تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

حمله مهاجمان به دفتر سازمان ملل در هرات

یک گروه چهار نفری مهاجمان انتحاری مجتمع اداری سازمان ملل متحد در هرات در غرب افغانستان را هدف حمله قرار دادند.

مهاجمان که گفته می‌شود با پوشیدن «برقع»(چادر) سعی در گمراه کردن محافظان امنیتی دفتر سازمان ملل متحد داشتند قبل از این ورود به ساختمان‌های اداری از پا درآمدند.


ژنرال سالم احساس، فرمانده پلیس هرات گفت که این مهاجمان مجهز به کمر بند انتحاری و سلاح‌های خودکار بودند و حوالی ساعت ۱۱٫۴۵ صبح به وقت محلی مجمتع یوناما(هیات معاونت سازمان ملل) را درشهرک گذره واقع در امتداد بزرگ راه شهر هرات به فرودگاه این شهر، مورد حمله قرار دادند.

به گفته وی ابتدا یکی از حمله‌کنندگان با استفاده از یک خودروی بمب‌گذاری شده وانفجار آن در نزدیک پاسگاه امنیتی مجتمع این حمله را آغاز کرد که طی آن یک محافظ دفتر و یک پولیس مجروح شدند.

فرمانده پلیس هرات افزود یکی دیگر از مهاجمان با انجام یک عمل انتحاری در نزدیک دروازه ورودی زمینه را برای ورود دو همکار دیگر خود به داخل مجتمع آماده ساخت اما این دو نیز با اعزام پلیس اضافی از پای در آمدند.

طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌اند و گفته‌اند این حمله در پاسخ به تمدید ماموریت نظامیان بین‌المللی از سوی شورای امنیت صورت گرفته‌ است.

۱۰ روز قبل ۱۵ عضو شورای امنیت درجلسه‌ای ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت افغانستان به اتفاق آراء ماموریت آیساف یا نیروهای کمک به تامین امنیت افغانستان را یک سال دیگر تمدید کردند.

نظامیان بین المللی زیر فرماندهی امریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر این کشور، رژیم طالبان را که بر بخش‌های زیادی از افغانستان حکومت می‌کرد به اتهام پناه دادن و حمایت از عوامل این حملات، مورد حمله قرار دادند.

طالبان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌اند و گفته‌اند این حمله در پاسخ به تمدید ماموریت نظامیان بین‌المللی از سوی شورای امنیت صورت گرفته‌ است

بعد از حمله به طالبان و سرنگونی این رژیم، نظامیان بیشتری از کشورهای مختلف به افغانستان اعزام شدند.درحال حاضر شمار این نیروها حدود ۱۵۰ هزار نفر برآورد شده‌است که از ۴۷ کشور به ویژه اعضای پیمان ناتو شکل گرفته‌ است.

طالبان قبل از نیز حملاتی را بر اهداف سازمان ملل متحد در افغانستان انجام داده بودند. در اواخر سال گذشته حمله‌ای مشابه بر مهمانسرای سازمان ملل در کابل صورت گرفت که طی آن ۱۲ نفر از جمله شش کارمند خارجی سازمان ملل کشته شدند و چندین نفر هم مجروح شدند.

بعد از این حمله بیش از ۶۰۰ کارمند خارجی این سازمان برای مدتی از افغانستان انتقال داده شدند اما با بهبود امنیت دوباره کارشان را آغاز کردند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)