تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مهدی کروبی:

نظارت بر نمایندگان، «تیر خلاص» به مجلس

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت می‌گوید با تصویب طرحی که با عنوان «نظارت بر نمایندگان مجلس» ارائه شده، «فاتحه» مجلس هم در نظام جمهوری اسلامی خوانده خواهد شد.

به گزارش سحام نیوز، مهدی کروبی در نامه‌ای که خطاب به نمایندگان مجلس نوشته این طرح را «زنگ خطری» برای «تنها نهاد دمکراتیک» ایران دانست و افزود: «بیم آن دارم که با تصویب چنین طرحی، مجلس به عنوان یادگار عصر مشروطه و انقلاب اسلامی به نهادی فرمایشی و بی‌اثر تبدیل شود.»

وی به نمایندگان مجلس هشدار داده‌ است که «جریانی خاص» درصدد است تا «پروژه‌ای مشابه» تضعیف مجلس خبرگان را برای مجلس شورای اسلامی نیز اعمال کند و آن را همچون مجلس خبرگان به نهادی «کم اثر و غیر مستقل» تبدیل کند.


رئیس پیشین مجلس از نمایندگان خواست که نگذارند «ذبح مجلس» در دوره‌ای صورت بگیرد که آنها عنوان نماینده ملت را بر خود دارند و «ننگ تصویب این طرح که تیر خلاص بر نهاد قانونگذاری است» را برای خود نخرند.

بر اساس این طرح می‌توان برای تنبیه یک نماینده نطق او را به تعویق انداخت و عضویت او در مجامع و حتی هیات رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها را لغو کرد. ایجاد شعبه‌ای ویژه در قوه قضاییه برای رسیدگی به جرائم نمایندگان مجلس و اخد تعهد کتبی مبنی بر عدم تکرار، تذکر کتبی با درج در پرونده، کسر یک تا سه ماه حقوق و مزایا از دیگر مواد این طرح است.

در بخشی از این طرح آمده‌ است که نمایندگان مجلس موظف هستند برنامه سفر خود را از پیش اعلام کنند و بدون مجوز و اجازه حق سفر ندارند.

مهدی کروبی در بخشی از این نامه آورده ‌است: «مخالفان اراده ملت گاه به کمک توپ و سرباز روسی و گاه به مدد ردصلاحیت‌های گسترده و تقلب در انتخابات تلاش کرده‌اند تا نهادپارلمان را به نهادی حکومت ساخته و فرمایشی تبدیل کنند.»

این نامزد معترض به «تقلب» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که شورای نگهبان خصوصا پس از درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی آنچنان بر دایره نظارتی خود بر انتخابات مجلس افزود که عملا به نهادی «مخل مشروطیت و سدی در برابر اراده مردم»تبدیل شد.

کروبی:«جریانی خاص» درصدد است تا «پروژه‌ای مشابه» تضعیف مجلس خبرگان را برای مجلس شورای اسلامی نیز اعمال کند

مهدی کروبی با بیان اینکه «نظارتی» که در این طرح از آن سخن رفته نوعی «تهدید» برای نمایندگان مجلس است می‌گوید که آیین‌نامه داخلی مجلس، هیئت رئیسه و کمیسیون اصل نود هر یک به نوعی این نیاز نظارتی را تامین می‌کنند و می‌توان با اضافه کردن موادی به آیین نامه داخلی مجلس، تحقق این نظارت را مطابق نیاز و فهم زمان اجرایی‌تر نیز ساخت.

به گفته وی: «با مکانیسم‌های تنبیهی و محدود کننده‌ای که در این طرح نهفته ‌است یک نماینده در پیگیری و دفاع از حقوق ملت همیشه در فشار خواهد بود و کمیته‌ای در مجلس شمشیر خود را بر سر او نگاه خواهد داشت.»

احتمال ابطال اعتبار نامه نمایندگان و ملزم کردن دستگاه‌های اجرایی به در اختیار گذاردن مدارک درخواستی علیه یک نماینده از دیگر مواد ذکر شده در این طرح است.

مهدی کروبی می‌گوید: «بسیاری مواد این طرح در مواجهه کامل با آزادی عمل یک نماینده قرار دارد و حکایت از آن می‌کند که اراده‌ای خاص به دنبال فتح مجلس به عنوان آخرین خاکریز در نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خیلی خوب است یکی یکی امیدهای شیخ اصلاحات از این نظام ناامید می شود. امیدوارم بزودی بفهمد که از کوزه همان برون طراود که در اوست و این دین مبین غیر از این تولید نمی کند. امیدوارم یک روز به عنوان اعتراض این لباسش را آتش بزند و یکدست کت و شلوار بپوشد.
انقلابی سبز باید کرد ، هان!!!

-- بدون نام ، Oct 23, 2010

این طرح یعنی توهین به شعور ملت! توهین به نماینده‌های واقعی مردم و پذیرفتن این که کسانی که صلاحیت این نمایندگان را تأیید کرده‌اند بی‌شعور هستند وگرنه چنین افرادی را تأیید نمی‌کردند که نیاز به این همه تذکر دارند.

-- خواننده ، Oct 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)