تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

تأخير يک هفته‌ای در راه‌اندازی نيروگاه بوشهر

راه‌اندازی نيروگاه هسته‌ای بوشهر با تأخير روبه‌رو شد. خبرگزاری‌های ايران دلايل متفاوتی را درباره تأخير در بارگذاری سوخت اصلی در قلب راکتور بوشهر اعلام کرده‌اند.

به گزارش اين خبرگزاری‌ها، علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران دليل تأخير در بارگذاری سوخت اصلی در قلب راکتور اتمی بوشهر را «مشکل نشت در استخر مجاور رآکتور» اعلام کرد.


نيروگاه هسته‌ای بوشهر

علی‌اکبر صالحی تأکيد کرد که «راه‌اندازی نيروگاه هسته‌ای بوشهر به خوبی پيش می‌رود» اما در همين حال افزود: «فرآيند راه‌اندازی به دليل نشت راکتور به مدت يک هفته به تأخير افتاده است.»

پيش از اين اعلام شده بود که در نيمه اول مهرماه امسال پس از انتقال سوخت به قلب راکتور، نيروگاه اتمی بوشهر فعاليت خود را آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری ايلنا دليل تأخير در راه‌اندازی نيروگاه بوشهر را وجود ويروس‌های استاکس‌نت در رايانه‌های اين نيروگاه عنوان کرد

صالحی گفت: «در طی اجرای اين فرآيند متوجه شديم که در استخر جنب قلب راکتور نشتی وجود دارد و از آن‌جا که ايمنی بر راه‌اندازی سريع نيروگاه اولويت دارد اقدام به رفع نقص در اين استخر کرديم.»

صالحی هرگونه ارتباط بين اين تأخير با فعاليت ويروس استاکس‌نت را رد کرد.

اين در حالی است که خبرگزاری کار ايران (ايلنا) دليل تأخير در راه‌اندازی نيروگاه بوشهر را وجود ويروس‌های استاکس‌نت در رايانه‌های اين نيروگاه عنوان کرد.

علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ‌ملی و سياست‌خارجی مجلس ايران در رابطه با اين موضوع به ايلنا گفت: «از گام اوليه برای راه‌اندازی تا بهره‌برداری اين نيروگاه، سه ماه وقت لازم است و ما هنوز در فاصله زمانی رسمأ اعلام شده قبلی هستيم. لذا اطلاعی از تأخير مذکور ندارم.»

ويروس رايانه‌ای استاکس‌نت برای آسيب زدن به رايانه‌های صنعتی طراحی شده است. اين ويروس رمزهای ويژه‌ای دارند که با استفاده از آن می‌توان سيستم‌های کنترل مراکز صنعتی را از راه دور هدايت کرد.

گفته می‌شود ايران بيش از هر کشور ديگری در معرض آلودگی اين ويروس قرار گرفته است.

با پديدار شدن استاکس‌نت مقام‌های ايرانی اين حمله سايبری را به «آمريکا و اسرائيل» و «بيگانگان» نسبت دادند.

نيروگاه بوشهر که در ماه گذشته راه‌اندازی شد از مکان‌های مورد حمله استاکس‌نت است.

حجت‌الاسلام حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران سه روز پيش در مورد حمله استاکس‌نت به شبکه رايانه‌ای تأسيسات هسته‌ای ايران گفت تمامی اين اقدامات در فضای مجازی توسط «سربازان گمنام امام زمان» کشف شده و راه‌کارهای مقابله با آن طراحی و به اجرا گذاشته می‌شود.

وی از بازداشت گروهی از «جاسوسان هسته‌ای» توسط وزارت اطلاعات نيز خبر داد اما درباره جزئيات آن چيزی نگفت.

علی‌اکبر صالحی با توجه به نقص پيش‌آمده اعلام کرد: «اميدواريم تا آخر آذرماه و يا زودتر شاهد وصل شدن اين نيروگاه به شبکه سراسری توليد برق باشيم.»

مرحله مقدماتی راه‌اندازی نيروگاه بوشهر روز ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ آغاز شد.

ساخت نيروگاه اتمی بوشهر پيش از پيروزی انقلاب اسلامی در ايران توسط کمپانی زيمنس آلمان آغاز گرديد اما با پيروزی انقلاب متوقف شد تا اين‌که از سال ۱۹۹۷ کمپانی «اتم استروی اکسپورت» روسيه احداث آن را تکميل کرد.

نيروگاه بوشهر در صورت آغاز فعاليت کامل، قرار است يک هزار مگاوات برق توليد کند ولی طی ماه‌های اوليه، در مرحله ابتدايی و به شکل محدود کار خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)