تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نگرانی از سازماندهی کنگره روز جهانی فلسفه

پیلار آلوارز، معاون اجتماعی و علوم انسانی یونسكو از مؤسسه حکمت و فلسفه ایران بازدید کرد و نکاتی را به مسئولان کنگره روز جهانی فلسفه تذکر داد.


به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، پیلار آلوارز، معاون اجتماعی و علوم انسانی یونسكو از مؤسسه حکمت و فلسفه ایران بازدید کرد و سپس با غلامرضا اعوانی، معاون علمی کنگره روز جهانی فلسفه و محمد حسین ایمانی خوشخو، دبیر کنگره و محمد رضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت و گو کرد.




پیلار آلوارز در این نشست، بر اهمیت کنگره روز جهانی فلسفه تأكید كرد و گفت: ضرورت دارد كه برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای باشد كه کنگره روز جهانی فلسفه بتواند اهداف مورد نظر را تحقق بخشد.

یکی از نگرانی‌های یونسکو این است که با توجه به اعتراضات گسترده به برگزاری کنگره روز جهانی فلسفه در ایران، این کنگره نتواند به اهداف مورد نظرش دست یابد.

لیست مهمانان خارجی کنگره در ایران مخفی است. این موضوع امر بی‌سابقه‌ای در تاریخ برگزاری کنگره‌های علمی به‌شمار می‌آید.

روز گذشته نخستین نشست مطبوعاتی کنگره روز جهانی فلسفه در تهران برگزار شد. غلامعلی حداد عادل که ریاست کنگره را به عهده دارد در بخش پرسش‌ها و پاسخ‌ها گفت قم در این همایش نقش مدیریتی و محوری ایفا می‌کند.

برگزارکنندگان کنگره بیش از ۴۰۰ فیلسوف در سراسر جهان را برای شرکت در کنگره روز جهانی فلسفه دعوت کرده‌اند، اما بیانیه‌های اعتراض‌آمیز در خارج از ایران این برنامه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده است.

لیست مهمانان خارجی کنگره در ایران مخفی است. این موضوع امر بی‌سابقه‌ای در تاریخ برگزاری کنگره‌های علمی به‌شمار می‌آید.

رامین جهانبگلو و دو فیلسوف ایتالیایی بیانیه‌ای در اعتراض به برگزاری کنگره روز جهانی فلسفه در ایران صادر کرده‌اند.

تعداد زیادی از استادان فلسفه در سراسر جهان، از جمله یورگن هابرماس و اوتفرید هوفه این بیانیه را امضاء کرده‌اند. علاوه بر این گروهی از دانش‌آموختگان فلسفه هم بیانیه دیگری در اعتراض به برگزاری روز جهانی فلسفه در ایران صادر کرده‌اند.

نویسندگان بیانیه دوم از همه‌ کسانی که برای این کنگره مقاله فرستاده‌اند، خواسته‌اند یا مقاله‌ خود را پس بگیرند یا از شرکت در این کنگره بحث‌برانگیز خودداری کنند.

سومین بیانیه اعتراض‌آمیز به برگزاری کنگره روز جهانی فلسفه در ایران به امضای روشنفکران و اندیشمندانی مانند داریوش آشوری، سیروس آرین‌پور، باقر پرهام، رامین جهانبگلو و محمدرضا نیکفر رسیده است.

پس از انتشار این بیانیه امضای آن همچنان ادامه دارد. یکی از مبتکران انتشار این بیانیه به رادیو زمانه گفت که علاوه بر استادانی چون آقایان عطا هودشتیان، داود غلام‌آزاد و سهراب بهداد، عده‌ کثیری از دانشجویان فلسفه که اکثر آنان در داخل کشور هستند، بیانیه را امضا کرده‌اند. بیانیه در داخل کشور پربازتاب بوده است.

سازمان یونسکو سومین پنج‌شنبه از ماه نوامبر هر سال را روز جهانی فلسفه اعلام کرده است. اولین مراسم بزرگداشت روز جهانی فلسفه در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ برگزار شده است.


امسال برای نخستین بار کنگره روز جهانی فلسفه از ۳۰ آبان تا ۲ آذر در ایران برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه
نشست رسانه‌ای روز جهانی فلسفه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)