تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تدبیری برای تندروها
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «در نکوهش تندروی» در مورد «تندروی»‌هایی است که به گفته نویسنده سرمقاله آینده جمهوری اسلامی را با خطر مواجه می‌کند.

نویسنده این سرمقاله نوشته: «خیلی نگرانم از اینکه ببینم انسان جلوی چشمش ببیند که خدای نکرده به انقلاب و اسلام به خاطر تندروی‌ها و ندانم‌کاری عده‌ای لطمه وارد شود. نمی‌توانیم قبول کنیم که با کارهای برخی انقلاب‌مان از دست برود. آدم‌هایی که تندرو هستند، نمی‌دانم با چه قصد و غرضی سخن می‌گویند.»

در ادامه سرمقاله آمده است: «خداوند متعال به انسان عقل داده است تا در مسائل و مشکلاتی که پیش می‌آید انسان را هدایت کند. این کدام آدم عاقلی است که بیاید بزرگان این نظام و معتمدین مردم را این‌طور تخریب کند. من نمی‌گویم این‌ها آدم‌های معصومی بوده‌اند ولی کسانی بوده‌اند که به این کشور خدمت کرده‌اند.»

در این سرمقاله می‌خوانیم: «واقعاً کدام خرد و تدبیری می‌تواند به جای اینکه از توانمندی‌های افراد برای حفظ انقلاب اسلامی و شکوفایی و بالندگی این کشور استفاده کند آن‌ها را در مقابل نظام قرار دهد، این خطر بسیار بزرگی است؛ مسئولین کشور باید برای این گروه تندرو تدبیری کنند.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «تنها کاری که می‌تواند برای کشور سازنده باشد، عطوفت و مهربانی طرفین نسبت به همدیگر است. تنها راه این است که محبت کنیم، همدیگر را ببخشیم تا این حکومت اسلامی حفظ شود. کشورداری فقط با محبت امکان‌پذیر است و دین‌داری همان محبت است و اگر ما بتوانیم با جوانان‌مان گفتمان مناسب داشته باشیم خیلی از مسائل حل خواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

«نمی‌دانیم»
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «بی‌خبری مردم در عصر اطلا عات نتیجه معکوس خواهد داد» در مورد «بی‌اطلاعی» مردم از چگونگی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها است.

در این سرمقاله آمده است: «عصر حاضر یعنی نخستین قرن هزاره سوم را عصر اطلاعات نامیده‌اند و در عصر اطلاعات می‌گویند هر کس زودتر و سریع‌تر و گسترده‌تر اطلاعات خود و کسب کار و مسئولیت و مأموریت خود را بدهد، برنده است، در غیر این صورت به سوالات و ابهامات، دیگران جواب خواهند داد و ذهنیت‌ها را تجمیع خواهند نمود و در آن صورت هم باید ذهنیت‌ها و دانسته‌های قبلی را از اذهان بزدائید و هم باید اطلاعات صحیح خود را بدهید، یعنی چند برابر هزینه و تلاش را بر خود و جامعه تحمیل خواهید کرد.»

این سرمقاله افزوده: «اگر بگوییم در زمینه توسعه فناوری‌های نوین به هر علت نتوانسته‌ایم به شرایط مطلوب برسیم، در بعد اجتماعی یعنی دسترسی به اطلاعات مربوط به زندگی روزمره که از ضروریات است برای برنامه‌ریزی تا این حد باید محروم باشیم؟ نمی‌دانیم یارانه چقدر داده خواهد شد، نمی‌دانیم قیمت‌ها بعد از حذف یارانه چه خواهدشد، نمی‌دانیم قانون از کی اجرا خواهد شد، نمی‌دانیم، نمی‌دانیم و نمی‌دانیم»

در ادامه سرمقاله مردم سالاری آمده است: «این نمی‌دانیم ها تحقیر است، ضد توسعه است، برنامه‌ریزی را مشکل‌می کند، پیش‌آمد‌های اضطراری غیر قابل تصور را افزایش خواهد داد، ناهنجاری‌های اجتماعی را گسترش خواهد داد .»

سرمقاله افزوده است: «اگر مولفه‌های ١٨گانه تافلر در کتاب موج سوم را قبول ندارید، به نظریه مک لاپ نظر افکنید که مک لاپ می‌گوید در جامعه اطلاعاتی دانش تولید و توزیع می‌شود و دانش یعنی مخلوط سیال اطلاعات و تجربه، دانش یعنی گرفتن اطلاعات و کاربردی کردن آن و جامعه دانش‌محور یعنی جامعه‌ای که جریان آزاد اطلاعات امکان برنامه‌ریزی دراز مدت را به همگان می‌دهد. به ما بگوئید قانون هدفمندکردن یارانه ها کی اجرا می‌شود؟ چگونه اجرا می‌شود؟ قیمت‌ها چه می‌شوند؟ که اگر غیر از آن شدند بدانیم که عده‌ای اخلال می‌کنند و برای برخورد با اخلال‌گران با دولت همراه شویم. در دنیای ناآگاهی هیچ پیش‌بینی‌ای نمی‌توان کرد و هیچ برنامه‌ریزی هم نمی‌توان کرد و... آیا چنین باید باشیم؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «تکلیف روحانیت در مقابل نسل بی‌تکلیف؟»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «گستاخی خاخام‌های نژادپرست»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «رستاخیز قم»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)