تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

فیلترشدن سایت دو مرجع تقلید در ایران

تارنماهای آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی و آیت‌الله یوسف صانعی دو تن از مراجع تقلید منتقد حکومت در ایران فیلتر شدند.

به گزارش تارنماهای مخالفان دولت در ایران، با فیلتر شدن این دو وب‌سایت، دسترسی آزاد کاربران ایرانی به آن‌ها غیرممکن شده است.


صفحه فیلترینگ

با این حال دلیل فیلتر شدن تارنماهای رسمی این دو مرجع تقلید شیعه اعلام نشده است.

در ایران «کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ» که ریاست آن برعهده غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور است، فیلتر کردن وب‌سایت‌ها را انجام می‌دهد.

ایران از جمله کشورهایی است که سازمان گزارشگران بدون مرز از آن به عنوان «دشمن اینترنت» یاد می‌کند

علاوه بر دادستان کل کشور، «وزیر یا نماینده وزارتخانه‎های آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادگستری، اطلاعات، علوم،‌ تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان‎ صدا و سیما و فرمانده نیروی انتظامی، یک نفر خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس و یک نفر نماینده مجلس به انتخاب کمیسیون حقوقی و قضایی» اعضای دیگر این کمیته ١٢ نفره هستند.

تارنمای رسمی آیت‌الله صانعی پس از فیلتر شدن با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «ایجاد محدودیت در اطلاع‌رسانی این پایگاه و سایر رسانه‌های مکتوب و اینترنتی، معیار و محک مناسبی در جهت سنجش آزادی بیان می‌باشد.»

در همین حال امروز آیت‌الله علی‌محمد دستغیب که تارنمای رسمی وی نیز مدتی پیش فیلتر شده بود، گفت: «این آقایان در آن طرف دنیا مدعی می‌شوند که ایران کشوری آزاد است و هر کسی می‌تواند حرف خودش را بزند و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این افراد بر مرکب دروغ سوار هستند ولی ما که نمی‌توانیم همراه آن‌ها بر این مرکب دروغی که درست کرده‌اند، سوار شویم. خوب اگر به قول خودتان آزادی است که ما طبق معلوم خود صحبت کرده‌ایم و نزاعی هم با کسی نداریم؛ بلکه به دنبال این هستیم که واقعیات گفته شود و آن چیزی را که در قرآن و سنت آمده است، بیان شود.»

وی افزود که فیلترینگ را نمی‌شود با ادعای آزادی جمع کرد.

این مرجع تقلید منتقد حکومت ایران دلیل فیلتر شدن تارنمای رسمی‌اش را حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از رهبران مخالف دولت و مواضع‌اش درباره مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد.

آیت‌الله دستغیب پس از انتخابات بحث‌برانگیز ریاست‌جمهوری سال گذشته ایران، بارها به نحوه رفتار حکومت با مخالفان و زندانیان سیاسی انتقاد کرده است.

ایران از جمله کشورهایی است که سازمان گزارشگران بدون مرز از آن به عنوان «دشمن اینترنت» یاد می‌کند.

گزارشگران بدون مرز که انجمنی بین‌المللی در دفاع از آزادی بیان و آزادی روزنامه‌نگاران است، می‌گوید که ایران در صدر کشورهای «سرکوبگر آزادی بیان بر روی اینترنت» در خاورمیانه است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پس به فیلترینگ فیس بوک و رادیو زمانه بسنده نکرده اند و حالا افتاده اند به جان سایت های مراجع تقلید!!!

-- بدون نام ، Oct 4, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)