تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انتشار اسناد آمریکا درباره جنگ عراق

اسناد محرمانه ارتش آمریکا که روز جمعه، ۲۲ اکتبر از سوی وب‌سایت ویکی لیکس، منتشر شده، حاکی از شکنجه مخالفان از سوی مقام‌های عراقی و سکوت نیروهای آمریکایی در برابر این شکنجه‌ها است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این اسناد نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی برای بررسی شکنجه مخالفان عراقی از سوی نیروی انتظامی این کشور «پی‌گیری‌های لازم» را انجام نداده‌اند.


این اسناد همچنین حاکی از کشته شدن ۱۰۹ هزار عراقی است و می‌گوید که از سال ۲۰۰۳ به بعد صدها غیرنظامی عراقی در ایست‌های بازرسی ارتش آمریکا کشته‌ شده‌اند. این گزارش تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در عراق را ۶۶ هزار و ۸۱ نفر برآورد کرده‌ است.

مقامات ارتش آمریکا نگران این هستند که انتشار این اسناد جان سربازان آمریکایی و نیروهای ائتلاف را به خطر اندازد.

ویکی‌لیکس یک سازمان غیرانتفاعی است که گزارش‌هایی که روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و اجتماعی نمی‌توانند از مجاری ارائه کنند، منتشر می‌کند. این سازمان چندی پیش نیز ۷۷ هزار سند محرمانه طبقه‌بندی شده از جنگ افغانستان در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ را منتشر کرده بود.

ربودن کوهنوردان آمریکایی از سوی ایران
این اسناد همچنین حاکی از «ربودن سه آمریکایی زندانی و انتقال آنها به داخل مرز ایران» است.

در بخشی از این اسناد آمده‌است که سه کوهنورد آمریکایی که سال گذشته به اتهام «ورود غیرقانونی» به خاک ایران دستگیر شده‌اند، در خاک عراق از سوی ماموران ایرانی بازداشت شده‌اند.

این گزارش نیروی قدس سپاه پاسداران را متهم کرده‌ است که به شبه نظامیان شیعه عراقی، ارسال سلاح، راکت و بمب‌های دست ساز پیشرفته را آموزش می‌دهد

سارا شورد، یکی از زندانیان آمریکایی چندی پیش با قرار وثیقه آزاد شد.جاش فتال و شین باوئر به اتهام «جاسوسی» در زندان اوین هستند.

بر اساس ۴۰۰ هزار سندی که از سوی وب‌سایت ویکی لیکس منتشر شده، سپاه پاسداران ایران یکی از حامیان شبه نظامیان شیعه در عراق معرفی شده‌است.

این گزارش نیروی قدس سپاه پاسداران را متهم کرده‌ است که به شبه نظامیان شیعه عراقی، ارسال سلاح، راکت و بمب‌های دست ساز پیشرفته را آموزش می‌دهد.

پیش از این نیز رسانه‌های آمریکایی گزارش‌های مبنی بر دخالت ایران در مسائل داخلی عراق منتشر کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلامی گرم
تیزر این خبر اشتباه است. نیروهای آمریکایی نیز در شکنجه و نقض حقوق غیرنظامیان عراقی دست داشتند و فقط "سکوت" نکرده اند. مراجعه کنید به اشپیگل و فقط عکس ها را بنگرید و خود قضاوت کنید

-- نوشین شاهرخی ، Oct 23, 2010

واقعا که تمامی سیاست مداران و نظامیان آدمهای خیلی کثیف و روانی ای هستند، فرقی نداره. متاسفم برای انسان های حال حاضر.

-- گمنام ، Nov 28, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)