تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نهمين ديدار هوگو چاوز از ايران

هوگو چاوز، رئيس جمهوری ونزوئلا، پس از سفر به روسيه، در رأس يک هيئت بلندپايه شامگاه دوشنبه به ايران وارد شد. گفته می‌شود سفر وی به ايران به موضوع اختلافات ايران و روسيه نيز مربوط می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌های ايران، هوگو چاوز به هنگام ورود به تهران از سوی علی‌اکبر محرابيان، وزير صنايع و معادن ايران مورد استقبال قرار گرفت و صبح امروز با محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران ديدار کرد.


در اين ديدار دو روزه مقامات دو کشور مذاکراتی را در بخش‌های نفت، گاز و صنايع پتروشيمی خواهند داشت.

هوگو چاوز پيش از سفر خود به ايران به روسيه رفت و قراردادهای مختلفی با اين کشور امضا کرد.

سايت‌های مدافع دولت ايران نيز در چند روز اخير نوشتند که سامانه موشکی اس۳۰۰ قرار است از طريق ونزوئلا به ايران برسد

ساخت نيروگاه هسته‌ای هزار و دويست کيلوواتی با کمک روسيه که روز جمعه گذشته خبر آن منتشر شد، از جمله اين قراردادهاست. افزون بر اين قرارداد نظامی بين اين دو کشور به ارزش دو ميليارد دلار امضا شد.

از سوی ديگر روز شنبه گذشته روسيه اعلام کرد سامانه موشکی اس۳۰۰ که قرار بود به ايران تحويل داده شود، ممکن است به ونزوئلا واگذار گردد.

ايگور کوروتچنکو، مدير مرکز مطالعات تجارت جهانی اسلحه در اين‌باره گفت: «هوگو چاوز، رئيس جمهوری ونزوئلا در مورد ايجاد سيستم جامع و چندلايه‌ای پدافند هوايی،علاقه و توجه زيادی به سيستم‌های کوتاه‌برد، ميان‌برد و دوربرد پدافند هوايی روسيه نشان می‌دهد.»

وی افزود به همين خاطر «بعيد نيست سيستم‌های اس۳۰۰ در نظر گرفته شده برای ايران به ونزوئلا عرضه شوند.»

در کنار اين خبرها، سايت‌های مدافع دولت ايران نيز در چند روز اخير نوشتند که سامانه موشکی اس۳۰۰ قرار است از طريق ونزوئلا به ايران برسد و اين موضوع را نشانی از «عقب‌نشينی» مسکو دانستند.

روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود هشدار داد: «موضوع مهم اين است که اگر قرار باشد از کانال ونزوئلا ما به اس۳۰۰ها برسيم مبادا هزينه‌های گزاف برای دلالی يا حق واسطه‌گری به کاراکاس پرداخت شود و از منافع ملی در اين زمينه هزينه شود.»

اسفنديار رحيم‌مشايی، رئيس دفتر محمود احمدی‌نژاد نيز امروز در پاسخ به اين سئوال که چاوز و سفر وی به تهران در بهبود روابط ايران و روسيه چقدر موثر است؟ گفت: «اين‌که چاوز در افزايش مناسبات بين ايران و روسيه چقدر موثر است بی‌تأثير نيست ولی برنامه ايشان در اين سفر اين نيست و اين جزو اهداف اين سفر نيست که در مناسبات ايران و روسيه اثر بگذارد. البته در مناسبات ديپلماتيک کشورهای دوست سعی می‌کنند که از ظرفيت‌های هم استفاده کنند.»

وی از گسترش روابط روسيه و ونزوئلا استقبال کرد.

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران امروز اظهار اميدواری کرد که در اين سفر دو کشور به نتايج مورد نظر خود برسند.

ونزوئلا يکی از صادرکنندگان عمده نفت خام در جهان و يکی از نزديک‌ترين کشورها به جمهوری اسلامی ايران به‌شمار می‌رود. اين کشور از برنامه هسته‌ای ايران پشتيبانی می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

..به ايشان پست معاونت احمدی نژاد را در امور موشکی و سلاح اتمی و..بدهند؟!!

-- Sina ، Oct 19, 2010

و کاراکاس می اید . مشهدی چاوز . و پروژه های خانه سازی کمونیست های سابق و نئو سکولار های امروز در کاراکاس البته با حساب ایران . و ما هم چنان در مورد این چاوز و ان لولا که سخت محمود ما را برای لقمه ای نان برای مردم فقیرشان در آغوش میکشند سکوت میکنیم اما بر سر کروبی فریاد میزنیم و سروش و گنجی که شما در کشتار سال ۶۷ مقصر هستید و باید جواب دهید . به ابر اهیم یزدی می پریم که تو کاسترو را بغل کردی ۳۱ سال پیش و همانجا به او یاد آور میشویم که آمریکایی است و وقتی مچ ما را میگیرند میگوییم فراماسونری روسی دیگر چیست ؟ همین است برادر ، رفیق ، نو سکولار

-- bolandfavarehgan ، Oct 19, 2010

فکر کرده ایران خونه خالشه ؛ هر سال پا میشه میاد اینجا !

-- سامان ، Oct 19, 2010

چاوز برای پیشبرد پروژه از پیش شکست خورده اش، یعنی‌ سوسیالیسم قرن ۲۱، نیاز به تحریک آمریکا دارد.خرید‌های میلیاردی اسلحه از روسیه، تلاش برای مطرح کردن موضوع هسته‌ای در ونزوئلا و لاس زدن با چریک‌های کلمبیایی فارک نیز در همین راستا می‌‌باشد. خوشبختانه دست چاوز و درباریان وی برای تیم باراک اوباما رو شده و حنایش دیگر رنگی‌ ندارد.

-- simon ، Oct 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)