تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ایران به رئیس دفتر کرزی پول نقد داده است

رئيس جمهور افغانستان تأييد کرده است که رئيس دفتر وی پول نقد از ايران دريافت کرده اما گفته است که اين پول به صورت «قانونی» بوده است.

حامد کرزی که پس از ديدار با رئيس جمهور تاجيکستان در کاخ رياست جمهوری اين کشور در کابل سخن می‌گفت؛ اين گزارش روزنامه نيويورک‌تايمز را رد نمود که گويا اين پول به شکل «غيرقانونی» و به‌خاطر«توسعه نفوذ ايران» بوده است.


وی افزود آن‌ها همه‌ساله يک يا دو بار ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار يورو کمک می‌کنند و در امور دفتری به مصرف می‌رسانند.

حامد کرزی گفت: «داودزی به دستور من اين کمک را گرفته است و ما باز هم می‌گيريم.»

سفارت ايران در کابل گفته است: «اين نوع شايعات بی‌اساس به‌خاطر مشوش ساختن اذهان عمومی و مغشوش کردن روابط دو کشور صورت گرفته است.»

رئيس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد: «در ۹ سال گذشته کشورهای زيادی به افغانستان پول نقد کمک کرده‌اند و ايران نيز از اين جمع مستثنا نيست.»

پيش از اين روزنامه نيويورک‌تايمز در گزارشی گفته بود که اين اقدام از سوی عمر داودزی رئيس دفتر رئيس جمهور افغانستان در سفر يک سال پيش حامد کرزی به تهران صورت گرفته است.

آقای داودزی که پيش از اين سفير افغانستان در تهران بوده متهم شده است که اين پول را از فداحسين مالکی سفير ايران در کابل گرفته است.

اما سفارت ايران در کابل با پخش اطلاعيه خبری اين گزارش را رد کرده و گفته است: «اين نوع شايعات بی‌اساس به‌خاطر مشوش ساختن اذهان عمومی و مغشوش کردن روابط دو کشور صورت گرفته است.»

با وصف اين حامد کرزی ضمن دفاع از محمدعمر داودزی گفت که وی به‌خاطر «وطن دوستی‌اش» و اقداماتی که در بستن شرکت‌های خصوصی امنيتی خارجی در افغانستان انجام داده متهم شده و نيويورک‌تايمز اين کار را به‌منظور منافع آمريکا انجام داده است.

وی گفت:« شرکت‌های امنيتی خصوصی سالانه ۵/۱ ميليارد دلار هزينه می‌کنند، اين پول از آمريکا می‌آيد و وقتی به افغانستان می‌رسد تنها جنگ و قتل را با خود دارد نه منفعت.»

ديدار روز گذشته حامد کرزی با نمايندگان شماری از کشورهای غربی و سازمان ملل که در راستای منحل کردن شرکت‌های امنيتی خصوصی صورت گرفت نيز بدون نتيجه به پايان رسيده بود.

شرکت‌های امنيتی خصوصی که صدها فرد مسلح را در استخدام خود دارند در تأمين امنيت نهادهای بين‌المللی و کاروان‌های تدارکاتی نظاميان بين‌المللی حضور فعال دارند.

به‌رغم اين رئيس جمهور افغانستان خاطر نشان کرد اين شرکت‌ها بايد لغو گردند تا ساختار حکومتی افغانستان تقويت گردد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اينها پول بيت المال را از حلقوم مردم ايران کشيده و چمدان وکيسه و کارتون پول و طلا و ..را برای خريد مقامات بيگانه هم چنين ايجاد تنش بهدر ميدهندو جوانان معترض را بزندانها مياندازند.

-- Hamid ، Oct 25, 2010

بيخود نيست که هيچ نظارتي بر بيت المال را نمي پذيرند....

-- Karim ، Oct 25, 2010

بابا فقط یك بسته پلاستیكی ناقابل براي هر هواپيمای حامل رييس جمهورعازم به تهران؟!!!

-- Navid ، Oct 25, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)