تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انحلال هشت شرکت خصوصی امنیتی در افغانستان

پس از گذشت حدود يک ماه‌ و نيم از فرمان رئيس جمهور افغانستان مبنی بر انحلال شرکت‌های خصوصی امنيتی در اين کشور، هشت شرکت، از جمله شرکت آمريکايی XE، منحل شدند.

حامد کرزی در فرمانی هشت ماده‌ای، ضمن اعلام انحلال تمام شرکت‌های امنيتی خصوصی داخلی و خارجی به اين شرکت‌ها چهار ماه فرصت داد تا به کار خود پايان دهند در غير اين صورت طبق اين فرمان با آنان برخورد خواهد شد.


وحيد عمر، سخنگوی رئيس جمهور افغانستان در يک نشست خبری در کابل گفت که روند انحلال و جمع‌آوری سلاح اين شرکت‌ها «موفقيت‌آميز» بوده است.

به گفته سرهنگ سيد افندی، يک مقام ارشد پليس تاکنون ۴۴۵ قبضه سلاح مختلف از جمله سلاح سنگين از شرکت‌های منحل‌شده امنيتی جمع‌آوری شده است.


شرکت‌های امنيتی خصوصی به‌طور معمول مسئوليت تأمين امنيت نهادها و دفاتر بين‌المللی، بانک‌ها و مهمان‌خانه‌های خارجی را برعهده دارند.

افغان‌های شاغل در اين شرکت‌ها می‌توانند با تسليم‌ سلاح و تجهيزات نظامی‌شان جذب پليس اين کشور شوند

بر پايه فرمان رئيس جمهور افغانستان اين اقدام براساس قانون اساسی اين کشور و به‌منظور مبارزه عليه فساد، تأمين امنيت مطمئن، جلوگيری از بی‌نظمی و سوء استفاده از اسلحه، لباس و تجهيزات نظامی صورت گرفته است.

افغان‌های شاغل در اين شرکت‌ها می‌توانند با تسليم‌ سلاح و تجهيزات نظامی‌شان جذب پليس اين کشور شوند.

طبق اين فرمان، ويزای اقامت شهروندان خارجی که در اين شرکت‌ها کار می‌کنند نيز پس از زمان تعيين‌شده فسخ می‌گردد و اين افراد با توجه به قانون مکلف به واگذاری اسلحه و تجهيزات نظامی به دولت افغانستان هستند و يا در صورتی که منع قانونی وجود نداشته باشد می‌توانند تجهيزات نظامی‌شان را به خارج از افغانستان انتقال دهند.

به وزارت کشور افغانستان نيز دستور داده شده است تا امنيت سفارت‌خانه‌ها، نهادهای بين‌المللی و داخلی در اين کشور و همچنين امنيت کاروان‌های انتقالاتی نيروهای خارجی را در همکاری با وزارت دفاع و رياست امنيت ملی، برعهده گيرد.

تاکنون شکايات و اعتراضات متعددی در ولايات مختلف افغانستان نسبت به چگونگی فعاليت اين شرکت‌ها صورت گرفته است.

حامد کرزی قبل از صدور فرمان انحلال اين شرکت‌ها گفته بود که شرکت‌های خصوصی امنيتی «حقوق مردم را زير پا می‌گذارند، امنيت را پايمال می‌کنند، روز دزدی می‌کنند و راه را می‌گيرند و شب تروريست می‌شوند.»

وزارت کشور افغانستان پيش از اين شمار شرکت‌های امنيتی خصوصی را ۵۲ شرکت اعلام کرده بود که ۲۷ شرکت خارجی و ۲۵ شرکت داخلی می‌باشند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)