تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اخراج «اساتید سکولار» از دانشگاه آزاد ایران

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی ایران از اخراج تعدادی از استادن و اعضای هیأت علمی «سکولار» این دانشگاه خبر دادند.

کریم زارع، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، امروز به خبرگزاری مهر گفت: «به این اعضای هیأت علمی که درباره آن‌ها گزارش‌هایی رسیده بود، تذکر داده شد اما وقتی با تذکر اصلاح نشدند، عذرشان را خواستیم.»


کریم زارع، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد

این عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، آمار اعضای هیأت علمی اخراج شده را اعلام نکرد و تنها گفت که «آمار زیادی نبوده است.»

زارع افزود: «اگر عضو هیأت علمی رسمی قطعی نبودند و پیمانی یا رسمی آزمایشی باشند که خیلی راحت عذرشان خواسته می‌شود اما تعدادی رسمی قطعی بوده‌اند که هیأت‌های انتظامی اعضای هیأت علمی درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.»

موج اخراج اساتید هم‌زمان در دانشگاه‌های دولتی ایران نیز در جریان است

حسن احدی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز اساتید سکولار این دانشگاه را «اقلیت محض» خواند که «نمی‌توانند بروز داشته باشند.»

اما معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت که با اخراج اساتید سکولار مخالف است.

وی افزود: «ما باید این اعضای هیأت علمی که البته خیلی خیلی معدود هستند را جذب کنیم. ما که یک مقدار ادعای مسلمانی بیش‌تری داریم باید بیش‌تر از خودمان مایه و وقت بگذاریم.»

اردیبشهت‌ ماه سال گذشته نیز اعلام شد که محمود صباحی، عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل «ترویج افکار الحادی» از دانشگاه آزاد اخراج شده است. پیش از او دکتر نصیراحمدی و مهندس عماد مردانی از دراویش نعمت‌الهی گنابادی که در دانشگاه آزاد تدریس می‌کردند، اخراج شده بودند.

در بهمن سال ١٣٨٨ نیز دکتر مسعود رستمی، استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه آزاد سنندج اخراج شد که اعتراض دانشجویان این دانشگاه را به دنبال داشت.

دانشگاه آزاد، ۳۵۷ واحد دانشگاهی و مرکز آموزشی در ایران، لبنان، امارات متحده عربی، بریتانیا، تانزانیا و ارمنستان دارد. وسعت فضای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اداری، بیمارستانی، درمانی و بهداشتی، ورزشی و رفاهی دانشگاه آزاد به ۱۴ میلیون مترمربع می‌رسد.

مسئولین دانشگاه آزاد، تعداد دانشجویان این دانشگاه را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و تعداد فارغ التحصیلان آن را هم دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند.

موج اخراج اساتید هم‌زمان در دانشگاه‌های دولتی ایران نیز در جریان است.

مردادماه گذشته، محبوبه مباشری، رئیس دانشگاه الزهرای تهران از تصمیم‌گیری برای اخراج ١٣ عضو هیأت علمی این دانشگاه به دلیل آنچه که «رکود علمی» آن‌ها نامیده، خبر داد.

٢٨ و ٢٩ تیر ٨٩ نیز اعلام شد که چهار عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و پنج عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر تهران به دلیل «رکود علمی» اخراج می‌شوند.

١٤ اسفند ١٣٨٨، کامران دانشجو، وزیر علوم گفته بود که دانشگاه جای اساتیدی که علیه «نظام جمهوری اسلامی و خواسته‌های مردم در حماسه ۹ دی و ۲۲ بهمن» فعالیت کنند، نیست.

وزیر علوم افزوده بود: «شفاف و واضح می‌گویم افرادی مورد نیاز ما در دانشگاه‌ها هستند که التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه داشته باشند.»

وزیر علوم همچنین در مهرماه جاری «مهم‌ترین مشکل بر سر راه اسلامی کردن دانشگاه‌ها را برخی اساتید دانست که فاقد جهان‌بینی اسلامی هستند.»

به عقیده وزیر علوم ایران، اسلامی کردن دانشگاه‌ها، «جهاد مقدس» است.

مخالفان دولت، موج بازنشستگی و اخراج اساتید دانشگاه ها را «سیاسی» و در راستای طرح «اسلامی کردن دانشگاه‌ها» می‌دانند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

به نظر من جمهوری اسلامی هر کاری بکنه نمی تونه فکر مردم ایران رو که خواهان جدایی دین از سیاست هستن بگیره

-- ابوالفضل ، Oct 20, 2010

واقعا باعث تأسف است. یعنی چی‌؟ چون مثل ما فکر نمی‌کردند اخراج شدند؟ این هم شد دلیل؟ پس بگید همه جا شده پادگان دیگه. یا چشم بله قربان یا اخراج و اعدام.

-- reza ، Oct 22, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)