تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

بازی با برگ ایران
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «اس ٣٠٠، برگ برنده‌ای در دست روس‌ها» در مورد روابط روسیه با ایران است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «سامانه دفاع موشکی اس ٣٠٠ مجموعه‌ای از سیستم‌های راداری و پدافند هوایی موشکی است که قادر است با هواپیماهایی که در ارتفاع بلند پرواز می‌کنند و با موشک‌هایی که در سطوح مختلف پروازی می‌توانند به سمت هدفی پرتاب شوند، درگیر شود.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «در دوران جنگ سرد این سامانه فقط در اختیار شوروی قرار داشت و این کشور در رقابت با آمریکا این سامانه را تولید کرده بود. به همین دلیل ایران در سال ٢٠٠٥ به خرید این سامانه موشکی از روسیه اقدام کرد که روسیه پس از چند بار تأخیر در نهایت اعلام کرد که این سامانه را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «روسیه از یک سو به دنبال استفاده از برگ ایران برای حل مسائل خود با آمریکا بوده است و از سوی دیگر به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف در حوزه هسته‌ای و نظامی ‌با ایران بوده است. چرا که روسیه نمی‌خواسته ایران به طرف رابطه با آمریکا گام بردارد. چرا که هر نوع رابطه ایران با آمریکا به ضرر روسیه تلقی می‌شود. از این رو هر گونه کاهش خصومت‌ها بین ایران و آمریکا برخلاف سیاست روسیه محسوب می‌شود.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «روسیه از برگ ایران امتیاز بزرگی برای حل مشکلاتش با آمریکا فراهم می‌کند و تاکنون در مسائل نظامی و هسته‌ای از این موضوع برای گرفتن امتیاز از آمریکا بهره برده است. پس از منتفی شدن این قرارداد، ایران اعلام کرده است که به دنبال تولید این سامانه دفاع موشکی در داخل خواهد بود.این که در مجموعه سیاست‌های دفاعی و نظامی‌ ایران، ساخت این سامانه دفاعی چه جایگاهی دارد و این که آیا تولید آن ضرورت دارد یا خیر، بستگی به ارزیابی به نیاز ایران به این سامانه از سوی مسئولین بر می‌گردد که آیا برای ایران به صرفه است که دست به تولید این جنگ افزار بزند یا خیر.»

متن کامل سرمقاله

«اخبار جعلی»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «چه بهتر از این؟» در مورد خبررسانی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور درباره سفر آیت‌الله علی خامنه‌ای به شهر قم است.

نویسنده در ابتدای این سرمقاله، چند نمونه از خبررسانی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را آورده و سپس نوشته است: «اگر مردم ایران از بصیرت عمیق و مثال زدنی برخوردار نبودند، راه اندازی صدها شبكه رادیو و تلویزیونی، هزاران سایت اینترنتی و تهیه و توزیع میلیون‌ها نسخه كتاب و جزوه برای فریب آنان-جنگ نرم- از سوی آمریكا و متحدانش چه ضرورتی داشت؟ مگر در همین فتنه ٨٨، آمریكا، اروپا، اسرائیل، برخی از كشورهای منطقه و همه گروه‌ها و گروهک‌های دست‌ساز آن‌ها در داخل و خارج نظیر جبهه اصلاحات، منافقین، بهایی‌ها، سلطنت‌طلب‌ها، ماركسیست‌ها، كلان سرمایه‌داران و همه دشمنان ریز و درشت اسلام و انقلاب و نظام اسلامی با همه توان برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به میدان نیامدند؟ و مگر نه این كه امروزه همه آن‌ها دست از پا درازتر و با شكست و رسوایی جارو شده اند؟»

سرمقاله افزوده: «به اصطلاح از قول منابع موثق گزارش كرده‌اند كه مراجع بزرگواری نظیر آیت‌الله شبیری زنجانی و یا آیت‌الله صافی گلپایگانی و... با زور و تهدید به ملاقات آقا رفته‌اند. آیا این دروغ‌بافی‌ها، اهانت به ساحت مراجع نیست؟ آیا مثلاً آیت‌الله شبیری زنجانی- به قول رادیو آمریكا- از سوی عوامل حكومت با حركتی ربایش‌گونه از محل درس ایشان به محل اقامت رهبر انقلاب منتقل شده است؟ چرا شخصیت برجسته مراجع تقلید را با ماهیت ذلیلانه خود به مقایسه می‌نشینید؟»

در ادامه سرمقاله کیهان آمده است: «رسانه‌های غربی برای حفظ پرستیژ و موقعیت خود از انتشار این‌گونه دروغ‌های شاخ‌دار و خنده‌دار پرهیز می‌كنند و انجام این مأموریت‌ها را برعهده عوامل بی‌شخصیت و اجاره‌ای خود می‌گذارند.»

سرمقاله ادامه داده است: «مثلاً رادیو آمریكا در اخباری كه به زبان اصلی پخش می‌كند، دست به انتشار دروغ‌های مورد اشاره نمی‌زند و یا بخش انگلیسی رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی پخش این‌گونه اخبار و گزارش‌های جعلی را خدشه جدی به اعتبار خود تلقی می‌كند و یا مقامات رسمی آمریكایی و اروپایی علی‌رغم آن كه هزینه راه‌اندازی سایت‌ها و اداره رادیوهای فارسی‌زبان را تأمین می‌كنند، هرگز حاضر نیستند با اظهارنظرهای كذایی، موقعیت خود را به خطر اندازند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «سیلی‌هایی که هم آب‌دار است و هم نان‌دار»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «جنگ ارزها، جنگی از نوع هزاره سوم»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بورس، یارانه‌ها و سرمایه‌گذاران احساسی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)