تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

«پرونده جدید» برای زندانیان اعتصابی

«پرونده جدیدی» برای مجید دری و حمیدرضا محمدی، دو نفر از زندانیان سیاسی ایران که مردادماه گذشته اعتصاب غذا کرده بودند، تشکیل شده است.

تارنمای کلمه امروز گزارش داد که این دو زندانی سیاسی، هفته گذشته به دادسرای اوین احضار شده و به علت اعتصاب غذا مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

کلمه همچنین خبر داده که احتمال دارد «در روزهای آینده، سایر زندانیان اعتصاب‌کننده نیز به بهانه اعتصاب غذای چند ماه قبل خود، برای تشکیل پرونده جدید به دادسرای اوین فراخوانده شوند و خطر پرونده‌سازی جدید برای آنان متصور است.»


مخالفان دولت کنونی در ایران در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که «برخوردهای امنیتی و همچنین تداوم قطع تماس‌های تلفنی در بند ۳۵۰ زندان اوین موجب نگرانی خانواده زندانیان سیاسی این بند شده است.»

١٥ زندانی سیاسی زندان اوین در تهران مردادماه گذشته در اعتراض به «شرایط نامناسب زندان و رفتار توهین‌آمیز ماموران» ١٦ روز دست به اعتصاب غذا زدند.

«رعايت کامل حقوق زندانيان در آيين‌نامه‌ سازمان زندان‌ها، برخورد با زندان‌بانان قانون‌شکن، افزايش فضای سرانه، زمان تلفن، امکانات بهداشتی و درمانی برای هر زندانی و اجرای فوری و کامل قوانين و موارد مصوب مرتبط با زندانيان» از جمله خواسته اعتصاب‌کنندگان بود.

١٥ زندانی سیاسی مردادماه گذشته در اعتراض به «شرایط نامناسب زندان و رفتار توهین‌آمیز ماموران» ١٦ روز دست به اعتصاب غذا زدند

«علی ملیحی، فعال دانشجویی و عضو ادوار تحکیم وحدت؛ بهمن احمدی‌امویی، روزنامه نگار؛ حسین نورانی‌نژاد، روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت؛ عبدالله مومنی، فعال دانشجویی و سخنگوی ادوار تحکیم؛ علی پرویز، فعال دانشجویی، حمیدرضا محمدی، فعال سیاسی؛ جعفراقدامی، فعال مدنی؛ ضیا نبوی، دانشجوی محروم از تحصیل؛ ابراهیم (نادر) بابایی، فعال مدنی؛ کوهیار گودرزی، فعال حقوق بشر؛ مجید دری، فعال دانشجویی؛ مجید توکلی، فعال دانشجویی؛ کیوان صمیمی، روزنامه نگار؛ غلامحسین عرشی؛ محمد‌حسین سهرابی‌راد و پیمان کریمی‌آزاد» ١٦ زندانی سیاسی‌ای بودند که اعتصاب غذا کرده بودند.

بیش‌تر این زندانیان سیاسی در جریان موج بازداشت‌های پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری ایران در سال ٨٨، به اتهام‌های متفاوتی مانند «اقدام علیه امنیت ملی، توهین و تبلیغ علیه نظام» بازداشت و به زندان محکوم شده‌اند.

امروز همچنین تارنمای کلمه اعلام کرد که برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی، هم‌زمان با سفر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران به قم که محل سکونت مراجع تقلید شیع است، در نامه‌ای خطاب به مراجع تقلید نوشته‌‌اند: « (از آیت‌الله خامنه‌ای) بپرسید که مگر می‌شود جمع کثیری از هنرمندان و اندیشمندان و متفکران و سیاست‌مداران و استادان و دانشجویان و مردم کوچه و بازار سراسر کشور همگی فتنه‌گر و عامل دشمن و سرسپرده اجنبی باشند؟ بپرسید که چرا باید اعتراض بدیهی و مدنی یک شهروند به حساب دشمنی او گذارده شود؟»

رهبر ایران، میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالف دولت و هواداران آن‌ها را «فتنه‌گر» می‌خواند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)