تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

آزادسازی اقتصادی
سرمقاله امروز آرمان با عنوان «هدفمندسازی باعث افزایش تورم نمی‌شود» در مورد هدفمندکردن یارانه‌ها و تأثیر آن بر ایجاد تعادل پایدار در نظام اقتصادی است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «چنانچه یارانه‌های نقدی از محل حذف یارانه حامل‌های انرژی پرداخت شوند، موجب تورم نمی‌شود، آن چه عامل اصلی تورم در ایران است، نه حذف یارانه‌ها که سرعت رشد نقدینگی و کسری بودجه است.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «دو عامل سرعت گردش پول و رشد نقدینگی در افزایش تورم موثر هستند، اگر فرض کنیم ورود نقدینگی جدید به جامعه صفر باشد، هدفمند کردن یارانه‌ها تأثیر اندکی بر تورم خواهد گذاشت که آن هم ناشی از نوسانات سرعت گردش پول است.»

در بخش دیگری از سرمقاله آمده است: «اصلی‌ترین هدف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به شکل کنونی نه افزایش بهای کالاها بلکه کاهش مصرف بوده است. به عنوان مثال در ایران سالیانه ١/٣ میلیارد معادل بشکه نفت خام مصرف انرژی وجود دارد. مثلاً کاهش ٣٠٠ میلیون بشکه از این مصرف، باعث صرفه‌جویی ٢٥ میلیارد دلاری ارزی خواهد شد که از مجموع بودجه عمرانی دولت بیش‌تر است.»

نویسنده سرمقاله آرمان ادامه داده است: «سیاست پرداخت یارانه در ٤٠ سال اخیر، تثبیت نرخ ارز در ١٠ سال اخیر و برخی سیاست‌های اقتصادی باعث ایجاد عدم تعادل در قیمت‌ها شده است. یعنی در حالی که قیمت کالاهای انرژی‌بر به نسبت نرخ جهانی پایین است، بهای کالاهایی که انرژی‌بر نیستند به نسبت نرخ جهانی بسیار بالاست. از اجرای هدفمندی به هر شکلی دفاع می‌کنم، هدفمندسازی تنها در منظومه استراتژی آزادسازی اقتصادی، قادر به ایجاد تعادل پایدار در نظام اقتصادی خواهد بود. این منظومه شامل کاهش تصدی دولت، مقررات‌زدایی، رقابتی کردن اقتصاد در سطح بین‌المللی، خصوصی‌سازی، افزایش سهم بخش خصوصی، آمادگی ورود به بازار بین‌المللی را شامل می‌شود.»

متن کامل سرمقاله

سیلی‌خوردن با طعم اصولگرایی
سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «سیلی با ریشه اصولگرایی» در مورد سیلی زدن نصرالله کوهی، نماینده اصولگرای سروستان به احمدرضا دستغیب (فرزند فخرالدین)، نماینده اصلاح‌طلب شیراز در مجلس است.

در این سرمقاله آمده است: «یک مدعی اصولگرایی در صحن علنی مجلس، سیلی بر گوش نماینده مردم در خانه ملت می‌نوازد و در رسانه‌ها اعلام می‌کند که این سیلی ریشه در اصولگرایی دارد.»

این سرمقاله افزوده: «نوازنده سیلی ادعا می‌کند که این سیلی اصولگرایی است و این نیز کلامی سوال‌برانگیز است. زیرا هنوز مشخص نیست که اصولگرایان کشور یا حتی اکثر اصولگرایان چنین وکالتی داده‌اند که یک نماینده مدعی اصولگرایی در خانه ملت به ابزاری تحت عنوان سیلی متوسل شود. کدام اصولگرای واقعی می‌پذیرد که فرهنگ اصولگرایی با فرهنگ سیلی زدن قلمداد شود؟»

در ادامه سرمقاله مردم سالاری آمده است: «نماینده سیلی‌خورده، ترجیح داده واکنش قانونی نشان دهد و طی نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس تقاضای بررسی داشته است. اکنون نتیجه چه خواهد بود؟ آیا در این مورد پرونده در دستگاه قضایی بررسی خواهد شد و حکم شرعی در این زمینه صادر خواهد شد و ضارب در برابر نمایندگان می‌ایستد تا حکم شرع اسلام اجرا شود؟»

سرمقاله افزوده است: «آیا در حال حاضر هیأت رئیسه مجلس مسئولیت سنگینی را بر عهده ندارد، زیرا یک مضروب شاکی برای احقاق حقش به مرجعی مراجعه کرده که باید احقاق شود و از سوی دیگر با توجه به آنکه واکنشی که امروز مجلس نشان خواهد داد برای یک عمر در سابقه هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت می‌شود...به هر حال رفتارهای آینده مجلسیان بر روی تصمیم و رفتار امروز هیأت رئیسه مجلس و اصولگرایان بنا خواهد شد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «حذف نظارت، تعامل است یا تسلیم؟»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «قانون یارانه‌ها و مسئولیت همگانی»

سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «اهداف پنهان پروژه اسلام بدون روحانیت»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)