپانی‌های پتروناس مالزی، لوک اویل روسیه، رویال بریتانیا و هلند، ویت‌اویل سوئیس، ترافیگورای هند، بریتیش پترولیوم بریتانیا، شل برینتانیا و دانمارک و همچنین کمپانی‌های آمریکایی « Reliance Industrie، Glencore و Ingersoll Rand» فروش بنزین به ایران را یا متوقف کرده‌اند و یا از بستن قرارداد تازه با ایران خودداری کرده‌اند.

شرکت توتال فرانسه نیز از خرداد ماه گذشته فروش بنزین به ایران را متوقف کرد.

به دنبال توقف فروش بنزین به ایران، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت این کشور، ششم مرداد ماه ٨٩ از آمادگی مجتمع‌های پتروشیمی ایران برای تولید روزانه دست‌کم ١٥ میلیون لیتر بنزین خبر داد.

وی شهریورماه گذشته از «خودکفایی» ایران در تولید بنزین خبر داد و افزود که ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران نیز سوم مردادماه گذشته با اشاره به تحریم بنزین گفته بود:‌ «می‌گویند که بنزین را تحریم می‌کنیم. این از آرزوهای من است که بنزین تحریم شود. ظرف دو روز ۱۷ میلیون لیتر جایگزین می‌کنیم. همه‌ کارها را انجام داده‌ایم و کلیدش آماده و در دست ما است.»

با این حال چند روز پس از اعلام خودکفایی ایران در تولید بنزین، آمارهای رسمی گمرک اين کشور نشان می‌داد که روند واردات بنزین به ایران افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آمارهای رسمی گمرک ايران نشان می‌دهد که در پنج ماهه نخست سال جاری بيش از سه ميليون تن بنزين وارد اين کشور شده است.

اين آمار نشان می‌دهد که واردات بنزين در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته بيش از ۱۳۵ درصد رشد داشته است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نه , رژیم ایران سرطان زاست

-- رحیم ، Oct 28, 2010

خب به شماچه مربوطه بنزین سرطان زاست مگر از بمب اتمی که می سازید کشنده تر است از پازایت های ماهواره ای ووووو خطرناک تر است اصلا برای شماها مردن و نمردن و سلامتی مردم ایران و جهان مهم است

-- farhad..tehran ، Oct 28, 2010

اصلا مهم نيست تنها چيزي كه اهميت نداره سلامت مردم هستش. فقط اسلام به خطر نيفته... موقعيت آقايان و قدرت آسيب نبينند... مردم اصلا مهم نيستند. اگر دشمن هم ما را نكشد ما يا خودمان خودمان را ميكشيم، يا زلزله ما را ميكشد يا هواي آلوده يا تصادف رانندگي ... باز هم بگم بگم بگم ؟؟؟

-- بدون نام ، Oct 28, 2010

این واقعیت دارد.
زیرا در پتروشمی بنزین را از گاز طبیعی سنتز می کنند، نه مثل پالایشگاه جداسازی از نفت خام. فعلا این عمل غیر مرسوم و پروسس گران حدود لیتری 1500 تومان برای ایران فقط خرج تولید بنزین خرج بر می دارد، و در عین حال 8 میلیارد دلار صادرات محصولات پترو شیمی از دست رفته است چون ان واحد ها را به این کار ابلهانه تخصیص داریم تا به دروغ و دغل مسئولان پتروشیمی خود را پیش حاکمیت عزیز کنند و منافع وحشتناک دزدی هایشان را ادامه دهند.

اما درباره سزرطان زا بودن بنزین تولیدی . این هم صحیح است. زیرا در عمل سنتز مواد ناخواسته بسیاری خهم تولید می شود که حد اقل اش ترکیبات ساده و پیچیده حلقوی از جمله بنزن C6H6 و تولوئن و صدها ماده حلقوی دیگر ( به مقادیر بی نهایت جزئی ولی موثر) تولید می شوند و تماس دست و بوکردن ان ها در سال های اتی حداقل سرطان می زاید و ده ها مریضی جدی دیگر .

. . مسئولان شرکت پتروشیمی ایران که با علم به خطرناک بودن عمل شان برای دزدی هایشان و برای نفع شخصی به این جنایات دست زده اند باید بعدا جوابگو باشند.

-- یک نفتی سابق ، Oct 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)