تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

نقش مراجع تقلید
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «جایگاه مرجعیت» در مورد جایگاه مراجع تقلید در ایران و استقلال حوزه‌های علمیه است.

در ابتدای این سرمقاله می‌خوانیم: «همیشه مراجع به عنوان سنگری برای مردم محسوب می‌شدند كه مردم تحت هر شرایطی برای رفع هر مشكلی به آن پناه می‌بردند. در رأس حوزه‌ها مراجع قرار داشتند كه در برابر كج‌اندیشان و بدخواهان اسلام ایستادگی می‌كردند.»

به باور نویسنده این سرمقاله: «بزرگ‌ترین عامل پیروزی اسلام و انقلاب مرجعیت بوده است. در طول تاریخ نیز علمای زیادی بودند كه به دلیل نداشتن مرجعیت به پیروزی قطعی و كامل دست پیدا نكردند. مثل مدرس كه با توجه به تمام توانایی‌هایش به دلیل نداشتن مرجعیت نتوانست پیروزی را از آن خود كند.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «بعد از پیروزی امام عده‌ای بودند كه با ایجاد اختلاف در حوزه‌ها قصد داشتند فضای جامعه را متشنج كنند. اما امام خمینی با درایت و هوشیاری كه داشتند، علیه هرگونه جوسازی سریع اقدام می‌كردند. ایشان در رابطه با حفظ و استقلال حوزه‌ها بسیار تلاش می‌كردند. مردم نیز در تمام موارد با مرجعیت مشورت می‌كردند. یكی از مواردی كه امام همیشه آن را پیگیری می‌كردند، استقلال حوزه‌ها و مرجعیت از سایر مسائل بود. یكی از راه‌های كم‌رنگ شدن نقش مرجعیت در جامعه دور كردن روحانیون از مردم است.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «امروز ما شاهد آن هستیم، مسأله استقلال حوزه‌ها این روزها در نظر گرفته می‌شود. امام همیشه می‌فرمودند: علمای حوزه‌ها باید مستقل باشند اما با قم، مشهد و نجف نباید قطع رابطه كنند. این به این معنی است كه حوزه‌ها و مراجع استقلال خود را حفظ كنند اما از ارتباط و مشورت دست نكشند. یكی از راه‌های نشان دادن چهره واقعی مرجعیت حفظ اتحاد مراجع، اتفاق نظر و استقلال حوزه‌ها از یكدیگر است.»

متن کامل سرمقاله

مدافعان قانون و امنیت ملی
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «قانون مهم‌تر است یا امنیت ملی؟» در مورد آزادی رسانه‌ها در آمریکا است که باعث شده ویکی‌لیکس بتواند اسناد محرمانه‌ عملکرد ارتش آمریکا در عراق را منتشر کند.

در این سرمقاله آمده است: «وب سایت ویکی‌لیکس جمعه گذشته نزدیک به ٤٠٠ هزار سند محرمانه را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است که در آن حقایقی را درباره حمله آمریکا به عراق و کشتار صدها غیر نظامی عراقی به دست ارتش آمریکا منتشر کرده است. اسنادی که اطلاعات قبلی ارائه شده توسط ارتش و دولت آمریکا را به چالش کشیده و در مواردی نیز دروغ بودن آن‌ها را اثبات می‌کند.»

این سرمقاله افزوده: «پیش از این برخی مقامات پنتاگون و مسئولان سیاسی آمریکا از ممنوعیت انتشار اسناد محرمانه ارتش در زمان جنگ سخن گفته و وب‌سایت ویکی‌لیکس را متهم به عمل بر خلاف امنیت ملی کرده‌اند، اما هم‌زمان گفته‌اند که قانون آزادی مطبوعات و رسانه‌ها در آمریکا دست مقامات این کشور را برای برخورد با این وب‌سایت و رسانه‌های مشابه بسته است.»

در ادامه سرمقاله ابتکار آمده است: «اگر چه مقایسه ایران و آمریکا در این باره کار چندان صحیحی نیست، اما می‌توان با نیم‌نگاهی به این موضوع گریزی به وضعیت امروز مطبوعات در کشور زد. می‌توان بسیار گفت و بارها نوشت که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی در کشور است و می‌توان ساعت‌ها سخن از لزوم آزادی مطبوعات گفت و اینکه مطبوعات باید به زوایای تاریک جامعه سرک بکشند و نور افشانی کنند.»

سرمقاله افزوده است: «وجود چنین دلگرمی‌هایی برای مطبوعات یک کشور می‌تواند از آن ابزار قدرتمندی برای نظارت برحوزه‌های مختلف سیاسی،اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و... بسازد. آنچه در ماجرای ویکی‌لیکس برجسته می‌نماید حضور قدرتمند عاملی به نام قانون است که با استناد به موضوعی تحت عنوان امنیت ملی نیز نمی‌توان آن را محدود کرد. مطبوعات زنده با خبرنگاران جسور عامل مهمی در افزایش ضریب امنیت کشور به حساب می‌آیند. مطبوعات قدرتمند خود می‌توانند به سرسخت‌ترین مدافعان قانون، امنیت ملی، ارزش‌های ملی و مذهبی و ارکان دیگر نظام‌های مردم‌سالار تبدیل شوند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «مطبوعات از وضع موجود تا وضع ایده‌آل»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «دعوا از نوع فرانسوی»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «ویكی‌لیكس، بازی جدید سیا»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)