تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

لغو ممنوعیت فعالیت تلويزيون «امروز»

با لغو دستور فعاليت تلويزيون خصوصی «امروز» از سوی دولت افغانستان، فعاليت اين تلويزيون به طور رسمی از ساعت ۱۸ دوشنبه به وقت محلی آغاز شد.

زريالی نوابی، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت فعاليت دوباره اين تلويزيون پس از آن مجاز اعلام شد که مسئولان تلويزيون «امروز» تعهد سپردند بعد از اين از پخش برنامه‌هايی که در مغايرت با ارزش‌های فرهنگی کشور باشد و يا باعث تشنج و نفاق شود، خودداری ورزد.


شورای وزيران افغانستان حدود دو ماه پيش تلويزيون خصوصی «امروز» را به دليل آن‌چه که «دامن زدن به اختلافات مذهبی» و «تلاش برای برهم زدن وحدت ملی» در اين کشور خوانده بود، تعطيل اعلام کرد.

بر پايه اطلاعيه خبری که از سوی رياست جمهوری افغانستان منتشر شد گفته شده بود که ادامه کار اين تلويزيون «خطر شديد به حاکميت دولت» وارد می‌کند و به وزارت اطلاعات و فرهنگ دستور داده شد تا در قطع پخش برنامه اين تلويزيون «به‌طور فوری »اقدام کند.

در افغانستان ۷۰۰ رسانه مختلف از جمله ۱۰۹ راديو، ۵۶ تلويزيون و ۶۰ روزنامه مجوز فعاليت دريافت کرده‌اند

اما نجيب‌الله کابلی عضو ولسی جرگه (پارلمان) افغانستان و رئيس تلويزيون «امروز»، اين اقدام را ناشی از«فشار رهبران مذهبی شيعه» و « موضع‌گيری‌های شديد او برعليه ايران» خوانده بود.

در سال جاری به دليل آن‌چه که اعدام ده ها تن از شهروندان افغانستان و ايران از سوی حکومت ايران خوانده می‌شد تظاهراتی در شهرهای کابل، جلال‌آباد و هرات برپا شد و طی آن رهبران ايران به شدت محکوم شدند و تصاوير آنان به آتش کشيده شد.

گفته می‌شود تظاهرات کابل از سوی آقای کابلی راه‌اندازی شده بود و حتی خود وی نيز در اين تظاهرات شرکت داشت.

افزون بر اين در ماه جاری تلويزيون خصوصی «ساقی» در ولايت هرات نيز به دليل آن‌چه که از سوی دولت افغانستان «آشوب‌افکنی» اين رسانه اعلام شد، تعطيل گرديد.

پس از لغو مراسم سوزاندن قرآن از سوی کشيشی در ايالت فلوريدای آمريکا، تلويزيون «ساقی» طی يک برنامه زنده از مردم خواسته بود تا با رفتن بر پشت بام فرياد الله‌اکبر سر دهند.

اما به‌رغم تقاضای تلويزيون «ساقی» مبنی بر ماندن بر روی بام‌ها، شماری از افراد در سطح شهر به تظاهرات خشونت‌آميز پرداختند و حتی پليس هرات اعلام کرد در همان شب يک مدرسه به آتش کشيده شد.

در حال حاضر در افغانستان ۷۰۰ رسانه مختلف از جمله ۱۰۹ راديو، ۵۶ تلويزيون و ۶۰ روزنامه مجوز فعاليت دريافت کرده‌اند.

دولت همچنان به شماری از رسانه‌های شنيداری و تصويری هشدار داده است تا از پخش برنامه‌های «خلاف فرهنگ اسلامی و بومی» خودداری ورزند درغير آن صورت با آنان به شکل جدی برخورد خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)