تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

«خبر شوک‌آور»
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «افشای ماجرا چرا پس از یک ماه؟» در مورد رقابت یک وزنه‌بردار ایرانی با یک وزنه‌بردار اسرائیلی است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «در رقابت‌های وزنه‌برداری پیشکسوتان جهان که در لهستان برگزار شد، حسین خدادادی به عنوان یکی از هفت وزنه‌بردار اعزامی جمهوری اسلامی ایران ضمن رقابت و پیکار با نماینده‌ای از رژیم صهیونیستی، در زمان اهدای جوایز بر روی سکویی قرار گرفت که نفر اولش از رژیم اشغالگر قدس و با پرچم ننگین آن رژیم حضور داشت.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «این اتفاق را می‌توان به یک شوک خبری تعبیر کرد، چرا که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در چارچوب موازین و باورهای نظام جمهوری اسلامی تاکنون چنین حرکتی رخ نداده بود و این برای اولین بار بود که چنین رفتاری در یک رقابت رسمی صورت می‌پذیرد.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: « اینکه ورزشکاری از جمهوری اسلامی در کنار ورزشکار دیگر از رژیم جعلی در سکویی قرار گیرد که پرچم ننگین رژیم صهیونیستی به عنوان افتخار روی شانه اش باشد و بایستد و سر تا پا به سرود آن رژیم گوش کند، چطور است که خبری به این بزرگی و وحشتناکی که مربوط به حدود یک ماه پیش است، فدراسیون وزنه برداری مخفی نگاه داشته و رئیس فدراسیون تازه ادعا می‌کند که با این موضوع به شدت برخورد خواهد کرد؟»

نویسنده سرمقاله مردم سالاری ادامه داده است: «یک سوال از آقای حسین رضا‌زاده این است چنانچه می‌خواستید برخورد کنید چرا تا قبل از افشای آن هیچ‌‌گونه اقدامی انجام نداده‌اید؟ باید به فدراسیون و ریاستش تبریک گفت و پرسید مدیریت آن به کجا می‌رود؟ از یک طرف ورزشکاران دوپینگی که رکوردها را می‌شکنند و بعضی از این‌ها هم که هزار و یک دلیل می‌آورند که تقصیر از همراهان و احیاناً کادر فنی است و بایستی همچنان در محرومیت بمانند و با اخطار فدراسیون جهانی مبنی بر این که چنانچه یکی دیگر از ورزشکاران ما دوپینگی از آب در آید، مادام‌العمر محروم خواهیم شد. پس بیاییم تا به آنجا نرسیده‌ایم با عملی در خور تحسین مقداری از آلام این خبر شوک‌آور را تسکین بخشیم.»

متن کامل سرمقاله

«سیطره شوم گزینش‌های سیاسی»
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «فرار مغزها مهاجرت نیست» در مورد دلایل خروج نخبگان ایرانی از کشور است.

در این سرمقاله آمده است: «ایران بالاترین (آمار) پدیده فرار مغزها را به خود اختصاص داده است. بدیهی است که اختصاص یافتن چنین آماری به کشورمان نه برای ما افتخارآمیز و نه برای دشمنان حسادت‌آور و نه برای رقیب رقابت برانگیز و حساسیت‌زا است. مسئولین سیاسی کشور در مواقع بروز این‌گونه اخبار فقط به تکذیب آن اکتفا می‌کنند، حال آنکه اینگونه مسائل برای کشور یک بیماری است که باید درمان شود. تکذیب آن اگر چه به فروکش کردن تب و تاب‌ها و التهابات اجتماعی کمک می‌کند اما درمان مسئله نیست.»

این سرمقاله افزوده: «پدیده‌های نامبارک و نا‌میمونی چون فرار مغزها چه به آن توجه شود و چه توجه نشود، چه درباره آن سخن رانده شود و یا روند آن مسکوت گذاشته شود، به‌عنوان یک روند زیان‌بار و دردآور در مسیر توسعه کشور قرار دارد که نه در دراز مدت، بلکه در کوتاه مدت نیز تأثیر سوء خود را خواهد گذاشت. زیرا در راهبردهای مدیریت نوین توجه به سرمایه انسانی مهم‌ترین ابزار توسعه است.»

در ادامه سرمقاله ابتکار آمده است: «همان‌گونه که ذکر شد در کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته، دولت محرک و موتور اصلی توسعه است. لذا وقتی نیروی تربیت شده و متخصص کشور بخواهد جذب مناصب مدیریتی و سیاسی شود، باید از پالایش این گزینش‌ها عبور کند که با سه حالت روبروست. یا اعتقاد به برخی از اعتقادات و باورهای معمول و مرسوم ندارد یا دارد، اگر ندارد که تکلیفش مشخص است و اگر تظاهر به داشتن آن باور‌ها کند به گناه بزرگ‌تری چون نفاق و دورویی دچار می‌شود و از طرفی در بلند مدت باعث استحاله آن اعتقاد می‌شود. اگر شخص مورد گزینش بی‌اعتقادی خود را عیان بدارد و بر رفتار خود ابرام و پافشاری کند، بدیهی است که اگر از بالاترین تخصص برخوردار باشد، نمی‌تواند وارد سیستم شود و کسانی راه پیدا می‌کنند که از تخصص کافی برخوردار نیستند و نمی‌توانند خلاقیت و نوآوری داشته باشد. لذا با توجه به تثبیت نظام سیاسی و اقتدار نظام اسلامی متولیان و مسئولین کشور باید به سیطره شوم گزینش‌های سیاسی پایان دهند.»

سرمقاله افزوده است: «جلوگیری از پدیده فرار مغزها به تنهایی از عهده دولت بر نمی‌آید و احتیاج به عزم ملی فراگیر و گسترده دارد. پس از انقلاب بارها دولت‌های جمهوری اسلامی از هم وطنان خارج از کشور خواستند به کشور خود برگردند و شرایط زندگی در ایران را بپذیرند، گویا خودباختگی و عدم به باورها‌های ملی چنان در درون عده‌ای از مخالفین ریشه دوانده که موثر واقع نگردید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «سرمایه اخلاقی سیاست‌مدار»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «هدفمند شدن یارانه‌ها و فضای کسب و کار»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «این سیاست، دوام نمی‌آورد»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)