تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جایزه قلم طلایی آزادی به احمدزیدآبادی اهدا می‌شود

موسسه بین‌المللی مطبوعات که آذرماه سال ١٣٨٨ احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار زندانی در ایران را برنده جایزه «قلم طلایی آزادی» سال٢٠١٠ اعلام کرده بود، این جایزه را ١٤ مهرماه جاری به وی اهدا می‌کند.

به گزارش تارنمای رسمی موسسه بین‌المللی مطبوعات، این جایزه به دلیل «شجاعت و دفاع از آزادی مطبوعات» به زیدآبادی اهدا می‌شود.


احمد زیدآبادی در دادگاه

هیأت داوران جایزه قلم طلایی آزادی در بیانیه‌اش گفته است: «با وجود اینکه تمام روزنامه‌نگاران از خطرات ناشی از به چالش کشیدن دولت استبدادی محمود احمدی‌نژاد و اقدامات علی خامنه‌ای، رهبر ایران آگاه هستند اما زیدآبادی بارها با شجاعت از حاکمیت قانون دفاع کرده و به همین دلیل او برای دریافت این جایزه انتخاب شده است.»

در موسسه بین‌المللی مطبوعات که در سال ١٩٤٨ تأسیس شده و مقر آن در شهر پاریس است، روزنامه‌نگارانی از ۱۲۲ کشور عضو آن هستند.

موسسه بین‌المللی مطبوعات،جایزه قلم طلایی آزادی را به دلیل «شجاعت و دفاع از آزادی مطبوعات» به زیدآبادی اهدا می‌کند

جایزه قلم طلایی آزادی نیز که از سال ١٩٦١ توسط این موسسه بنیانگذاری شده، هر سال به روزنامه‌نگاری اهدا می‌شود که برای «آزادی مطبوعات» تلاش کرده باشد.

فرج سرکوهی و اکبر گنجی دو روزنامه‌نگار ديگر ايرانی هستند که به ترتيب در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۶ به عنوان برنده این جایزه معرفی شدند.

مراسم اهدای این جایزه که هر سال در یک کشور برگزار می‌شود، امسال قرار است در در شهر هامبورگ آلمان برگزار ‌شود.

اما در حال حاضر زیدآبادی در زندان است و هنوز اعلام نشده که چه کسی به نمایندگی از وی این جایزه را دریافت می‌کند.

در بیانیه موسسه بین‌المللی مطبوعات، «سردبیری روزنامه آزاد، همکاری با بی‌بی‌سی فارسی، تارنمای روز و روزنامه همشهری چاپ تهران و عضویت در هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران» از جمله سوابق مطبوعاتی زیدآبادی اعلام شده است.

زیدآبادی همچنین دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) است.

در جریان حوادث پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، ده‌ها روزنامه نگار و عکاس خبری بازداشت شدند.

احمد زیدآبادی یک روز پس از انتخابات ٢٢ خرداد سال گذشته بازداشت شد و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت همیشگی از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی محکوم شد.

وی پیش از این نیز در سال ۱۳۷۹ به اتهام «تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» ۱۳ ماه زندانی بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به زندانی بودن تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران ایرانی، این کشور را بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه نامیده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با تبریک به سرور زندانیان سیاسی لیبرال احمد زید آبادی

-- sharafe ahl ghalam ، Oct 5, 2010

چگونه قلم را خواهی شکست؟ تو،آنکه دهان و چشم مرا ميبندي؟ اين قلم که در دست آزادگان ميرقصد روزي شاخۀ درختی بود که با تبر خونين شد! از خون دل ما با خبر است. افکار مارا با چند ورد از لای دندانهای زرد خريديت،بيائيد افکار اين قلم خونين رابخريد! به قلمم ،قلمی طلا مييدهن د،حال زخم ما را مرحميست!

-- بدون نام ، Oct 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)