تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

مخالفت نيمی از کابينه اسرائيل با توقف شهرک‌سازی‌

نيمی از کابينه دولت اسرائيل از جمله آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اين کشور، در يک نظرسنجی مخالف مهلت قانونی جديد برای توقف شهرک‌سازی در غرب اردن هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس نظرخواهی روزنامه اسرائيلی يديوت آهرونوت، ۱۵ وزير از ۳۰ وزير کابينه ائتلافی بنيامين نتانياهو با هرگونه تعيين زمان جديد برای توقف شهرک‌سازی‌های اسرائيل مخالف هستند. هشت نفر موافق اين اقدام‌اند و هفت نفر نيز ترديد دارند.


افزون بر اين، هشت نفر از کابينه امنيتی اسرائيل که شامل گروهی از مقامات بلندپايه اين کشور می‌شود شديدأ مخالف توقف شهرک‌سازی هستند. چهار نفر موافق و سه نفر نيز ممتنع هستند.

آخرين مهلت توقف شهرک‌سازی اسرائيل در غرب اردن روز ۲۶ سپتامبر به پايان رسيد و بنيامين نتانياهو با تمديد آن مخالفت کرد. اين اقدام مذاکرات صلح خاورميانه با نمايندگان فلسطين را که خواهان تمديد توقف شهرک‌سازی بودند، به خطر انداخت.

نمايندگان فلسطين اعلام کرده بودند که با ادامه شهرک‌سازی از سوی اسرائيل مذاکرات صلح را ترک خواهند کرد.

۱۵ وزير کابينه امنيتی اسرائيل بايد روز سه‌شنبه درباره اين موضوع به بحث و بررسی بپردازند.

بر اساس يک نظرخواهی از شهروندان اسرائيلی اکثريت ۵۴ درصد با تمديد توقف شهرک‌سازی مخالف‌اند

آن‌ها بايد روی طرح پيشنهادی گروه باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا کار کنند که بر اساس آن اسرائيل دو ماه شهرک‌سازی را متوقف می‌کند و آمريکا در ازای اين تعليق امنيت اسرائيل را تضمين خواهد کرد.

کاخ سفيد اعلام کرد که باراک اوباما در اين رابطه نامه‌ای به نتانياهو فرستاده است، و روزنامه‌های اسرائيلی نيز از جزئيات اين پيشنهاد نوشتند.

نزديک‌ترين وزيران به نتانياهو، از جمله آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اين کشور، که جلسات آن‌ها با عنوان «مجمع هفت» برگزار می‌شود نيز با ادامه شهرک‌سازی موافق هستند.

آويگدور ليبرمن، که رهبر حزب ملی‌گرای افراطی «اسرائيل خانه ماست» نيز هست، روز گذشته در گفت‌وگو با سايت خبری Y-Net اسرائيل گفت: «ما از ائتلاف دولتی خارج نخواهيم شد چرا که تنها راه مقابله اکثريت کابينه با تعليق شهرک‌سازی همين است.»

حزب آقای ليبرمن با در اختيار داشتن ۱۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائيل، نقطه اتکای اکثريت دولت ائتلافی بنيامين نتانياهو به‌شمار می‌رود.

ليبرمن افزود: «خبردار شدم که واشنگتن می‌خواهد توافقی دائمی و دو ماه توقف شهرک‌سازی را به اسرائيل تحميل کند.»

به گفته ليبرمن اين توافق بر شناسايی دو حکومت رسمی فلسطينی و اسرائيلی تأکيد دارد که بر اساس مرزهای پيش از جنگ سال ۱۹۶۷ و بر مبنای مبادلات مرزی سه يا چهار درصد مساحت غرب اردن شکل خواهند گرفت.

بر اساس يک نظرخواهی از شهروندان اسرائيلی در روز گذشته، اکثريت قاطع ۵۴ درصد از آن‌ها با تمديد توقف شهرک‌سازی مخالف‌ و ۳۹ درصد نيز موافق اين اقدام هستند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)