تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

تحریم‌های غیرقانونی
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «تحریم اشخاص برای نخستین بار» که در مورد تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران است، تحریم هشت مقام ایرانی توسط آمریکا را غیر قانونی دانسته است.

نعمت احمدی، حقوقدان در این سرمقاله نوشته است: «ایالات متحده سال‌هاست که نسبت به خیلی از کشورها مثل کره شمالی، کوبا و تا زمانی که روابطش با چین به حالت عادی بازنگشته بود، نسبت به چین، تحریم‌های یک طرفه‌ای را علیه این کشورها وضع کرد که این تحریم‌ها مطابق با مواد ٤٠ و ٤٢ منشور سازمان ملل متحد نیست.»

این سرمقاله ادامه می‌دهد: «اگر تحریم‌هایی از این دست را شورای امنیت یا دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی وضع کند، این‌ها مواردی است که هم در حقوق بین‌الملل مجوزش داده شده است و هم از سوی سازمان ملل معتبر شناخته می‌شود.»

نویسنده سرمقاله آرمان افزوده است: «تحریم‌های یک‌جانبه کشورها با این که پشتوانه حقوق بین‌المللی ندارد و تابع مقررات بین‌المللی نیست اما مسبوق به سابقه است و کشورها چنین تحریم‌های یک‌ جانبه‌ای را اعمال می‌کنند و اثر آن به شرایط کشور وضع‌کننده و کشور مورد تحریم بستگی دارد.»

احمدی در ادامه این سرمقاله می‌نویسد: «تحریم‌های یک‌جانبه صرف‌نظر از این که موافق با مقررات و قواعد حقوق بین‌الملل باشد یا مخالف، صورت عملیاتی به خود می‌گیرد. اما این مسأله که ایالات متحده بخواهد دارایی‌های مقامات ایرانی را توقیف کند و یا محدودیت مسافرت به آمریکا برای آن‌ها اعمال کند، برای نخستین بار اتفاق افتاده است. واژه تحریم اشخاص برای اولین بار وارد ادبیات حقوقی ما شده است. این مسأله توجیه حقوق بین‌المللی ندارد.»

متن کامل سرمقاله

دادستان کوتاه نیاید
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «اقدام خانواده قربانیان کهریزک، مسرت بخش و هم غم انگیز» در مورد اقدام خانواده‌های کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک است که به تازگی عوامل قتل فرزندان‌شان را مورد عفو قرار داده‌اند اما خواهان برخورد با کسانی شده‌اند که نقش دستوردهنده را داشته‌اند.

جاماسب محمدی‌بختیاری در این سرمقاله نوشته است: «با اعلام حکم تعلیق برای سه تن ازدست‌اندرکان قضایی و حکم مجازات برای عاملین حادثه کهریزک، خانواده‌های قربانیان باصدور بیانیه‌ای عاملان رامورد عفو و خواستار پیگیری آمران جنایت شدند. این خبر از طرفی مسرت‌بخش و برای جامعه خوشایند و ازطرفی کسل‌کننده و غم انگیزاست.»

نویسنده در ادامه سرمقاله به طرح ابعاد مسرت‌بخش و غم‌انگیز این موضوع پرداخته است: «بعد مسرت‌بخشی آن این است که عفو و بخشش به عنوان یکی ازسنت‌های دیرینه فرهنگی دینی و ملی ما که آیات و احادیث مکرر بسیاری در تائید و تمجید آن وجود دارد، احیاو ترویج می‌شود. اما این پرونده و اعلام این خبر، بعد دیگری هم دارد که غم‌انگیز است و مرددزا. صرف‌نظر از قضاوت در مورد مشی قربانیان، درستی و نادرستی روش‌های آنان و دلایل گرفتارشدنشان، باید اذعان داشت که به دنبال انگیزه‌های شخصی و منفعت طلبی‌های فردی نبودند.»

نویسنده سرمقاله ابتکار افزوده: «حادثه تلخ کهریزک یکی از رخدادهای تلخ و مصیبت‌باری بود که باعث رنجش و آزردگی‌ خاطر میلیون‌ها انسان سراسرگیتی شده است. وقوع این مسأله باعث تنفر و انزجار انسان‌های آزاده‌ای شد که بدون ملاحظات گروهی، وابستگی‌های عقیدتی و صرف‌نظر از گرایشات فکری، همه از آن به عنوان یک جنایت یاد می‌کنند.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «خانواده‌ها اگر ازحقوق خود بگذرند، دادستان به عنوان مدعی‌العموم نباید ذره‌ای ازحقوق ملت کوتاه بیاید، چرا که روشن شدن وضعیت این پرونده و سایر پرونده‌های مشابه ضریب اعتمادملی و اطمینان عمومی را به دستگاه قضایی چند برابرخواهدکرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه تهران امروز با عنوان «دیپلماسی بانکی»

سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «اوضاع اشتغال در آمار بیكاری»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «هفت بند شبیخون»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)