تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تأیید ٣٠ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری برای ژیلا بنی‌یعقوب

حکم یک سال حبس تعزیری و ٣٠ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری که پیش‌تر برای ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در تهران صادر شده بود، در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

به گزارش تارنمای «تا آزادی روزنامه‌نگاران زندانی»، خانم بنی‌یعقوب در حکم اولیه از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و ٣٠ سال محرومیت از روزنامه‌نگاری محکوم شده بود که این حکم توسط شعبه ٥٤ دادگاه تجدیدنظر تهران عیناً تأیید شده است.


این دومین حکم سنگینی است که برای روزنامه‌نگاران در ایران صادر شده است. پیش‌تر نیز احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار به شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت همیشگی از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی محکوم شده بود.

بنی‌یعقوب در پی حوادث پس از انتخابات ایران در تاریخ ٣٠ خرداد سال گذشته به همراه همسرش، بهمن احمدی‌امویی بازداشت شده‌ بود.

وی پس از تحمل ٦٠ روز بازداشت با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

دادگاه ژیلا بنی یعقوب نهم خرداد ماه سال جاری در شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد. وی در این دادگاه خطاب به قاضی گفت: «گر چه شما مرا در جایگاه متهم می‌بینید اما من از کارشناسان وزارت اطلاعات شاکی هستم.»

بنی‌یعقوب در سال ٢٠٠٩ میلادی جایزه بین‌المللی «آزادی مطبوعات» را از انجمن روزنامه‌نگاران مدافع آزادی بیان کانادا دریافت کرده ‌است

ژیلا بنی‌یعقوب سال‌ها در روزنامه‌های همشهری، خرداد، آزاد، آفتاب امروز، وقایع اتفاقیه و سرمایه به روزنامه‌نگاری اشتغال داشته است.

وی همچنین از اعضای «کمپین یک میلیون امضا» در دفاع از برابری حقوقی زنان و مردان در ایران است و به همین دلیل جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری» را از سوی بنیاد جهانی رسانه‌های زنان دریافت کرده است.

بنی‌یعقوب همچنین در سال ٢٠٠٩ میلادی جایزه بین‌المللی «آزادی مطبوعات» را از انجمن روزنامه‌نگاران مدافع آزادی بیان کانادا دریافت کرده ‌است.

بهمن احمدی امویی، همسر ژیلا بنی یعقوب نیز که در حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بود، هم‌ اكنون در بند ٣٥٠ زندان اوین زندانی است و دوران محكومیت پنج ساله خود را می‌گذراند.

امروز همچنین اعلام شد که محمدرضا مقیسه، عضو هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، شامگاه دیروز یکشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

تارنمای کلمه که وی را جزو «حلقه اصلی یاران میرحسین موسوی از رهبران مخالف دولت» خوانده، خبر داده که از مکان بازداشت مقیسه اطلاعی در دست نیست.

مقیسه که عضو کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث پس از انتخابات بود، مهرماه سال گذشته نیز بازداشت شده و اسفند ٨٨ با سپردن وثیقه ٥٠٠ میلیون تومانی آزاد شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز که در زمینه دفاع از آزادی رسانه‌ها فعالیت می‌کند، مهرماه گذشته اعلام کرد که ایران در مرز «سقوط به جهنم رسانه‌ای» قرار گرفته است. گزارشگران بدون مرز می‌گوید که ایران بزرگ‌ترین زندان روزنامه نگاران در خاورمیانه است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جانم را بگیری ذهن و قلمم را هرگز!

-- حمیده نظامی ، Oct 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)