تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

اعلام نتایج ابتدایی انتخابات مجلس افغانستان

پس از گذشت حدود يک ماه از برگزاری انتخابات ولسی جرگه يا مجلس نمايندگان افغانستان و باطل اعلام شدن حدود يک ميليون و ۳۰۰ هزار رأی « تقلب»، نتايج ابتدايی اين انتخابات مشخص گرديد.

فضل‌احمد معنوی، رئيس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان، طی يک نشست خبری در کابل گفت که با وجود چالش‌های فراوان، اين کميسيون تلاش کرد تا با رسيدگی به شکايات انجام شده، نتايج آن را به صورت« شفاف» اعلام کند.


آقای معنوی در مجموع، حضور مردم به‌ويژه زنان را در اين انتخابات خوب توصيف کرد و به‌طور نمونه گفت که برنده دو کرسی اختصاص داده شده به ولايت نيمروز زنان بوده‌اند و رقيبان مرد آنان نتوانستند رأی کافی را برای کسب کرسی نمايندگی اين ولايت به‌دست آورند.

به گفته وی در روز انتخابات با وجود مشکلات متعدد امنيتی بيش از ۱۷ هزار محل رأی‌دهی بر روی رأی‌دهندگان باز بود و نزديک به پنج ميليون و ۶۰۰ هزار رأی به صندوق‌ها ريخته شد.

رئيس کميسيون مستقل انتخابات افغانستان گفت برنده دو کرسی اختصاص داده شده به ولايت نيمروز زنان بوده‌اند

با وصف اين رئيس کميسيون انتخابات افغانستان گفت که از اين تعداد تنها حدود چهار ميليون ۲۰۰ هزار رأی با اعتبار شناخته شده است.

مقامات دولت افغانستان تأييد می‌کنند که شماری از کارمندان کميسيون انتخابات و ۲۲۴ نامزد متهم به تخلف از قانون انتخابات و تقلب در آن هستند.

احمد ضياء رفعت، سخنگوی کميسيون رسيدگی به شکايات انتخاباتی نيز گفت در صورت ثابت شدن جرم اين نامزدان، رأی آنان باطل اعلام می‌شود و کارمندان متخلف نيز تحت پيگرد قرار خواهند گرفت.

بنابر اطلاعات منتشرشده از سوی اين کميسيون بيش از چهار هزار و ۷۰۰ شکايت در مورد تخلف و تقلب در انتخابات به ثبت رسيده که تاکنون تنها به يک‌هزار و ۲۰۰ شکايت رسيدگی شده است.

هنوز زمان اعلام نتيجه نهايی اين انتخابات مشخص نشده است اما گفته می‌شود اين کار تا زمانی که به تمام شکايت‌ها رسيدگی نشود صورت نخواهد گرفت.

انتخابات ولسی جرگه ۲۷ شهريورماه گذشته با شرکت حدود دو هزار و ۵۰۰ نامزد از جمله ۴۰۰ زن در ۳۴ ولايت مختلف افغانستان برگزار شد.

اين افراد برای کسب يکی از ۲۴۹ کرسی مجلس، از جمله ۶۸ کرسی برای زنان، وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی شده بودند.

دراين روز حملات متعددی از سوی طالبان بر مراکز رأی‌دهی و يا به هدف برهم زدن روند انتخابات صورت گرفت که مرگ دست‌کم ۱۱ غيرنظامی، سه پليس و ۲۷ شورشی را در پی داشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)