تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

قدرت منطقه‌ای ایران
سرمقاله امروز ابتکار با عنوان «پیام‌ها و پیامدهای داخلی سفر‌های خارجی احمدی‌نژاد» در مورد پیامدهای داخلی و منطقه‌ای سفر هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد به لبنان است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «سفر احمدی‌نژاد به لبنان یکی از مهم‌ترین سفرهای خارجی رئیس‌جمهور است. این سفر دارای پیامدهای آشکار و پنهان راهبردی برای ایران و منطقه خواهد بود. بی‌شک موضع حزب‌الله به عنوان خط مقدم جبهه مقاومت تقویت خواهد شد. موازنه در پرونده صلح اعراب و اسرائیل به نفع اعراب تغییر خواهد کرد. ضریب امنیت کشور‌های مسلمان در مقابل رژیم صهیونیتسی بالا خواهد رفت. رئیس‌جمهور با هوشیاری توانست از طریق دیدار با همه گروه‌ها و شخصیت‌های لبنانی از جمله سعد حریری پیام‌آور وحدت و همدلی در درون لبنان باشد.»

نویسنده این سرمقاله افزوده: «استقبال جریان معروف به ١٤ مارس که تحت تأثیر سیاست‌های آمریکا هستند، دلیل خوبی بر این مهم است. پیش‌بینی می‌شود حمایت احمدی‌نژاد از دولت قانونی لبنان و سخنان وحدت بخش آن، موجب برگشت آرامش و باعث تعادل در موازنه قوای گروه‌ها خواهد گردید.»

در بخش دیگری از سرمقاله می‌خوانیم: «پیامدهای این سفر برای کشورمان نیز محسوس است. اولین پیامد این سفر برای ایران تهدیدزدایی خواهد بود. گوش عالم از تهدید روزانه رژیم صهیونیستی علیه ایران پر است. حضور احمدی‌نژاد در مرز لبنان با اسرائیل و ایراد سخنرانی، در حقیقت به استهزا گرفتن قدرت نمایی آن کشور بود.»

نویسنده سرمقاله ابتکار ادامه داده است: «استقبال با شکوه لبنانی‌ها از احمدی‌نژاد به گونه‌ای که سراسر این کشور علائم ایران به تن کرد، نشان داد که خط مقدم ایران در مقابل تهدیدات رژیم صهیونیستی، مرزهای لبنان است. ایران برای دفاع از خود نیاز نیست به فکر موشک‌های با برد فاصله ایران و اسرائیل باشد. بر این اساس معلوم گردید که قدرت منطقه‌ای ایران در مقابل آمریکا و اسرائیل قابل مقایسه با گذشته نیست.»

متن کامل سرمقاله

توسعه زندگی در جزایر سه‌گانه
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «ناپختگی سیاسی امارات و هم‌سویی با آمریکا» در مورد توان نظامی امارات و همچنین جزایر مورد اختلاف ایران و امارات است.

در این سرمقاله آمده است: «سخنانی که مقامات اماراتی،‌ اعم از سیاسی و نظامی مطرح می‌کنند‌ در راستای پیوستگی آن‌ها با آمریکا و با استفاده از خلأیی که در منطقه به دلیل اختلافات شدید ایران و آمریکا به وجود آمده، ارزیابی می‌شود.»

این سرمقاله افزوده: «تمام توانمندی هوایی که مسئولین اماراتی از آن دم می‌زنند، همه وابسته به فرانسه و آمریکا است و هیچ ظرفیتی در داخل امارات وجود ندارد. امارات توانایی و ظرفیت درگیر شدن در یک جنگ را به هیچ وجه ندارد، به این دلیل که تمام امکانات این کشور در کنار ساحل خلیج فارس قرار دارد و این امکانات در صورت وقوع جنگ به شدت آسیب پذیر است. بنابراین طرح چنین سخنانی از سوی هر مقام مسئولی در امارات نوعی ناپختگی سیاسی محسوب می‌شود.»

در ادامه سرمقاله آرمان آمده است: «ایران باید یک برنامه‌ریزی دراز مدت برای توسعه منافع ملی و حل مشکلات در خلیج فارس داشته باشد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین برنامه‌ای که ایران باید در درازمدت دنبال کند این است که اقتصادی را در کشور پایه‌ریزی کند که متناسب با توانمندی‌های ملی، وابستگی به واردات شدید به خصوص در مورد کالاهای مصرفی عمومی را نداشته باشد و ایران تبدیل به یک کشور صادرکننده محصولات مختلف شود و دیگران نیاز به ایران داشته باشند تا این که ایران نیاز به واردات کالا از طرف کشورهایی مثل امارات داشته باشد.»

سرمقاله افزوده است: «درباره جزایر سه‌گانه من قبلاً طرحی را پیشنهاد کردم و آن این بود که در این جزایر ایران قوانین و مقرراتی را تصویب کند، تا ایرانیان به جای این که سرمایه‌های خود را در شهرهایی مانند دوبی به کار بگیرند و بیش از سیصد میلیارد دلار در این شهر سرمایه گذاری کنند، این مبالغ را در داخل کشور و به خصوص در این سه جزیره سرمایه گذاری کنند. اگر در هر کدام از این جزایر ده‌ها برج بلند با کاربری‌های مختلف ساخته شود و تردد دائمی در این مناطق صورت بگیرد، طبیعتاً هیچ کشوری به خود اجازه نخواهد داد که با ده‌ها هزار نفر از مردمی که در این مناطق زندگی می‌کنند، خود را درگیر کند. بنابراین راه دفاع از جزایر و طریقه مأیوس کردن امارات از طرح مسائل جزایر، توسعه زندگی و نشاط و فعالیت در این جزایر است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «پیام طلا و ارز: به بازار اعتماد كنید»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «بازشناسی مفهوم قدرت منطقه ای»

سرمقاله امروز روزنامه مردم سالاری با عنوان «خانه بلوری آموزش‌وپرورش چگونه حفاظت می‌شود؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)